کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۹۱۴
تاریخ خبر:

بحران در یمن عمیق‌تر می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | بایدن در اولین اقدام خود در حوزه سیاست خارجی حمایت ایالات متحده را از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، پس گرفت و اعلام کرد که کشورش در فروش سلاح به عربستان مسیر متفاوتی را دنبال خواهد کرد.

* یک: پس از سال‌ها خشونت در یمن، نیمی از جمعیت این کشور گرسنه هستند و ۴۰۰ هزار کودک زیر ۵سال در معرض خطر مرگ بر اثر سوء‌تغذیه قرار دارند.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، «قحطی» واژه‌ فنی و پیچیده‌ای است و نیازمند داده‌های کیفی است که یمن فاقد آن است. با این وجود، اگر برچسب‌ها را کنار بگذاریم، ۱۶میلیون نفر یا نیمی از جمعیت این کشور، قطعاً گرسنه هستند.

در حالی که سازمان ملل سعی دارد برای برنامه بشردوستانه ۲۰۲۱ خود -حتی از محل کشورهایی نظیر انگلیس و پادشاهی‌های خلیج فارس که خود نقش فعالی در درگیری یمن دارند- بودجه جمع کند، وضعیت فقط در حال بدتر شدن است.آژانس‌های امدادی هشدار می‌دهند که ۴۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در معرض خطر مرگ بر اثر سوء‌تغذیه هستند.

در شبوه، تعداد موارد جدی سوء‌تغذیه در سال ۲۰۲۰، ۱۰‌درصد افزایش داشته است. بیمارستانی در عبس که به جوامع روستایی دورافتاده خدمت‌رسانی می‌کند، به تازگی از ۴۱‌درصد افزایش در موارد جدی سوء‌تغذیه، در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته خبر داده است.برای کودکانی که از سوء‌تغذیه یا شیوع مرگبار وبا و تب دنگی در یمن جان سالم به در می‌برند، آینده هنوز خطرات بسیاری دارد. پزشکی در شبوه، مختصراً این‌طور شرح داد که نگران است یمن یک نسل کامل را به خاطر جنگ از دست بدهد.

* دو: در همین حال بریتانیا کمک‌های خود را به یمن به شدت کاهش داده و گفته است که شیوع بیماری کرونا«وضعیت مالی دشواری را برای همه ما» ایجاد کرده است.دولت بریتانیا اعلام کرد امسال «حداقل» ۸۷ میلیون پوند (۱۲۰ میلیون دلار) کمک مالی به یمن خواهد کرد در حالیکه رقم وعده داده شده در سال گذشته ۱۶۴میلیون پوند بود.سازمان‌های امداد و کمک‌رسانی از این تصمیم دولت بریتانیا انتقادکرده‌اند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحدگفت که کاهش کمک‌ها به منزله«حکم اعدام» برای مردم یمن است.

* سه: وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی جانبدارانه مدعی شد همان‌گونه که عربستان دنبال پایان جنگ در یمن است، انصارالله هم اقدام مشابه کند!به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: عربستان و دولت (مستعفی) یمن «متعهد و مشتاق» هستند که راهی برای پایان دادن به جنگ در یمن پیدا کنند لذا انصار‌الله هم باید اقدام مشابه کند!

بلینکن در یک سخنرانی پس از دیدار با تیم لندرکینگ، فرستاده آمریکا در یمن، در کنفرانس سازمان ملل گفت: «وی(لیندرکینگ) اظهار داشت که سعودی‌ها و دولت (مستعفی) یمن متعهد و مشتاق به یافتن راه حلی برای درگیری هستند. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که از این تعهد پیروی کنند. اولین قدم ضروری جلوگیری از حملات به مأرب است.»

بلینکن در ادامه از انصارالله خواست عملیات نظامی در شهر مأرب و حملات به عربستان را متوقف کرده و مذاکرات صلح را دوباره از سر بگیرند.
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس اهدا کنندگان در یمن گفت: «ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که حملات مرزی را متوقف کرده و مذاکرات صلح را از سر بگیرند. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم حملات به مأرب را متوقف کنند.»

دبیرکل سازمان ملل نیز در اظهاراتی در همان کنفرانس گفت که یمن با وخامت اوضاع بشردوستانه و کاهش حجم کمک‌ها‌، همراه با ادامه جنگ مواجه است. هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز خاطرنشان کرد که «۲۰میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند.» وی گفت: «ما همچنین برای کمک به ۱۶میلیون نفر به ۴میلیارد دلار نیاز داریم. راه حل سیاسی مهمترین گزینه برای پایان دادن به بحران یمن است.»

کدخبر: ۳۷۶۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر