کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۰۴
تاریخ خبر:

بررسی احتمالات صعود استقلال‌ به مرحله حذفی ‌آسیا

روزنامه هفت صبح | استقلال در چهارمین بازی خود در لیگ قهرمانان، مقابل الدحیل به تساوی ۲-۲ رسید و در رده دوم گروه خود قرار گرفت. استقلال اگر می‌باخت، شانس صعودش به شدت کاهش می‌یافت اما حالا سرنوشت صعود در دستان خود استقلال و مجیدی است.
فرمت صعود این دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که شرایط را برای تیم‌های دوم جدول به نتایج دیگر گروه‌ها ارتباط داده و تنها سه تیم برتر دیگر گروه‌های پنج‌گانه به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود می‌کنند، باعث شده تا اما و اگرهای زیادی برای تیم‌ها تا اینجای رقابت‌ها به وجود بیاید.

با هم نگاهی می‌اندازیم به شرایط صعود استقلال در یکی از سخت‌ترین گروه‌های این دوره رقابت‎های لیگ قهرمانان آسیا با هشت پیش‌شرط کسب شش، چهار، سه، دو و یک امتیاز در دو بازی آخر گروه برابر تیم‌های الاهلی عربستان و الشرطه عراق:با برد استقلال در دو بازی آخر برابر نمایندگان عربستان و عراق، استقلال تیم اول گروه می‌شود در صورتی که الدحیل در دو بازی پیروز نشود و در غیر این صورت استقلال در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و منتظر سایر نتایج گروه‌های دیگر باقی خواهد ماند. با برد استقلال برابر الاهلی و تساوی برابر الشرطه و در صورت کسب سه امتیاز الدحیل کار برای صدرنشینی به تفاضل گل کشیده خواهد شد و استقلال حداقل دومی گروه را خواهد داشت. در صورت کسب چهار و شش امتیاز الدحیل، استقلال تیم دوم گروه خواهد شد.

با برد استقلال برابر الشرطه و تساوی برابر الاهلی و در صورت کسب شش و چهار امتیاز الدحیل، استقلال می‌تواند با توجه به تفاضل گلش تیم دوم گروه خواهد شد. در صورت کسب سه امتیاز الدحیل کار برای صدرنشینی به تفاضل گل کشیده خواهد شد و استقلال باز هم با توجه به تفاضل گل خوبش و دیدار رو‌درروی الدحیل و الاهلی و رد و بدل شدن گل برای دو تیم می‌تواند در جایگاه دوم جدول قرار گیرد.
با برد استقلال برابر الاهلی و شکست برابر الشرطه، استقلال باید امیدوار باشد تا الدحیل با اختلاف گل بالا برابر الشرطه پیروز نشود و با اختلاف بالا برابر الاهلی شکست نخورد تا دومی گروه را داشته باشد.

همچنین با برد استقلال برابر الشرطه و شکست برابر الاهلی، اگر الدحیل برابر الشرطه پیروز شده باشد، باید امیدوار باشد تا الاهلی را هم شکست دهد تا استقلال با تفاضل گل دوم گروه شود. اگر الدحیل موفق به پیروزی برابر الشرطه نشده باشد، شرایط برای صعود استقلال به عنوان تیم دوم با تفاضل گل مهیا خواهد بود.پیچیدگی جدول در گروه C این رقابت‌ها تب این تورنمنت را بالا برده است. سه نماینده اسم و رسم‌دار آسیا در دو بازی آینده خود می‌توانند در رتبه‌های اول تا سوم جدول قرار گیرند و سرنوشت گروه در دستان هر سه تیم است. شرایط الدحیل با یک امتیاز اختلاف نسبت به استقلال و الاهلی برای صدرنشینی و صعود به عنوان تیم اول بهتر از سایر رقباست و استقلال امیدوار است با گرفتن نتیجه خوب برابر الاهلی منتظر نبرد مستقیم الاهلی و الدحیل در شب آخر رقابت‌ها باشد و بهره لازم را از این نبرد مستقیم ببرد.

*** تاثیر عجیب وریا روی هر چهار گل بازی!
وریا غفوری روی هر چهار گل بازی تاثیر داشت و به‌رغم نشان دادن توانایی‌هایش در فاز هجومی، نتوانست عملکرد خوبی در خط دفاع داشته باشد. وریا به همان اندازه که در حمله موثر بود و هر دو گل استقلال را ساخت، در دفاع متزلزل نشان داد و البته بخشی از این تزلزل طبیعی است. او دیگر آن تمرکز سابق روی کارهای تدافعی را ندارد و بی‌احتیاطی‌هایی که اغلب در محوطه جریمه تیم خودی انجام می‌دهد، به واسطه نداشتن تمرکز است. وریا گل اول استقلال را پایه‌گذاری کرد.

پاس منجر به پنالتی‌گیری فرشید اسماعیلی متعلق به وریا بود و گل دوم هم محصول پاس مستقیم او به مهدی قایدی اما در عوض روی هر دو گل حریف هم ردپای او مشهود است؛ روی گل اول دریافتی استقلال شاید داور بازی اشتباه کرد اما وریا هم با بی‌احتیاطی مقابل چشمان داور پایش را بلند کرد. در سیستم جدید استقلال وظایف هجومی‌ که به فولبک‌های تیم داده شده، در عملکرد دفاعی آنها تداخل ایجاد کرده است. فشار بازی گاهی باعث می‌شود بازیکن از موقعیت مکانی خود در زمین خبر نداشته باشد.

در بازی برگشت برابر الدحیل هم ضعف خط دفاع استقلال به شکل عجیبی به چشم آمد، جایی که اشتباه آماتورگونه خط دفاع آبی‌ها باعث شد اولونگا گل دوم را وارد دروازه این تیم کند. در این صحنه که در دقیقه ۵۸ اتفاق افتاد، ضربه آزادی ‌ روی دروازه استقلال ارسال شد، در این لحظه سیاوش یزدانی بین اولونگا و یک بازیکن دیگر الدحیل گیر افتاد و همین مسئله باعث شد مهاجم کنیایی الدحیل خودش را از مدافع استقلال جدا کند و در محوطه جریمه تنها شود. عجیب‌تر اینکه وریا غفوری به عنوان مدافع راستی که باید با توجه به ضربه کاشته از سمت چپ، خود را به مرکز محوطه جریمه برساند، ایستاده و بدون کوچک‌ترین تحرکی باز شدن دروازه استقلال را نگاه می‌کند. در صحنه گل الدحیل مشخص نیست عارف غلامی با چه بازیکنی یارگیری کرده و همه اینها باعث شد دومین گل الدحیل به عجیب‌ترین حالت ممکن به ثمر برسد.

*** بازی‌های امروز
سه نماینده دیگر ایران در لیگ قهرمانان آسیا، امشب پنجمین بازی خود را در مرحله گروهی برگزار خواهند کرد. پرسپولیس پس از چهار برد و قطعی کردن صعود خود، به مصاف الوحده امارات خواهد رفت. پیروزی و تساوی در این دیدار، صدرنشینی شاگردان یحیی را هم قطعی خواهد کرد و البته باعث خواهد شد تا تیم دوم این گروه شانس چندانی برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد. در بازی تشریفاتی دیگر این گروه، گوای هند مقابل الریان قطر قرار خواهد گرفت. این دو تیم هم هیچ شانسی برای صعود به مرحله بعد ندارند.

در گروه B، تراکتور در یک بازی حساس و تعیین کننده با پاختاکور روبه‌رو خواهد شد. تراکتور ۶ امتیازی اگر بتواند حریف ازبک خود را شکست دهد، ۹ امتیازی می‌شود و شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد پیدا خواهد کرد. برای پاختاکور اما این بازی، بازی مرگ و زندگی است. آنها در بازی قبلی خود ۴بریک مغلوب الشارجه شدند و تمام امیدهای خود برای صعود را در بازی امشب مقابل تراکتور جست‌وجو می‌کنند. دیگر بازی این گروه، امشب بین الشارجه و نیروی هوایی عراق برگزار می‌شود.

در گروه D، تقابل فولاد مقابل السد؛ به شدت حساس و کلیدی است. بازی رفت دو تیم با تساوی یک - یک به پایان رسید اما دو تیم در بازی‌های اخیر خود روندی متفاوت را دنبال کرده‌اند. السد در آخرین بازی‌اش ۳بریک الوحدات اردن را برد و فولاد ۲برصفر به النصر عربستان باخت. تنها شانس فولاد برای صعود از این گروه، پیروزی بر السد در بازی امشب است. هر نتیجه دیگری، با توجه به شرایط جدول و شانس بالای النصر، می‌تواند حکم به عدم صعود فولاد و کنار رفتن این تیم از لیگ قهرمانان آسیا بدهد. در دیگر بازی این گروه، النصر مقابل الوحدات اردن قرار خواهد گرفت.

کدخبر: ۳۸۶۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر