کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۳۱۵
تاریخ خبر:

بحران در کره‌شمالی؛ چرا کیم لاغر شد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | کیم جونگ اون لاغر شده است.این یکی از مهم‌ترین مسائل برای کره‌شمالی است که رهبرشان در طی ماه‌های اخیر وزنش را از دست داده.کار حتی به آنجا کشیده که تلویزیون دولتی این کشور هم به موضوع پرداخته و نگرانی مردم را منعکس کرده است. اما کره‌شمالی در سال‌های آینده چه بحران‌هایی را پیش‌رو خواهد داشت؟

بیماری کیم چقدر صحت دارد؟
مدت‌هاست که کیم جونگ اون روزها از جلو چشم مردمش پنهان می‌شود و مدتی بعد دوباره سروکله‌اش پیدا می‌شود. این حضور و غیاب‌های پیاپی که از سوی رسانه‌های خارجی دنبال می‌شود،مورد قضاوت‌های بسیاری قرار گرفته است.برخی معتقدند که او از بیماری قلبی رنج می‌برد.اون سیگاری قهاری است و به دلیل وزن بالا بعید نیست که چنین مشکلی را داشته باشد. تابوی نپرداختن رسانه‌ها به زندگی خصوصی آقای کیم اما هفته گذشته با پخش گزارشی از تلویزیون دولتی این کشور شکسته شد.

در این برنامه مستندگونه یک شهروند ساکن پایتخت کره‌شمالی به صراحت درباره وضعیت ظاهری رهبر صحبت کرد و گفت که کل کشور با مشاهده لاغری و وزن کم کردن وی دلشکسته هستند. این شهروند همچنین گفته بود که دیدن لاغری رهبر کل کشور چیزی است که بیشتر قلب مردم را جریحه‌دار می‌کند. تحلیلگران می‌گویند اینگونه صحنه‌سازی درباره وضعیت لاغری کیم جونگ اون برای جلوه دادن «فداکاری و سختکوشی» وی در بحبوحه بحران‌‌های جاری در این کشور طراحی و برنامه‌ریزی شده است.با این حال هر از گاهی احتمال مرگ رهبر کره‌شمالی مطرح می‌شود و هنوز هم تحلیلگران این گزینه را روی میزشان دارند.

قحطی، واقعیت تلخ همیشگی
شاید هیچ کشوری در جهان تحریم‌های گسترده‌تری را به اندازه کره‌شمالی تجربه نمی‌کند. از سوی دیگر کره‌شمالی که از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های متعدد بین‌المللی رنج می‌برد پس از همه‌گیری بیماری کووید در جهان، به دلیل بسته شدن مرزهای این کشور بیش از همیشه در جهان منزوی است.

کیم جونگ اون اوایل ماه ژوئن برای نخستین‌بار اعتراف کرد که کره‌شمالی یک بحران غذایی دشوار را پشت سر می‌گذارد و بدین ترتیب نسبت به مشکلات عدیده و بزرگی که بخش کشاورزی در این کشور با آن روبه‌روست به شهروندان هشدار داد. بسته شدن مرزها از سوی دیگر سبب کاهش چشمگیر سطح مبادلات تجاری پیونگ یانگ با چین شده؛کشوری که کره‌شمالی معمولا برای تامین مواد غذایی،کود و سوخت تا حدود زیادی به آن وابسته است.

وبسایت اسیپرس به تازگی به اطلاعاتی دست پیدا کرده که می‌گوید قیمت مواد غذایی در کره‌شمالی به شدت بالا رفته است. به ویژه آنکه امسال در فصل برداشت محصولات کشاورزی این کشور با طوفان‌ها و بارش‌های زیادی مواجه شده بود.یکی از مشکلات کمتر شناخته شده بخش کشاورزی کره شمالی، مشکل تهیه کود کافی برای بهتر شدن محصول است.در نامه کیم جونگ-اون به رهبران بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۴، خواسته شده بود راه‌هایی برای سهولت دسترسی به کودهای کشاورزی پیدا کنند.

افزایش مجادلات با آمریکا
چندی پیش اون تلویحا اعلام آمادگی کرد که به گفت‌وگو با بایدن بنشیند.تجربه ترامپ برای کره‌شمالی تلخ بود و برخلاف عکس‌های گرفته شده، دو کشور نتوانستند به تعاملی با هم دست پیدا کنند.از آن سوکیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی به شدت به دولت جو بایدن حمله کرد. او گفت که دولت بایدن می‌خواهد «بوی باروت را در سرزمین ما پخش کند». اشاره او به مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی است.
بسیاری معتقدند که اگر کیم بمیرد،خواهرش احتمالا جایگزین او خواهد شد. او زیبا و خوش لباس و قاطع است و آنطور که به نظر می‌آید حتی از برادرش هم سازش ناپذیرتر است.برخی معتقدند که اگر برادر بزرگ‌تر از دنیا برود، کره‌شمالی روزهای سخت‌تری را با خواهر کوچک خواهد داشت.

کدخبر: ۳۹۹۳۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر