کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۴۴۶
تاریخ خبر:

ببینید چه بلایی سر لیگ برتر آوردند!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | قبل از شروع لیگ بیستم و پس از تصویب قانون منع فعالیت مربیان و بازیکنان جدید خارجی در لیگ برتر، قابل پیش‌بینی بود که باید منتظر افت کیفی بازی‌ها و نمایش‌های تیم‌ها باشیم. حالا که ۱۳ هفته از لیگ بیستم گذشته، می‌شود با مقایسه امتیازات تیم‌های بالانشین با چند دوره اخیر این پیش‌بینی را اثبات کرد.

*** لیگ شانزدهم
در پایان هفته سیزدهم لیگ شانزدهم، پرسپولیس با ۲۹ امتیاز صدرنشین بود و تراکتورسازی تبریز با ۲۷ امتیاز در تعقیب این تیم بود. ذوب‌آهن اصفهان با ۲۱ امتیاز تیم سوم جدول بود و نفت تهران با ۲۰ امتیاز در رده چهارم قرار داشت. در این دوره تیم دوم جدول، یعنی تراکتور، در پایان هفته سیزدهم، ۴ امتیاز بیشتر از صدرنشین فعلی لیگ بیستم در پایان هفته سیزدهم داشت. در این دوره از ابتدا رقابت قهرمانی بین همین دو تیم پرسپولیس و تراکتور برقرار بود.

در این دوره سرمربی پرسپولیس برانکویی بود که قهرمانی لیگ پانزدهم را به شکلی تراژیک از دست داده بود و در نهایت هم با اختلاف و به شکلی مقتدرانه در فاصله چند هفته تا پایان فصل قهرمان شد. تراکتور هم با امیر قلعه‌نویی و تیمی آماده و پرستاره و بازیکنی مثل ادینیو در تعقیب این تیم بود اما با تغییراتی که در نیم‌فصل در این تیم اتفاق افتاد، افت کرد و در نهایت سوم شد. استقلال هم با منصوریان و تیمی گرانقیمت و رویایی و خارجی‌هایی مثل پادوانی و جانواریو شکل گرفت و در نهایت نایب‌قهرمان شد.

*** لیگ هفدهم
هفته سیزدهم لیگ هفدهم که به پایان رسید، پرسپولیس با ۳۰ امتیاز حساب خود را از دیگر تیم‌ها جدا کرده بود. البته تیم‌های بعدی هم امتیازات کمی نداشتند. پارس جنوبی جم با ۲۵ امتیاز تیم دوم جدول بود، پیکان با ۲۴ امتیاز در رده سوم قرار داشت و فولاد خوزستان با ۲۳ امتیاز در رده چهارم ایستاده بود. در واقع امتیاز تیم چهارم جدول لیگ هفدهم پس از گذشت ۱۳ هفته، با امتیازات تیم صدرنشین فعلی لیگ بیستم در پایان هفته سیزدهم یکی است!

در این فصل هم پرسپولیس با برانکو همچنان آماده‌ترین و بهترین تیم فوتبال ایران بود. استقلال پس از شروعی ضعیف با منصوریان، وینفرد شفر را استخدام کرد و او هم در نهایت تیمی موفق و جذاب ساخت که در پایان فصل در رده سوم جدول قرار گرفت. استقلال با جذب مامه تیام، سرور جپاروف کیفیتی فوق‌العاده پیدا کرد و پرسپولیس هم گادوین منشا را استخدام کرد که در قهرمانی پایان فصل این تیم نقش مهمی داشت. ذوب‌آهن را هم نباید فراموش کنیم که با هدایت امیر قلعه‌نویی و بازیکنان خارجی تاثیرگذاری مثل استنلی کی‌روش و گئورگی گولسیانی نایب‌قهرمان شد.

*** لیگ هجدهم
پس از گذشت ۱۳ هفته از لیگ هجدهم، پدیده مشهد آن زمان و شهرخودروی فعلی، با ۳۰ امتیاز در صدر جدول قرار داشت! سپاهان با ۲۷ امتیاز تیم دوم جدول بود و پرسپولیس با ۲۵ امتیاز در رده سوم ایستاده بود. تراکتور هم ۲۳ امتیاز کسب کرده و در رده چهارم قرار داشت. همانطور که می‌بینید، امتیازی که تراکتور رده چهارمی در پایان هفته سیزدهم لیگ هجدهم به دست آورده بود همان امتیازی است که صدرنشین فعلی لیگ بیستم کسب کرده!

در این فصل پرسپولیس با برانکو همچنان به روند فوق‌العاده خود ادامه داد و باز هم با اقتدار و اختلاف زیاد نسبت به دیگر رقیبان در صدر بود و در نهایت با وجود افت در اواخر فصل، قهرمان هم شد. استقلال هم با هدایت وینفرد شفر و ستاره‌هایی گران‌قیمت و البته خارجی‌هایی مثل آیاندا پاتوسی و تا حدودی گونکالوس، تیمی جذاب و دوست‌داشتنی بود که تا اواخر فصل هم شانس قهرمانی داشت اما با یکی دو شکست بدموقع شفر اخراج شد و استقلال با هدایت فرهاد مجیدی در نهایت سوم شد. سپاهان هم با قلعه‌نویی و خارجی‌های تاثیرگذاری مثل کی‌روش و کومان، نایب‌قهرمان شد.

*** لیگ نوزدهم
در پایان هفته سیزدهم لیگ نوزدهم، استقلال با ۲۵ امتیاز در رده اول قرار داشت. پرسپولیس و صنعت‌نفت هم با هم امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده‌های دوم و سوم ایستاده بودند و سپاهان و تراکتور ۲۴ امتیازی بودند. شهرخودروی مشهد هم با ۲۳ در رده ششم قرار داشت. در واقع امتیاز تیم ششم فصل گذشته در پایان هفته سیزدهم، دقیقا با امتیاز تیم اول لیگ بیستم در پایان همین هفته برابر است!

در این فصل پرسپولیس کار را با گابریل کالدرون شروع کرد و با او قهرمان نیم‌فصل هم شد و یحیی گل‌محمدی کار نیمه‌تمام او را با قهرمانی در پایان فصل تمام کرد. استقلال هم با استراماچونی استارت زد و یکی از جذاب‌ترین تیم‌های تاریخ این باشگاه شکل گرفت که البته با جدایی عجیب و غیرمنتظره سرمربی ایتالیایی، فصل رویایی آبی‌ها خیلی زود به پایان رسید و این تیم در نهایت با مجیدی نایب‌قهرمان شد. حضور خارجی‌هایی مثل بشار رسن، شیخ دیاباته، هروویه میلیچ و چند خارجی دیگر کیفیت لیگ را بالا برده بود و شاهد یکی از زیباترین و باکیفیت ترین ادوار لیگ برتر بودیم.

*** نکته
در لیگ بیستم، کیفیت فنی لیگ برتر به شدت افت کرده است. نمایش‌های تیم صدرنشین، حتی هواداران خودش را هم راضی نمی‌کند و به لطف از دست دادن امتیازهای رقیبان است که همچنان در صدر باقی مانده است. تزلزل در نتیجه‌گیری در سایر تیم‌ها هم به چشم می‌خورد. کار به جایی رسیده که پرسپولیس، با دو برد، چهار مساوی و یک باخت در هفت بازی آخر خود، از نظر ریاضی شانس بیشتری برای رسیدن به قهرمانی نیم‌فصل دارد.

و البته مربی لالیگایی لیگ برتر هم برای جلوگیری از تاکتیک فوق‌پیشرفته حریف یعنی پرتاب‌های اوت دستی، به یکی از مدرن‌ترین تاکتیک‌های روز فوتبال رو می‌آورد و عرض زمین را بزرگ می‌کند تا عرصه را بر اوت انداز حریف تنگ کند! بخش بزرگی از این افت فنی، بی‌شک به قانون من‌درآوردی منع حضور خارجی‌ها در فوتبال ایران برمی‌گردد که مشابهش بارها در فوتبال ایران اجرا شده و شکست هم خورده است.

کدخبر: ۳۷۱۴۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر