کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۵۹۲
تاریخ خبر:

برآوردها از سقف قیمت بلیت دور جدید کنسرت‌ها

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: دور جدید کنسرت‌های داخلی در دوران پساکرونا، از تبریز شروع شده و هفته آینده بهنام بانی در تبریز روی صحنه می‌رود. ابتدا قرار بود او در دو سانس پشت سر هم و در یک‌روز به اجرای برنامه بپردازد که کل بلیت‌ها ظرف چند ساعت فروش رفت و این کنسرت دو روز دیگر هم تمدید شد که آن‌ها هم سولد‌ اوت شد. به‌رغم این استقبال پرشور اما هنوز برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای دیگر از سرگرفته نشده.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت ارشاد از اول آذرماه هیچ منعی برای بازگشایی سالن‌های موسیقی حتی با تمام ظرفیت وجود ندارد. با این حساب علت تعلل کنسرت‌گذاران چیست؟ ظاهرا ریشه این مسئله به اختلاف بین سالن‌دارها و تهیه‌کنندگان موسیقی برمی‌گردد. صاحبان سالن‌ها می‌گویند باید یک چهارم کل مبلغ بلیت‌های عرضه شده روی سایت به ما برسد.

یعنی فارغ از اینکه بلیت‌ها فروش برود یا نرود سالن‌دار به عنوان اجاره‌بها یک چهارم عواید حاصل از آن را می‌خواهند. تهیه‌کننده‌های موسیقی هم قبول نمی‌کنند و از مدت‌ها پیش مشغول چانه‌زنی در این زمینه هستند. پریروز سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد هم به این نکته اشاره کرده بود که دعوا بر سر مسائل مالی است اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ماجرا به نوعی فیصله پیدا کرده.

دو: حالا سوال اینجاست آیا برای حل این اختلافات شاهد افزایش قیمت بلیت‌ کنسرت خواهیم بود؟ محسن رجب‌پور مدیرعامل اتحادیه صنفی ناشران موسیقی چندی پیش در پاسخ به این پرسش گفته بود اگر تورم همین ۲۱ ماه اخیر که کنسرت‌ها تعطیل بودند را محاسبه کنیم قیمت بلیت کنسرت باید به ۸۰۰ هزار تومان برسد.

او البته تاکید کرده که دست‌اندرکاران بازار موسیقی در تلاش هستند میانگین نرخ بلیت روی ۲۵۰ هزار تومان باقی بماند. یعنی مشابه آنچه در مورد کنسرت‌های جزیره کیش شاهد هستیم قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر خواهد بود. دیروز محمد حاتم‌پور، مدیرعامل موسسه آوای‌فروهر هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین روایت مشابهی از افزایش هزینه‌های برگزاری کنسرت داشته و البته توضیح داده صاحبان سالن‌ها از موضع قبلی خود در مورد اجاره‌بها کوتاه آمدند و مشکل در حال رفع و رجوع است.

سه: این کنسرت‌گذار و تهیه کننده موسیقی با اشاره به قیمت بلیت ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومانی کنسرت بهنام بانی در تبریز گفته برگزاری کنسرت با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست. «من به عنوان مدیربرنامه این رویداد، از برگزاری کنسرت در تبریز با قیمت بلیت ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و با استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن، هیچ سودی نداشته‌ام و صرفا با همکاری مجید عبدی که تهیه‌کنندگی کنسرت را بر عهده گرفت تلاش کردیم فقط این برنامه برگزار شود.

ما برای گروه ۱۸ نفره‌مان با بلیت هواپیمای نفری دو میلیون تومان فقط ۳۶ میلیون تومان پول بلیت داده‌ایم، ارقام استقرار در هتل‌های شبی دو میلیون تومانی و هزینه سالن و نور و صدا و ال‌ای‌دی و تبلیغات را هم که به این اضافه کنید، می‌بینید که من به عنوان کنسرت‌گذار واقعا مبلغی را که هزینه می‌کنم، برداشت نمی‌کنم و شاید لازم باشد چیزی هم از جیب بگذارم… همه می‌دانند که با فروش ۴۸۰ بلیت متوسط ۱۵۰ هزار تومان چیزی دست‌تان را نمی‌گیرد و هزینه‌هایتان هم درنمی‌آید.

البته که از ۴۸۰ بلیت، ۴۰، ۵۰ تایش هم به عنوان بلیت مهمان به ارگان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه شده است با احتساب قیمت بلیت هواپیما، هتل، اقامت گروه، ناهار، شام، پذیرایی، کامیون‌هایی که سیستم نور و صوت را می‌بَرَند و برمی‌گردانند، اپراتورها، نوازنده‌ها و… می‌بینید که هزینه‌هایمان را درنمی‌آوریم و برگزاری این کنسرت صرفا کاری دلی است تا حرکتِ متوقف‌شده دوباره از سر گرفته شود.» بر اساس اظهارات حاتم‌پور از نیمه آذرماه فروش بلیت کنسرت در تهران و شهرهای دیگر شروع می‌شود.

گفتنی است یکی از دلایلی که شاید به نارضایتی هنرمندان و کنسرت‌گذاران از قیمت بلیت‌های داخل کشور دامن بزند، مقایسه با بلیت‌های فروخته شده برای کنسرت‌های ایرانی در کشور همسایه است. اخیرا بعضی خوانندگان داخلی مثل علیرضا طلیسچی و رضا صادقی اقدام به فروش بلیت کنسرت در استانبول کردند که قیمت‌های آن به مراتب از کنسرت‌های داخل کشور بیشتر است.

کدخبر: ۴۲۸۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر