کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۲۳۹
تاریخ خبر:

باز‌ هم‌ ماجرای سامان گوران و علی دایی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | پنجشنبه شب در فاصله‌ای نه‌چندان طولانی شاهد دو شوخی با علی دایی بودیم. فصل مشترک هر دو شوخی هم ماجرای عباس بوعذار است که سال‌ها پیش دایی (به‌عنوان سرمربی نفت تهران) در نشست خبری نام او را به زبان آورد و اشتباه داور را به رخ کشید.

صحبت‌های دایی کمی بعد دستمایه ساخت چندین داب‌اسمش شد و خیلی زود ماجرا از یادها رفت. در سال جدید نام بوعذار و دیالوگ معروف دایی روی ویدئوهای مختلف قرار گرفت که خب برخی از آنها جذاب بود و خالی از تمسخر. با این حال دایی، افراط در استفاده از این شوخی را نمی‌پسندد و عقیده دارد، بوی تمسخر از آن به مشام می‌رسد.

‌مورد اول| شوخی چه بود؟
برنامه «سریالیست» شبکه یک، بخشی دارد که سامان گوران با سکانس یک سریال شوخی می‌کند. پنجشنبه نوبت به سریال «یاور» رسید و گوران با شخصیت یاور چلویی (داریوش ارجمند) وارد دیالوگ شد. او خطاب به یاور می‌گوید: «بچه‌ها می‌گن در صف واکسن کرونا جن پیدا شده؟ از همان که شما می‌گید سُم داره؛ «یا» داره؛ یه دونه هم «ر» داره!». گوران در این بخش برای بیان این دیالوگ، حالت گفتاری علی دایی را به خود گرفت تا مشابهت‌سازی‌اش کامل شود.

مورد دوم| چه نتیجه‌ای به‌دست آمد؟
پیش‌تر نوشتیم که آیتم شوخی با سکانس سریال‌ها، ناموفق‌ترین بخش برنامه «سریالیست» است. در برنامه اخیر هم نتیجه به‌دست آمده فاقد جذابیت بود و حتی مهمان‌های برنامه (شبنم فرشادجو و محمد حاتمی) به آن واکنش نشان ندادند. ایده این بخش جذاب است و می‌تواند به برنامه تنوع دهد.

اما سامان گوران به همراه متن ضعیفی که برای آن نوشته می‌شود، ایده را هدر داده‌اند. شوخی با علی دایی و سریال «یاور» نه تنها ناکام بود که به دلیل شکل اجرای آن توسط گوران، رنگ و بوی تمسخر گرفت. وانگهی، وقتی شوخی با این مسئله بیش از حد فراگیر شده، رفتن سراغ آن نیازمند خلاقیت است.

مورد سوم| دایی چه گفته؟
چندی پیش علی دایی در یک گفت‌وگوی تصویری با خبرگزاری ایسنا رسما دلخوری خود از افراط در شوخی‌های اخیر را به زبان آورد. او گفته بود: «این مسائل در دنیا رایج است اما در دنیا کسی را مسخره نمی‌کنند. در دنیا طنز می‌گویند. متاسفانه طنز را با مسخره کردن اشتباه گرفته‌ایم.» سامان گوران اما گوشش بدهکار نیست و حتی در شوخی اخیر، حالت دایی را تقلید می‌کند. باز چه خوب که لحن گفتار را تقلید نکرد. گوران پیش‌تر چنین کرده بود و دایی با او یک دوئل طولانی مدت داشت.

علی دایی در مصاحبه با ایسنا یک نکته ظریف بیان کرد که ضمیر آن گوران و دوستان است: «خدا به شما خیلی چیزها داده است. به منِ نوعی هم خیلی چیزها داده اما همه چیز را نداده است. از بچگی همین بودم و تا الان که ۵۲ سال دارم خیلی‌ها پیشنهاد دادند که بیا کار کنیم تا این مشکل درست شود اما این مشکل را خدا داده و به آن افتخار می‌کنم چون آنقدر چیز به من داده که در مقابل این یک عدد قابل مقایسه نیست.»

مورد چهارم| دلیل دلخوری چیست؟
شش سال پیش علی دایی انتقادی تند و تیز از سامان گوران کرد و دلخوری‌اش را به زبان آورد. گوران نه تنها در برنامه «خنده بازار» که در برنامه‌های بیرون از صدا و سیما، لحن گفتار دایی را تقلید می‌کرد. دلخوری دایی از گوران، با وساطت برطرف شد و او قول داد دیگر کاری به شهریار فوتبال ایران نداشته باشد. با این حال پنجشنبه شب خلف وعده کرد و دست روی یک شوخی گذاشت که به‌تازگی دایی از افراط در آن ابراز ناراحتی کرده است.

مورد پنجم| یوسفی چه گفت؟
کمی بعد از پخش آیتم «سریالیست» در شبکه یک، پیمان یوسفی در ویژه برنامه المپیک شبکه سه هم یک شوخی مشابه با علی دایی داشت. او از دیالوگ «یه دونه «ر» داره» استفاده کرد و البته فقط خودش به این شوخی لبخند زد. پیمان یوسفی از سابقه دلخوری دایی اطلاع دارد و می‌داند او روی تک تک جمله‌های مجریان صدا و سیما حساس است.

پس چرا دست از یک شوخی تکراری بر نمی دارد؟ دایی بارها اعتراض خود به برخی مجریان و برنامه‌های تلویزیونی را به زبان آورده که در غالب موارد، انتقادش بجا بوده و در چند مورد، گرفتار سوء‌تفاهم شده است. سلسله دوئل او با عادل فردوسی‌پور در برنامه نود، مصداق مورد دوم است. با این حال وقتی خودش می‌گوید شوخی‌های اخیر شکل تمسخر گرفته، مجریان و برنامه‌سازان نباید سراغ آن بروند.

کدخبر: ۴۰۵۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر