کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۳۲۳
تاریخ خبر:

برتری ‌‌مکرون بر ‌لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه

روزنامه هفت صبح | یک: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با مارین لوپن،‌ سیاستمدار راست‌گرا، به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه پیدا کردند و دو هفته دیگر یعنی ۲۴ آوریل یا ۴ اردیبهشت از میان این دو، یکی رئیس‌جمهور فرانسه خواهد شد.

دو: مکرون توانست ۲۸٫۴‌درصد از آرا را کسب کند و مارین لوپن ۵‌درصد کمتر رای به دست آورد یعنی ۲۳٫۴‌درصد. از میان ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تنها سه نامزد بیشتر از ۱۰‌درصد از آرا را به دست آوردند که سومی ژان لوک ملانشون، از احزاب چپ‌گرا است. در مورد مشارکت آرا هم بدانید که نرخ مشارکت نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ بین چهار تا شش‌درصد کاهش یافته است. به این ترتیب فرانسه بیشترین میزان عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری طی ۲۰ سال گذشته را تجربه کرد.

سه: این دومین بار است که آقای مکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با خانم لوپن رقابت می‌کند. سال ۲۰۱۷، مکرون در دور اول ۲۴٫۰۱‌درصد از آرا را کسب کرد و خانم لوپن ۲۱٫۳‌درصد آرا. نخستین نظرسنجی‌ها می‌گوید که مکرون در دور دوم ۵۴‌درصد از آرا را کسب خواهد کرد و لوپن، ۴۶‌درصد از آرا را.

چهار: مکرون در دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ با کسب حدود ۶۶‌درصد آرا و به دنبال تشکیل «جبهه دفاع از جمهوری» به پیروزی دست یافت. «جبهه دفاع از جمهوری» در انتخابات فرانسه در برابر نامزدهای راست افراطی و بین احزاب مختلف ایجاد می‌شود تا مانع از پیروزی نامزدهای راست افراطی شوند. حالا هم چهار کاندیدا، که روی هم ۱۳‌درصد از آرا را به دست آورده‌اند؛ بلافاصله بعد از مشخص شدن نتایج از مکرون حمایت کردند تا مجموع آرای او روی کاغذ مرز ۴۰‌درصد را رد کند.

پنج: از سوی دیگر ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ‌گرا که در انتخابات روز یکشنبه با فاصله بسیار اندکی در رده سوم قرار گرفت، از رای دهندگان خواسته است که در دور دوم به مارین لوپن رای ندهند اما او از مکرون هم حمایت نکرده است.

شش: اما یادتان باشد که کار برای مکرون به این سادگی نیست. چرا؟ بخشی از ماجرا به خود مارین لوپن ربط دارد. مارین لوپن توانست با یک برنامه انتخاباتی هوشمندانه برنامه‌هایش را نسبت به قبل معتدل‌تر نشان دهد. او توانست خود را نامزدی از جناح راست افراطی اما بسیار مردمی‌ معرفی کند و خود را نماینده گروهی از فرانسوی‌ها معرفی کند که خواسته‌هایشان نادیده گرفته شده است. علاوه بر خانم لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندروی دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رایی بسیار بالاتر ازجناح‌های سنتی فرانسه، نشان از اختلافات داخلی احزاب از یک سو و ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور از سویی دیگر است.

هفت: از سوی دیگر مارین لوپن در دور دوم می‌تواند بر روی کسب آرای اریک زمور، دیگر نامزد راست افراطی که هفت‌درصد آرا را به دست آورد و نیکولاس دوپان آینان، نامزد ملی‌گرا که ۲٫۱‌درصد آرا را داشت حساب کند. ضمنا اکثر رای‌دهندگان به نامزدهای ناکام به ویژه ژان لوک ملانشون پس از پنج سال حضور امانوئل مکرون در کاخ الیزه و نارضایتی از سیاست‌های دولت کنونی ممکن است انداختن رای سفید یا عدم مشارکت در انتخابات را به رای به امانوئل مکرون ترجیح دهند. از سوی دیگر نتیجه دور دوم انتخابات می‌تواند تا حد زیادی مانند پنج سال پیش در مناظره بین دو نامزد تعیین شود. بنابراین اگرچه اصلی‌ترین احتمال برای دو هفته دیگر، باقی ماندن مکرون در کاخ الیزه است ولی احتمال یک شگفتی نیز کم نخواهد بود.

‌توضیح عکس: تصویری از اینستاگرام Soazig de la Moissonnière، عکاس کاخ الیزه، اندکی قبل از سخنرانی مکرون بعد از دور اول انتخابات

کدخبر: ۴۵۰۳۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر