کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۳۳۳
تاریخ خبر:

بالاخره کارتخوان پیروز می‌شود یا پزشکان؟

روزنامه هفت صبح | اعتراض‌های جامعه پزشکی تمامی ندارد. پزشکان از هر دری وارد می‌شوند تا ماجرای الزام به نصب کارتخوان را به تعویق بیندازند. آن‌ها در حالی که پافشاری می‌کنند به هیچ عنوان فرار مالیاتی ندارند اما از سوی دیگر سفت و سخت ایستاده‌اند و اعتراض‌های خود به نصب کارتخوان فروشگاهی در مطب‌ها را به شکل‌های مختلف بیان می‌کنند.

سال گذشته که هنوز قوانین نصب کارتخوان برای پزشکان شفاف نشده بود، جامعه پزشکی دست بالا را داشت و اعلام می‌کردند هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را ملزم به نصب کارتخوان کند و در واقع نصب کارتخوان نوعی آپشن اضافه محسوب می‌شود! بعدتر که ماجرا جدی‌تر شد و مجلسی‌ها قانون مشخصی برای این موضوع وضع کردند، آن‌ها در ابتدا گفتند چرا این قشر جزو اولین قشری است که قرار است دستگاه کارتخوانشان به سازمان امور مالیاتی متصل شود.

حالا هم پزشکان زاویه جدیدی در پیش گرفته‌اند و گفته‌اند چرا دستگاه کارتخوان پزشکان همان پایانه فروشگاهی است و شان و منزلت آن‌ها زیر سوال رفته است. همین فشارها باعث شده فعلا سازمان امور مالیاتی کمی عقب‌نشینی کند و الزام به اتصال به دستگاه‌های کارتخوان برای پزشکان را تمدید کند. بالاخره کدام یک پیروز می‌شود؟

*** حرف پزشکان چیست؟
اولین اعتراض جامعه پزشکی این است که چرا تنها نام جامعه پزشکی در قانون ذکر شده است و این جامعه از سایر صنوف به نوعی تفکیک شده است؟ حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته بود: «جامعه پزشکی با دستگاه کارتخوان مشکلی ندارد، اما اینکه بر اساس یک ماده واحده مصوب مجلس در بودجه سال ۹۸، بخواهند جامعه پزشکی را از سایر صنوف تفکیک کرده و تبعیض قائل شوند، موضوعی است که پزشکان از آن گلایه دارند.»

وی افزود:« اینکه چرا فقط این موضوع در بودجه سال ۹۸ برای جامعه پزشکی مصوب شده است، جای سوال دارد. در حالی که اگر چند صنف را مشمول این قانون می‌کردند، ما مشکلی با اجرای آن نداشتیم. اما جدا سازی جامعه پزشکی از سایر صنوف، تبعیض آمیز است.»

دومین اعتراض نسبت به این مسئله است که پزشکان هنوز آمادگی، آموزش و زیرساخت‌های لازم برای اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه امور مالیاتی را ندارند. موضوعی که البته در شبکه‌های اجتماعی برداشت اشتباهی از آن شد و کاربران گمان کردند نظام پزشکی گفته که پزشکان نمی‌دانند از دستگاه کارتخوان چگونه استفاده کنند. موضوع بر سر این است که برای اولین بار قرار است دستگاه‌های کارتخوان به صورت آنلاین به سامانه امور مالیاتی متصل شود و چنین اقدامی هنوز ناشناخته و کمی غریب است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در رابطه با این موضوع گفته: «بقالی و میوه فروشی کارتخوان معمولی دارند که به سامانه امور مالیاتی متصل نیست. در زمینه ثبت کارتخوان در سامانه امور مالیاتی به آموزش نیاز است. در این زمینه بسیاری از زیرساخت‌ها آماده نیست. به طور مثال اگر پزشک بخواهد وجه را به بیمار عودت بدهد، چگونه باید این کار را انجام بدهد. منظور از آموزش همین اتصال کارتخوان به سامانه امور مالیاتی است و افرادی که طنازی می‌کنند باید نامه را دوباره بخوانند. زیرا بین نصب و ثبت تفاوت وجود دارد.»

سومین اعتراض جامعه پزشکی اما جدیدتر است و فعلا روی بورس. آن‌ها می‌گویند با نصب کارتخوان مشکلی ندارند بلکه با نصب صندوق‌های فروشگاهی در مطب‌ها مشکل دارند. ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در رابطه با این موضوع گفته: «جامعه پزشکی ملزم به استفاده از کارتخوان در مطب است، اما اینکه بخواهند جایگاه طبابت را در حد یک فروشگاه و سوپرمارکت پایین بیاورند، پذیرفتنی نیست.

استفاده از صندوق فروشگاهی برای مطب‌ها هیچ معنایی ندارد جز اینکه با این کار، شأن حرفه طبابت زیر سوال می‌رود. اینکه بخواهند خدمت پزشک را با سوپرمارکت مقایسه کنند، اصلا درست نیست و به نظر می‌رسد در چنین تصمیم گیری تخلف شده است.» دکتر «بهمن کریمی» حقوقدان و وکیل انجمن دندانپزشکی نیز قبلا به هفت‌صبح گفته بود: «مهم‌ترین سوال ما این است که چرا چنین طرحی را از جامعه پزشکی شروع کرده‌اند؟ »

او دومین علت مخالفت دندانپزشکان را اینگونه ذکر می‌کند: «چرا مسئولان ابزار خاص آن را نگذاشته‌اند؟ ببینید طبق این قانون پزشکان موظف به نصب پایانه‌های فروشگاهی هستند اما جنس کار پزشکان خدمات است نه خرید و فروش. قانون برای مراکز فروشگاهی به این صورت است که آخر هر سال نماینده اداره مالیات میزان فروش، موجودی انبار، قیمت خرید و… را بررسی کرده و در نهایت میزان مالیات اعلام می‌شود.

برای دندانپزشکی چگونه می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند؟ اولا در دندانپزشکی مثلا ۵۰۰ نوع خدمات وجود دارد که هر کدام تعرفه خاص و نامگذاری مخصوصش را دارد. در پایانه‌های فروشگاهی چگونه امکان مشخص شدن این موضوع فراهم شده؟ دوما دندانپزشکان مانند فروشگاه‌ها خرید مواد اولیه خود را به صورت مشخص و کانالیزه انجام نمی‌دهند که بتوان هزینه‌های آن را مشخص کرد.

بر فرض برای خرید یک ماده مخصوص برای پر کردن دندان، سیستم خرید کاملا سنتی است و امکان رهگیری واقعی آن وجود ندارد. در این صورت هزینه‌های اصلی و واقعی دندانپزشکان مخفی می‌ماند و اداره امور مالیات فکر می‌کند همه پول‌هایی که از دستگاه کارتخوان کشیده شده، سود خالص دندانپزشکان است.»

*** قانون مجلس چه می‌گوید؟
مجلسی‌ها در جریان بررسی بند‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با الحاق بندی به لایحه بودجه کلیه صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال ۹۸ از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند.بر این اساس؛ ملزم شدن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارتخوان) در مطب از یک‌سو باعث سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی می‌شود.

همچنین با الحاق بند دیگری به این تبصره، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهاد‌های عمومی، نیرو‌های مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

کدخبر: ۲۷۶۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • safa345

    پزشکان برش بیشتری دارن بیچاره ها خیلی ز ندگی فقیرانه دارن پزشک باید به فکر بهب ود وارامش بیمار باشد نه فکر جیب خود