کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۶۳۴
تاریخ خبر:

با ستاره‌های فوتبال زنان ‌در بازی ‌با اردن آشنا شوید

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | روز پیش یک رخداد تاریخی برای فوتبال زنان ایران رقم خورد. ۱۲ بازیکن ما دیروز در جدال با اردن توانستند حضور خود در جام ملت‌های آسیا را برای اولین‌بار تضمین کنند. گذشته زخم خورده و تکه‌پاره آنها پیش‌بینی پیروزی در برابر تیم بالاتر از خود در رنکینگ فیفا را تقریبا غیرممکن کرده بود.

ولی آنها بعد از ۹۰۰ روز انحلال و بی‌انصافی‌های زیادی که در طول سال‌های قبل دیده بودند، توانستند دیروز از رتبه جهانی ۷۲ به حق خود برسند. دیگر از حالا باید همانطور که ترکیب تیم مردان بزرگسال را از بر هستیم، اسم‌ فوتبالیست‌های زن را هم مثل یک وظیفه ملی به‌خاطر بسپاریم و تمرین‌ها و بازی‌های دوستانه‌شان را دنبال کنیم. بازی روز گذشته دارای چند نکته مهم بود که در ادامه این گزارش شرح داده شده است:

قبل از هر چیز نکته اول قابل عرض این بود که زنان ایران روز چهارشنبه هفته پیش با برتری پنج گله مقابل بنگلادش در شرایط برابری با اردن قرار داشتند. ابتدا همانطور که هفته پیش هم نوشتیم، برداشت از قوانین این‌چنین بود که نتیجه مساوی ایران با اردن در بازی دیروز، حذف دختران ایران را رقم خواهد زد. چراکه اردن جایگاه بالاتری در رنکینگ جهانی و آسیایی داشت و به همین دلیل اردن برنده این رقابت می‌شد.

اما براساس ضوابط برگزاری مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، اگر دو تیم در شرایط برابر قرار داشته باشند و نتیجه بازی مساوی شود، بدون وقت اضافی دو تیم باید در ضربات پنالتی شرکت کنند و تیم برنده در ضربه پنالتی، جواز صعود به جام ملت‌ها را به‌دست آورد. همین اتفاق هم افتاد و ایران درضربات پنالتی توانست اردن را شکست دهد و به دهلی ۲۰۲۲ سلام دهد.

خوشحال‌ترین چهره روز گذشته زمین بازی تاشکند در ازبکستان، مریم ایراندوست بود. از روزی که ایراندوست به‌عنوان مربی تیم ملی فوتبال زنان ایران انتخاب شد تا دیروز فقط ۴ ماه گذشته است. او در این مدت کوتاه باید سکان هدایت را در دستش می‌گرفت تا تیم را برای نبرد مقابل رقبا در تاشکند آماده کند.

آن‌هم در حالی که بعد از دو سال انحلال تیم ملی، کسی تصور نمی‌کرد حتی معجزه هم بتواند این تکه‌پاره‌های باقی مانده از فوتبالیست‌های ایرانی را به‌هم متصل، همدل و متحد کند. ایراندوست به وضوح انتخاب‌های خوبی هم از بین بازیکنان برای ضربات پنالتی داشت. با آن‌همه انتقاد به پوشش تیم فوتبال زنان هنگام سفر به تاشکند، دیروز اشک‌های شادی ایراندوست بعد از پایان بازی حسابی دیدنی بود.

دروازه‌بان توانمند و نجار حرفه‌ای
بعد از ایراندوست، خوشحال‌ترین فرد زمین بازی تاشکند را باید زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی بدانیم. در ۹۰ دقیقه پراسترس هیچ توپی از خط دروازه که عبور نکرد هیچ، با پیش‌بینی درست از ضربه اردنی‌ها، او دو بار دیگر هم اجازه نداد دروازه‌اش تصرف شود. میسا جباره بهترین بازیکن اردن تلاش زیادی کرد که با گل زدن به او هم رکوردهایش را جابه‌جا کند و هم زمینه‌ساز صعود تیم ملی کشورش باشد اما در برابر ضربه‌های حساب‌شده او، کودایی اجازه گل نداد.

بیایید روی کودایی متمرکز شویم. ماجرای این زن خوزستانی داستان جالبی دارد. قبل از بازی، تصور تحلیلگران ایرانی این بود که قرار است در دروازه ایران از مریم یکتایی، دروازه‌بان بشیکتاش ترکیه استفاده شود اما به‌رغم حضور او این اتفاق نیفتاد. زمانی‌که یکتایی برای تیم دعوت شده بود، زهره خواجوی به نشانه اعتراض دیگر در تمرین‌ها حضور پیدا نکرد و اینطور شد که فرصت قرار گرفتن در این جایگاه برای کودایی فراهم شد.

این ستاره یک نجار حرفه‌ای هم هست که تابستان‌ها مشغول این کار می‌شود و در این حرفه هم حسابی خبره است. حالا ولی درخشش دیروز او می‌تواند بهانه‌ای برای موفقیت‌های بیشتر او در مسیر آینده‌اش باشد. دیروز یک فیلم ویژه از مادر او منتشر شد که در آن با چشمانی اشکبار نمایش فرزند خود را نگاه کرده و برای موفقیت تیم ملی فوتبال زنان دعا می‌کند.

بازی دیروز ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران شروع شد. ترکیب تیم ایران در مقایسه با بازی قبل (چهارشنبه مقابل بنگلادش) تغییرات محدودی داشت. همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم فرمانی، لژیونر تیم ما این‌بار وارد ترکیب شد تا سنگربان تیم باشد ولی به بقیه اجزای ترکیب برنده دست زده نشد.

نکته جالب بازی این بود که به گزارش ورزش سه، ملی‌پوشان ما تا چند روز قبل تصور می‌کردند در صورت تساوی با اردن، از حضور در هند جا خواهند ماند و با بی‌اطلاعی از قانون این دور از مسابقات، تمرین ضربه پنالتی قبل از بازی نداشتند. اما در ضربات پنالتی، درخشش پنالتی‌زنان و از آنطرف زهره کودایی در خط دروازه، ایران را برنده جدال بزرگ گروه G کرد و شاگردان مریم ایراندوست با برتری ۴-۲ در ضربات پنالتی مسافر رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ هند شدند.

پس از آنکه کودایی پنالتی آخر را مهار کرد و بازیکنان ما در ورزشگاه تاشکند به سوی دروازه‌بان دویدند و جشن بزرگ صعود تاریخی ملی‌پوشان فوتبال زنان ایران این‌چنین به پا شد؛ بعد از آنها هم اعضای کادرفنی هم به جمع ملی‌پوشان اضافه شدند تا در شادی یکدیگر سهیم باشند.
از نکات فنی به‌صورت خلاصه این را بگوییم که ایران کاملا سوار بازی بود و کنترل آن در دست ایران قرار داشت. نیمه اول بازی پراسترسی را پشت‌سر گذاشتیم.

احتمالا ترس از جایگاه بالاتر اردنی‌ها در رنکینگ و تحلیل بازیکنان از بازی‌های قبلی آنها، ترکیب بچه‌های ما را بیشتر دفاعی کرده بود. حتی تحلیلگران اردنی هم انتظار این را نداشتند که مقابل تیم زخم‌خورده و از رده خارج ایرانی ببازند. اردن دیروز هیچ زهری نداشت و بازی را ساده گرفته بود. این بار تماشای این بازی با اردن، حتی از تماشای بازی مقابل بنگلادش هم برای مخاطبان سخت‌تر شده بود.

همانطور که می‌دانید فوتبال زنان اجازه نمایش در صدا و سیما را ندارد. یکی از پیج‌های اینستاگرامی وعده پخش لایو آن را داده بود که آخر هم برگزار نشد. یک شبکه اردنی هم این مسابقه را نمایش می‌داد که هم مدام قطع می‌شد یا صدا نداشت و خلاصه که تماشای بازی به این مهمی، زجر روان تماشاچیان شده بود.

تورنمنت هند چند ماه دیگر در دهلی‌نو برگزار می‌شود. اگرچه انتظار زیادی برای صعود به دور نهایی جام ملت‌ها نباید داشته باشیم اما در این رقابت‌ها تیم ما باید مقابل تیم‌های کارکشته‌ای مثل استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و چین بازی کند. با این کار هم نقطه ضعف‌هایمان را بیشتر خواهیم شناخت و هم برای رقابت در جام جهانی ۲۰۲۳ زنان در استرالیا و نیوزلند امید خواهد بخشید. دست‌کم می‌شود دلمان را روشن کنیم که این تجربه شگفت‌آور ممکن است دیگر انحلال این تیم در تلخ‌ترین روزهای آینده را ناممکن کند.

صفحه رسمی مسابقات جام ملت‌های آسیا مانند چهارشنبه هفته پیش، خبر برد ما را منتشر کرد. صفحه توئیتری رسمی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به صعود دختران ایران واکنش نشان داد و این توئیت در صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بازنشر داده شد. آنها در پیام توئیتری نوشته بودند: «تبریک ایران! ما مشتاقانه منتظر دیدار شما در جام ملت‌های آسیا هستیم.»

کدخبر: ۴۱۶۶۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر