کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۶۴۵
تاریخ خبر:

با چقدر رأی می‌توان به مجلس رفت؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | فردا قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود. برای همین ستون پارکه را هم به انتخابات اختصاص دادیم و در آن یک سوال مهم را بررسی می‌کنیم: برای اینکه نماینده مجلس شوید، به چند رای نیاز دارید؟

ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصوب ۳ خرداد ۱۳۹۵ می‌گوید: «در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله ‏اول انتخابات، باید حداقل بیست‏ درصد (۲۰%) از کل آرا (یعنی کل آرای ریخته شده در صندوق و نه واجدان شرایط) را کسب نماید.»

البته «انتخاب در مرحله‏ دوم و همچنین انتخابات میان‌‏دوره‏ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.» البته همیشه وضع اینطور نبوده است. در سال ۱۳۷۸ و در قانون نخست، این میزان، یک سوم آرا بوده و یک ماه بعد این میزان به یک چهارم آرا کاهش پیدا کرده است.

حالا بیایید با هم سری بزنیم به حوزه‌های انتخابیه، در حوزه انتخابیه اردستان، در دور قبل، مجموع آرا ۳۰ هزار و ۷۵ رای بوده است. به این ترتیب نماینده این حوزه برای انتخاب به کمی بیش از ۶ هزار رای نیاز داشته است.

البته سید صادق طباطبایی‌نژاد در این حوزه ۱۶ هزار و ۱۰۰ رای آورده است ولی حداقل قانونی برای او ۶ هزار رای بوده است. شاید همین حد نصاب بسیار پایین برای برخی از حوزه‌های انتخابیه است که باعث شده این روزها ببینیم برخی کاندیداها از هر روشی برای رای آوردن استفاده می‌کنند.

مثلا در شهر ایذه که یک کاندیدا برای رای آوردن کباب به مردم می‌دهد؛ نماینده فعلی در دور اول انتخابات ۲۴هزار رای آورده و در دور دوم با رای بیشتر به مجلس راه پیدا کرده است. یا در اسفراین که یک کاندیدا، وعده شهرک لذت داده است؛ نماینده فعلی با کمتر از ۲۵ هزار رای به مجلس راه پیدا کرده است.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۱۰۶۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر