کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۸۱۲
تاریخ خبر:

بازی سرنوشت با جیران و شاه عاشق‌پیشه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| مهم‌ترین خبر تعطیلات آخر هفته پیش، حذف آیکون سریال «جیران» از پلتفرم فیلیمو است. این اتقاق در حالی رخ داد که علاقه‌مندان برای پخش ادامه آن امیدوار بودند اما تا اطلاع ثانوی نباید منتظر سریال حسن فتحی باشند. در گزارش امروز، ضمن بازخوانی سرنوشت «جیران» نگاهی داریم به دو سریال دیگر که با موضوع زندگی و زمانه ناصرالدین‌شاه ساخته شدند و اما فرجام خوشی نداشتند.

‌مورد اول| جیران
آنچه برسر «جیران» گذشت را می‌دانید؛ از تعویق توزیع تا توقف در آستانه پخش قسمت بیست‌وچهارم. حالا هم آیکون این سریال به کلی از پلتفرم فیلیمو حذف شده و قسمت‌های پیشین آن هم دیگر در دسترس نیست. حذف آرشیو سریال «جیران» با درخواست و پیگیری شاکی پرونده، به دادسرای فرهنگ و رسانه اتفاق افتاده. گفته می‌شود رسیدگی به این‌ پرونده تا اواخر تابستان ادامه دارد و تا آن زمان سریال «جیران» در دسترس مخاطبان نخواهد بود.

فیلیمو به عنوان پخش‌کننده به جبران حذف ناگهانی‌ این سریال، «یاغی» را هفته گذشته در دو قسمت پخش کرد و به‌زودی هم‌ قرار است سریال «بی‌گناه» ‌ جایگزین آن شود. بر‌اساس خبرها، در روزهای آتی هیات سه نفره کارشناسی نظر خود را به مقام قضایی اعلام خواهند کرد. «جیران» در ‌ ۲۳ قسمت توانسته بود علاقه‌مندان زیادی را با خود همراه کند.

حسن فتحی با برجسته کردن اتفاقات دربار، روایتی تازه از زندگی و زمانه ناصرالدین‌شاه را پیش‌روی مخاطب قرار داد که به یکباره جلوی پخش آن گرفته شد. پس از این تصمیم، پیگیران اعتراض خود را در صفحات اینستاگرامی به اشتراک گذاشتند و خواهان پخش ادامه آن بودند. این اتفاق اما رخ نداد و حالا شاهد شکل دیگری از اعتراض‌ها هستیم. سرنوشت «جیران» و ماجراهای شاه عاشق‌پیشه قاجار چه خواهد شد؟

مورد دوم| قبله عالم
دیگر سریالی که با موضوع زندگی ناصر‌الدین‌شاه ساخته شد، «قبله عالم» است اما پس از هفت قسمت پرونده آن به طور کامل بسته شد. «قبله عالم» با‌ زبانی طنز قصه دربار ناصر‌الدین‌شاه را روایت می‌کرد که این شیوه به مذاق عده‌ای خوش آمد و برخی آن را نپسندیدند. سریال حامد محمدی حاوی اشاراتی بود که قرینه‌سازی آن با جامعه امروز خیلی زود کار دست آن داد و ممیزی‌ها شروع شد.

تا جایی که کارگردان اعتراض کرد و گفت آنچه می‌بینید محصول من نیست. در ادامه «قبله عالم» با بی‌نظمی در توزیع مواجه شد که حاصل ممیزی‌ها بود. در نهایت هم سریال نیمه‌تمام ماند و فیلیمو دلیل را اینگونه شرح داد: «سریال قبله عالم از روز نخستِ پخش تا به امروز در فرایند تولید و ممیزی دچار چالش‌های فراوان شد، به‌گونه‌ای که پیوستگی خود را از دست داد و بخش عمده‌ای از هر قسمت سریال مورد حذف قرار گرفت.

بنابراین فیلیمو تصمیم گرفت قسمت هفتم «قبله عالم»، قسمت پایانی آن باشد. این تصمیم صرفا در پی کاهش جدی زمان موثر هر قسمت و حجم بالای اصلاحات نهادهای ناظر اتخاذ شده.» حامد کمیلی در سریال «قبله عالم» نقش ناصرالدین‌شاه را برعهده داشت و عملکردی تحسین‌آمیز از خود به‌جا گذاشت.

مورد سوم| آهوی من مارال
دیگر سریالی که با موضوع ناصرالدین‌شاه تولید شده، «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده است؛ همان سریالی که «جیران» با شکایت سازندگان آن توقیف شده. پیش از رسانه‌ای شدن شکایت، خبری در چند رسانه منتشر شد که خبر از کیفیت پایین آن داشت. حتی گفته می‌شد هیچ کدام از پلتفرم‌ها به دلیل ضعف کیفی «آهوی من مارال» قراردادی برای پخش آن منعقد نکرده‌اند.

این نکته هم به خبر مذکور اضافه شد که «قسمت‌هایی از سریال مورد ارزیابی کارشناسان یکی از پلتفرم‌ها قرار گرفته ‌ و آنها اعلام کرده‌اند که سریال فاقد امتیازاتی است که بتواند از این پلتفرم پخش شود.» مسئله دیگر، به اختلاف درون گروهی سریال برمی‌گردد. به‌تازگی برخی بازیگران «آهوی من مارال» از شکایت تهیه‌کننده و کارگردان آن از «جیران» اعلام برائت کرده‌اند.

همچنین خبرهایی مبنی بر عدم پرداخت دستمزد، دیگر حاشیه «آهوی من مارال» است. حسن معجونی که نقش ناصرالدین‌شاه را در این سریال بازی کرده، چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « یک‌سال تمام وقت گذاشتیم بی‌دستمزد کسی نپرسید از کجا می‌خورید.» حالا هم علاقه‌مندان «جیران» از دست «آهوی من مارال» عصبانی هستند و این مهم‌ترین خطر برای سریال است.

کدخبر: ۴۷۳۸۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر