کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۲۴۵
تاریخ خبر:

بانک‌ها واقعا ‌چقدر سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله بانک‌ها را حداکثر ۱۶درصد در نظر گرفته و به آنها اجازه داده برای سپرده‌های دوساله سود ۱۸درصدی پرداخت کنند. ولی اگر به شعبه بانک بروید و سرمایه بزرگی داشته باشید، با پیشنهادهای جذاب‌تری روبه‌رو خواهید شد. مثلا اگر سرمایه‌تان بیشتر از عدد مشخصی باشد ممکن است شعبه مورد نظر برای جذب سرمایه‌تان ارقام بالاتری پیشنهاد کند. برای اینکه متوجه شویم هر بانک واقعا چقدر سود به مشتریانش پرداخت کرده، سراغ گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال رفتیم. ۱۰بانک بورسی هر کدام سر ماه اعلام می‌کنند که چقدر سپرده از مردم در اختیار دارند و چه مبلغی را به‌عنوان سود پرداخت کرده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌های خصوصی مثل پاسارگاد، دی و خاورمیانه بیشترین نرخ سود را برای سپرده‌ها در نظر می‌گیرند و بانک‌های دولتی مثل ملت، صادرات، تجارت و پست‌بانک پایبندی بیشتری به نرخ مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دارند. نرخ سود متوسط کل سپرده‌های بررسی شده در این گزارش حدود ۱۷٫۸درصد سالانه است. البته این روش برای پیدا کردن سود واقعی بانک‌ها ممکن است ۱۰۰درصد دقیق نباشد. نعمان آقپور، کارشناس امور بانکی می‌گوید از آنجاکه بانک‌ها سود ماه‌شمار پرداخت می‌کنند، صرفا سپرده‌هایی که دست‌نخورده باقی مانده‌اند مشمول دریافت سود خواهند شد.

به همین خاطر ممکن است عدد به دست آمده دقیق نباشد ولی همچنان می‌توان از این طریق متوجه شد که بانک‌ها حدودا و به‌طور میانگین چه نرخ سودی را برای سپرده‌هایشان در نظر گرفته‌اند. همچنین ممکن است اغلب سپرده‌ها مشمول همان سود مصوب بانک مرکزی و شورای‌عالی پول اعتبار شوند و برخی سپرده‌ها سود بیشتر بگیرند. مورد دیگر اینکه سود تعیین شده توسط بانک مرکزی علی‌الحساب است و بانک‌ها در صورتی که سود بیشتری از سپرده‌ها به دست بیاورند، باید آن را به مشتریانشان پرداخت کنند ولی نمی‌توانند سود بالاتر از نرخ مشخص شده را تضمین کنند.

‌بانک پاسارگاد؛ سود سالانه ۲۳٫۶درصد
بررسی آخرین گزارش فعالیت ماهانه بانک پاسارگاد در سامانه کدال نشان می‌دهد مشتریان این بانک تا پایان تیرماه حدود ۱۸هزار و ۶۶۴میلیارد تومان سرمایه خود را در قالب سپرده‌های یک‌ساله سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بانک پاسارگاد در مجموع حدود ۳۶۳میلیارد تومان سود به این سپرده‌ها داده که اگر این دو عدد را به هم تقسیم کنیم، می‌بینیم سود یک ماه این سپرده‌ها ۱٫۹۴درصد بوده که معادل سالانه ۲۳٫۶درصد است. این رقم بالاترین سود پرداخت شده بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش به حساب می‌آید. همچنین بررسی وضعیت سپرده‌های بلندمدت دوساله نشان می‌دهد بانک پاسارگاد در آخرین گزارش خود به سپرده‌های دو ساله که حجم آنها ۶۹هزار میلیارد تومان است، ۱٫۵۵درصد در ماه سود داده که این رقم معادل سالانه ۱۸٫۵درصد است.

‌بانک دی؛ سود سالانه ۲۱٫۷درصد
بانک دی در رتبه دوم بیشترین سود پرداختی به سپرده‌های بلندمدت قرار دارد. حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه در سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله بانک دی سپرده‌گذاری شده و مجموع سود پرداختی به این حجم سپرده، در تیرماه حدود ۸۹میلیارد تومان بوده که معادل ۱٫۸درصد کل مبلغ سپرده‌هاست. اگر بانکی در یک ماه ۱٫۸درصد سود بدهد یعنی نرخ سود سالانه را ۲۱٫۷درصد در نظر گرفته است. مشتریان بانک دی به سپرده‌های دوساله علاقه بیشتری نشان داده‌اند و حجم این سپرده‌ها بر اساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه بانک حدود ۲۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است که به آن ۳۵۱میلیارد تومان سود تعلق گرفته است. محاسبات نشان می‌دهد نرخ سود این سپرده‌ها به‌طور میانگین ۲۰٫۷درصد بوده است.

‌بانک خاورمیانه؛ سود سالانه ۱۹٫۵درصد
بانک خاورمیانه به سپرده‌های یک‌ساله‌اش به‌طور میانگین ۱۹٫۵درصد سالانه سود پرداخت کرده. بررسی گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال توسط این بانک نشان می‌دهد کل حجم سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله حدود ۹هزار و ۲۹۰میلیارد تومان است که به این میزان سپرده سود ۱۵۲میلیارد تومانی پرداخت شده که معادل ماهانه ۱٫۶۴درصد و سالانه ۱۹٫۵درصد است. بانک خاورمیانه به سپرده‌های دوساله سود بیشتری پرداخت می‌کند. طوری که حدود ۱۷۳میلیارد تومان سود به کل ۹۲۱میلیارد تومان سپرده دوساله در این بانک پرداخت شده و نشان می‌دهد نرخ سود در نظر گرفته شده برای این سپرده‌ها ۲۲٫۸درصد است. بانک خاورمیانه کمترین میزان سپرده دوساله را بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش در اختیار دارد.

‌بانک کارآفرین؛ سود سالانه ۱۷٫۷درصد
هزار و ۸۰۰میلیارد تومان در سپرده‌های یک‌ساله بانک کارآفرین سرمایه‌گذاری شده است. این بانک در آخرین گزارش فعالیت خود گفته حدود ۲۷میلیارد تومان در یک ماه به این سپرده‌ها سود داده که معادل ۱٫۴۹درصد کل حجم سپرده‌هاست و نشان می‌دهد میانگین سود پرداخت شده به هر سپرده سالانه ۱۷٫۷درصد بوده. حجم سپرده‌های دوساله بانک کارآفرین تقریبا ۱۰برابر سپرده‌های یک‌ساله است و نشان می‌دهد مشتریان بانک دید بلندمدتی به سپرده‌هایشان دارند. بانک کارآفرین در آخرین ماه به ۱۷هزار و ۱۰۰میلیارد تومان سپرده دوساله حدود ۲۷۱میلیارد تومان سود پرداخت کرده. این سود ماهانه به اندازه ۱٫۵۸درصد کل سپرده‌ها ارزش دارد. محاسبات نشان می‌دهد بانک کارآفرین نرخ سود سالانه را برای سپرده‌های بلندمدت دوساله حدود ۱۸٫۹درصد در نظر گرفته است.

‌بانک پارسیان؛ سود سالانه ۱۶٫۶درصد
بانک پارسیان ازجمله بانک‌هایی است که تا حد زیادی نرخ سود مصوب بانک مرکزی را برای سپرده‌های یک‌ساله رعایت می‌کند. این بانک در پایان تیرماه به ۲۹هزار و ۷۰۰میلیارد تومان پولی که در سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله سرمایه‌گذاری شده‌اند، حدود ۴۱۸میلیارد تومان یعنی ۱٫۴۱درصد در ماه سود داده است. این رقم معادل سود سالانه ۱۶٫۶درصدی است که فاصله چندانی با نرخ مصوب بانک مرکزی ندارد. ولی سود سپرده‌های دوساله بیشتر از این حرف‌هاست. بانک پارسیان حدود ۱۶هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سپرده دوساله از مشتریانش در اختیار دارد و تیرماه امسال به این حجم سپرده حدود ۳۰۲میلیارد تومان سود پرداخت کرده. محاسبات نشان می‌دهد نرخ سود در نظر گرفته شده برای سپرده‌های بلندمدت دوساله ۲۱٫۸درصد است.

‌بانک تجارت؛ سود سالانه ۱۶٫۴درصد
بانک تجارت بزرگترین سپرده‌های یک‌ساله را بین بانک‌های مورد بررسی در اختیار دارد. گزارش‌های کدال این بانک نشان می‌دهد حجم سپرده‌های یک‌ساله آن به حدود ۵۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. بانک تجارت در ماه گذشته به این حجم سپرده حدود ۷۰۰میلیارد تومان سود پرداخت کرده و در ماه ۱٫۶۳درصد سود داده. این رقم معادل سود سالانه ۱۶٫۴درصدی است که تفاوت چندانی با نرخ مصوب بانک مرکزی و شورای‌عالی پول و اعتبار ندارد. همین گزارش نشان می‌دهد حجم سپرده‌های بلندمدت دوساله بانک تجارت حدود ۶۰هزار میلیارد تومان است که تیرماه امسال به آن ۹۷۳میلیارد تومان یعنی ۱٫۶۳درصد ماهانه سود تعلق گرفته است. محاسبات نشان می‌دهد نرخ سود در نظر گرفته شده توسط بانک تجارت برای سپرده‌های دوساله رقمی حدود ۱۶٫۴درصد است.

‌بانک سینا؛ سود سالانه ۱۶٫۱درصد
نزدیک‌ترین نرخ سود بین بانک‌های مورد بررسی به سود مصوب بانک مرکزی و شورای پول اعتبار مربوط به بانک سینا است. این بانک به سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۶٫۱درصد و به سپرده‌های بلند مدت دوساله ۱۸٫۵درصد سود پرداخت می‌کند. این ارقام چطور محاسبه شده‌اند؟ بانک سینا در آخرین گزارش فعالیت ماهانه خود گفته حدود پنج هزار و ۹۰۰میلیارد تومان سرمایه مردم در سپرده‌های یک‌ساله بانک سینا سپرده‌گذاری شده و به این رقم حدود ۸۰میلیارد تومان سود پرداخت شده است که نشان می‌دهد سود در نظر گرفته شده برای سپرده‌های یک‌ساله این بانک ۱۶٫۱درصد بوده. همچنین حجم کل سپرده‌های بلندمدت دوساله بانک سینا حدود ۱۱۱هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است که به آن ۱۷۶میلیارد تومان سود پرداخت شده که معادل ماهانه ۱٫۵۵درصد و سالانه ۱۸٫۵درصد است.

بانک صادرات؛ سود سالانه ۱۴٫۶درصد
۴۵هزار و ۳۰۰میلیارد تومان، کل پولی است که مشتریان بانک صادرات در سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این بانک در گزارش ماهانه خود گفته به این حجم سپرده حدود ۵۶۶میلیارد معادل ۱٫۲۵درصد ماهانه سود داده که معادل سالانه ۱۴٫۶درصد است. این رقم کمتر از نرخ سود اعلام شده به نظر می‌رسد و احتمالا دلیل آن برداشت پیش از موعد از سپرده‌ها و کاهش نرخ سود پرداخت به سپرده‌های تسویه شده است. سپرده‌های بلندمدت دوساله این بانک هم شرایط مشابهی دارند. حجم سپرده‌های دوساله بانک صادرات حدود ۴۷هزار میلیارد تومان است که به آن ۵۲۱میلیارد تومان یعنی ۱٫۱درصد سود ماهانه سود تعلق گرفته است. محاسبات نشان می‌دهد میانگین سود پرداخت شده توسط بانک صادرات به سپرده‌های بلندمدت دوساله حدود ۱۲٫۷درصد بوده است.

پست بانک؛ سود سالانه ۱۲٫۹درصد
جایگاه یکی مانده به آخر رده‌بندی بانک‌ها از نظر میزان سود پرداخت شده به سپرده‌های بلندمدت، در اختیار پست بانک ایران است. پست بانک در آخرین گزارش خود گفته حدود سه هزار و ۴۰۰میلیارد تومان سپرده کوتاه‌مدت در اختیار دارد که در تیرماه به آنها حدود ۳۴میلیارد تومان یعنی ۱٫۱۱درصد سود داده. این میزان معادل سالانه ۱۲٫۹درصد است که عدد کمتری نسبت به نرخ سود مصوب بانک مرکزی به حساب می‌آید و احتمالا دلیلش تسویه سپرده‌ها توسط مشتریان باشد. چراکه شرایط برای سپرده‌های دوساله بهتر است. پست بانک گفته حجم سپرده‌های بلندمدت دوساله‌اش حدود هزار و ۶۵۰میلیارد تومان است که به آن ۲۷میلیارد تومان یعنی ۱٫۶۳درصد سود داده. محاسبات نشان می‌دهد نرخ سود در نظر گرفت ه شده برای سپرده‌های دوساله پست بانک ایران به ۱۹٫۴درصد می‌رسد.

‌بانک ملت؛ سود سالانه ۱۲٫۷درصد
انصرافی‌های سپرده‌گذاری بلندمدت یک‌ساله در بانک ملت پرتعداد هستند. شاید این موضوع باعث شده باشد متوسط نرخ سود پرداخت شده به سپرده‌های یک‌ساله بانک ملت به کمترین میزان بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش برسد. حجم کل سپرده‌های یک‌ساله این بانک حدود ۲۸هزار میلیارد تومان است که به آن ۳۱۳میلیارد تومان سود تعلق گرفته. شرایط برای سپرده‌های دوساله متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان بانک ملت حدود ۳۹هزار میلیارد تومان سرمایه خود را در حساب‌های بلندمدت دوساله سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به این حجم سپرده حدود ۷۰۰میلیارد تومان سود تعلق گرفته است. محاسبات نشان می‌دهد مقدار سود پرداخت بانک ملت در یک ماه ۱٫۷۹درصد بوده که این رقم معادل سالانه ۲۱٫۵درصد خواهد بود و در بین بانک‌های دولتی رقم بالایی به حساب می‌آید.

کدخبر: ۴۰۸۲۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر