کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۱۶۴
تاریخ خبر:

بازی رضا، نادر و هانیه پشت هتل!

بازی رضا، نادر و هانیه پشت هتل!

روزنامه هفت صبح، محمد صابری| حتی در دوران اوج بازیگرسالاری و مقاطعی که مشهور است ستاره‌ها تأثیری تعیین‌کننده در گیشه داشتند، به سختی می‌توانستیم فهرستی از چهره‌های تعیین‌کننده ارائه کنیم که تعداد نام‌های درج شده در آن فراتر از عدد انگشتان یک دست برود! این یک واقعیت است که بازیگران تعیین‌کننده در معادلات گیشه، همواره نسبتی بسیار اندک و محدود با جریان غالب بازیگری در سینما داشته‌اند و هیچگاه با پدیده‌ای به نام «جریان ستاره‌سازی» در سینمای ایران مواجه نبوده‌ایم.

حالا و این روزها که دیگر تکلیف معلوم است و شاید یک یا دو نفر را بتوانیم با قاطعیت به‌عنوان بازیگری تعیین‌کننده در گیشه معرفی کنیم. در عین حال اما همچنان بخت و اقبال یک فیلم به «ویترین» آن فیلم گره خورده است و نمي‌توان اینگونه حکم صادر کرد که کلاه بازیگران دیگر در میدان گیشه‌ها پشمی ندارد! با همین استدلال هم هر از گاهی پرونده‌ای را به وضعیت حضور بازیگران در چرخه اکران اختصاص می‌دهیم؛ این شما و این پرونده‌ای درباره بازیگران این روزهای سینمای ایران.

رضا عطاران/ ویلای ساحلی
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
رضا عطاران هر چند همواره از فضای رسانه‌ای و هیاهوی محافل سینمایی دور بوده و هیچ‌وقت روی موج حواشی سوار نشده اما همواره چهره‌ای مهم در سینمای ایران بوده است. چهره‌ای که هم در مقام کارگردان و هم در مقام بازیگر، فعالیت‌هایش همواره کنجکاوی‌برانگیز است. در همین هفته‌های اخیر، باردیگر حتی سوژه غیب یک دهه‌ای او از تلویزیون هم خبرساز شد و یکی از تهیه‌کنندگان آثارش از نبود شرایط مساعد برای بازگشت او به تلویزیون در دوران مدیریت جدید گفت.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
هر چند فرازوفرودهایی را در گیشه تجربه کرده اما قطعا اگر بخواهیم فهرستی از بازیگران تأثیرگذار بر گیشه سینماها ردیف کنیم، قطعا جایگاه اول را باید به رضا عطاران اختصاص دهیم. او تا قبل از دوران کرونا، یکی از بازیگران پرکار سینما بود اما در سال‌های اخیر کمی گزیده‌کارتر شده است. هر چند دو فیلم «شیشلیک» و «روشن» را در دو فضای کاملا متفاوت در انتظار اکران دارد اما آخرین حضورش در چرخه اکران با فیلم «انفرادی» حسابی خوش عایدی بود و فیلم توانست در گیشه سینماها صدرنشین شود.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
رضا عطاران و پژمان جمشیدی به‌عنوان دو بازیگر شاخص تأ‌ثیرگذار بر گیشه سینماها در سال‌های اخیر، پیش‌تر در فیلم «شیشلیک» محمدحسین مهدویان بازی مشترک را تجربه کرده بودند اما با توجه به توقیف آن فیلم، حالا می‌توان «ویلای ساحلی»‌ را اولین فرصت مواجهه این دو در یک قاب مشترک با مخاطبان دانست. به‌خصوص که این همکاری در سایه اعتبار کارگردانی مانند کیانوش عیاری رقم خورده است.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
هر چند «هتل» و «فسیل» کار را برای هر فیلم مدعی دیگری در گیشه امسال حسابی سخت کرده‌اند اما بالاخره نمی‌توان از ظرفیت بالای زوج عطاران و جمشیدی در جذب مخاطب چشم‌پوشی کرد. «ویلای ساحلی» به همین پشتوانه می‌تواند یکی از مدعیان اصلی فروش در دور تازه اکران سینماها باشد و قطعا بخشی از اقبال را هم باید به نام و اعتبار رضا عطاران مرتبط بدانیم.

پژمان جمشیدی/ ویلای ساحلی
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
به طرز عجیب و غریبی در سال‌های اخیر پرکار شده است. هر چند سریال در حال پخشی روی آنتن ندارد اما به‌واسطه بازپخش پرتکرار تیزرهای تبلیغاتی با نقش‌آفرینی او، حتی در قاب تلویزیون هم جای‌ش خالی نیست! همزمان هم خبرهایی درباره تولید فصل جدید «زیرخاکی» می‌رسد و این یعنی او در حوزه سریال‌های تلویزیونی در آینده هم پرکار خواهد ماند. در سینما هم که از معدود بازیگران چندفیلمه در چرخه اکران طی سال‌‌های اخیر بوده است. او از ابتدای امسال «شهر هرت» را روی پرده داشت و این روزها هم با «هتل»‌ در حال جابه‌جایی رکوردهای فروش است!

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
درست است که کسی فکرش را هم نمی‌کرد او با این سرعت به چنین جایگاه و اعتباری در سینمای ایران دست پیدا کند اما هیچ‌کس امروز نمی‌تواند حضور تعیین‌کننده‌اش در معادلات گیشه سینما را کتمان کند. پژمان جمشیدی حالا از بازیگرانی است که تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بسیاری به اعتبار نام و حضورش به‌راحتی دست به جیب می‌شوند و از این منظر اوست که برای حضور یا عدم حضور در یک پروژه تصمیم می‌گیرد. او همین روزها با «هتل» بالغ بر 3 میلیون و 800 هزار نفر را به سینماها کشانده است.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
«ویلای ساحلی» دومین تجربه همکاری پژمان جمشیدی با رضا عطاران در مقام زوج اصلی یک فیلم کمدی محسوب می‌شود البته حال و هوای این کمدی با توجه به کارگردانی کیانوش عیاری، احتمالا متفاوت از کمدی‌های گیشه‌ای این سال‌ها باشد اما نفس انتخاب او از سوی این کارگردان معتبر، از اتفاقات ویژه کارنامه‌‌اش محسوب می‌شود.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
پژمان جمشیدی همین چند وقت پیش رقابت با خودش در گیشه را کلید زد! او در حالی که «شهر هرت» را در حال اکران داشت، با «هتل» به میدان آمد و همه معادلات را برهم زد. حالا «ویلای ساحلی»‌ سومین کمدی او در چرخه اکران محسوب می‌شود و باید دید آیا خودش می‌تواند خودش را پشت سر بگذارد!؟

ریما رامین‌فر/ ویلای ساحلی
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
هر چقدر هم از اخبار سینمایی بی‌خبر باشید اما برخی پروژه‌ها آنقدر پربازتاب است که بعید است چیزی از آن به گوش‌تان نرسیده باشد! مثل همین پروژه سینمایی‌ «پایتخت» که در همین روزنامه «هفت صبح» خبرش را دادیم و طی روزهای اخیر حتی مدیران تلویزیون را هم در اوج محافظه‌کاری به واکنش واداشت. ریما رامین‌فر حتما یکی از مهره‌های اصلی در ترکیب بازیگران این سریال است که سهم ویژه‌ای در شکل‌گیری خاطرات خوب ما از خانواده معمولی داشته و احتمالا در نسخه سینمایی این سریال هم حضور خواهد داشت. رامین‌فر در سینما هم تجربه‌های درخشانی داشته و برای «یه حبه قند» حتی تا نامزدی برای سیمرغ فجر هم پیش رفت.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
نمی‌توان کتمان کرد که رامین‌فر هیچگاه حضوری تعیین‌کننده در گیشه یک فیلم نداشته اما حضور او در فیلم «هتل» اما به معنای واقعی، تأثیرگذار و جذاب است. او به‌خوبی توانسته با اجرای درست خود، به یکی از کاراکترهای بامزه این فیلم جان ببخشد. برخی از سکانس‌های خنده‌دار این فیلم مربوط به حضور متفاوت این عمه خاص، است! از این منظر او این روزها، شرایط ایده‌آلی را در چرخه اکران تجربه می‌کند.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
بخشی از سکانس‌های جذاب «هتل» مربوط به رویارویی‌های ریما رامین‌فر با پژمان جمشیدی است و حالا این دو در «ویلای ساحلی»‌ هم هم‌بازی شده‌اند. حالا رضا عطاران را هم به این ترکیب اضافه کنید تا شما هم با ما هم‌نظر شوید که با ترکیب کنجکاوی‌برانگیزی از بازیگران در یک فیلم مواجهیم. بازیگرانی که در تجربه‌ای خاص برای همه‌شان، کارگردانی با اعتبار کیانوش عیاری هدایت‌شان کرده است.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
هنوز سهم ریما رامین‌فر در روایت «ویلای ساحلی»‌ را نمی‌دانیم اما همین که در اخبار رسمی فیلم و در کنار رضا عطاران و پژمان جمشیدی به‌عنوان تنها بازیگر فیلم معرفی شده است، نشان می‌دهد که او در این پروژه فرصت ویژه‌ای برای خودنمایی خواهد داشت، اما شانس تأثیر بر گیشه را بعید می‌دانیم!

نادر سلیمانی/ ضد
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
در میان کاراکترها و شخصیت‌های متنوعی که از مجموعه خاطره‌ساز «ساعت خوش» در حافظه‌مان ماندگار شدند، خان‌دایی و سعید گویی قدرت بیشتری برای ماندگاری داشته‌اند! هنوز هم خاطره شیرین زبانی‌های سعید آقاخانی و چالش‌های نادر سلیمانی با او را از یاد نبرده‌ایم. سلیمانی که از بازیگران استخوان خردکرده در تئاتر، سینما و تلویزیون است و بعد از سال‌ها نقش‌آفرینی در کارهای طنز، در سال‌های اخیر به سمت ایفای نقش‌های جدی گرایش پیدا کرد تا مانند دیگر طنازان سینما و تلویزیون ایران، «جدی گرفته شدن» را هم تجربه کند! «لاتاری» و «آبادان یازده60» از همین جنس بود اما به معنای فاصله گرفتن او از کارهای کمدی نبود.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
سلیمانی همین روزها فیلم کمدی «گیجگاه» را در حال اکران دارد و این فیلم به کارگردانی عادل تبریزی عملکردی قابل دفاعی هم در گیشه داشته است اما کمتر به یاد می‌آوریم که نقش‌آفرینی نادر سلیمانی در یک فیلم، تأثیری معنادار بر گیشه آن گذاشته باشد.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
در مسیر همان «جدی گرفته شدن» بود که نادر سلیمانی بعد از سال‌ها توانست سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم به دست بیاورد. فیلم «ضد» تجربه‌ای متفاوت در کارنامه سلیمانی شد که اتفاقا به چشم هم آمد و هم از سوی داوران جشنواره فجر و هم از سوی رسانه‌‌ها مورد تحسین قرار گرفت. نادر سلیمانی در این فیلم به کارگردانی امیرعباس ربیعی، در قامت یک چهره مرموز و سیاسی در تحولات سال 60 ظاهر شده که شاید تایم حضورش در روایت چندان زیاد نباشد اما سایه سنگینی بر اتفاقات و تحولات دیگر شخصیت‌ها دارد.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
فیلم «ضد» از منظر سوژه سیاسی ملتهب، یکی از شانس‌های فروش در فهرست فیلم‌های غیرکمدی اکران امسال محسوب می‌شود و دور از انتظار نیست که عملکرد رضایت‌بخشی هم در این زمینه داشته باشد که اگر اینگونه شود، شاید بتوان برای نادر سلیمانی و سیمرغ بلورین‌ش هم سهمی در این توفیق در نظر گرفت.

لیندا کیانی/ ضد
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
در میانه دهه 80 و با چند تجربه سریالی در قاب تلویزیون وارد دنیای بازیگری مقابل دوربین شد و اتفاقا در این میدان شانس همکاری با کارگردانان شاخصی همچون سیروس مقدم و حمید نعمت‌الله را هم به دست آورد. در سینما اما انتخاب‌های عجیب و غریبی داشته و تا به امروز موفق به تثبیت شمایلی قابل قبول از خود به‌عنوان یک بازیگر سینمایی، نشده است. جالب اینکه او در پروژه‌هایی به ایفای نقش می‌پردازد که گاه از منظر ساختار و محتوا، تعارضی 180 درجه‌ای با هم دارند، از «ماجرای نیمروز»‌ و «منصور» گرفته تا «پالتو شتری»‌ و «مورچه خوار»!

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
فیلم‌هایی که لیندا کیانی در آن‌های ایفای نقش داشته است، اصلا عملکرد یکسانی در گیشه نداشته‌اند. او هم کمدی‌های موفقی مانند «اکسیدان» و‌ «چشم و گوش بسته» را در کارنامه دارد و هم فیلم شکست‌خورده «پالتو شتری» را. از این منظر نمی‌توان نام او را در فهرست بازیگرانی قرار داد که توان تأثیرگذاری بر گیشه یک فیلم را دارند، اما همچنان چهره‌ای مطلوب برای تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران دارد.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
در ادامه تجربه «ماجرای نیمروز» و یا «دیدن این فیلم جرم است» که از کارهای سیاسی در کارنامه لیندا کیانی محسوب می‌شود، او از امروز فیلم «ضد» را روی پرده خواهد داشت. فیلمی با موضوع سیاسی ملتهب که می‌تواند برای گروهی از مخاطبان بالقوه روایت‌های سیاسی در سینما، جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. کیانی در این فیلم نقشی خاص را ایفا کرده است که شاید مشابهت‌هایی با تجربه قبلی او در «ماجرای نیمروز» داشته باشد. جالب اینکه کیانی این روزها فیلم متفاوت «چرا گریه نمی‌کنی؟»‌ را هم با فضایی کمدی در چرخه اکران دارد.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
اشاره کردیم که بعید است لیندا کیانی بتواند بازیگری تعیین‌کننده در معادلات گیشه باشد. هرچند فیلم «ضد» پارامترهایی برای موفقیت در چرخه اکران دارد اما سهم حضور بازیگری مانند کیانی در فهرست این پارامترها، بسیار ناچیز است.

باران کوثری/ چرا گریه نمی‌کنی؟
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
باران کوثری روزهای عجیبی را در سینما تجربه می‌کند! او از منظر تعداد فیلم‌های در حال اکران در سینماها، یکی از پرکارترین بازیگران است اما تصویرش در مواد تبلیغاتی هیچ‌یک از این فیلم‌ها نیست، چرا که حکم «ممنوع‌التبلیغی» برایش صادر شده است. او به نسبت سایر بازیگران هم‌نسل‌ش به معنای واقعی در دهه‌های 80 و 90 پرکار بود و شانس همکاری با کارگردانان معتبری را هم به دست آورد؛ از مادرش رخشان بنی‌اعتماد که بیشترین همکاری را با هم داشته‌اند تا فریدون جیرانی، حسن فتحی، محمد حسین لطیفی، رضا میرکریمی و البته اصغر فرهادی.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
در قیاس با تعدد بالای فیلم‌هایی که در آن‌های ایفای نقش داشته است، فیلم‌های توفیق‌یافته کارنامه‌اش در گیشه، چندان زیاد نیست. به تعبیری باران کوثری هرچند در مقاطعی به‌عنوان یک بازیگر در برخی از فیلم‌ها حضوری قابل قبول داشته اما گیشه سینماها کمتر روی خوش به او نشان داده‌اند و لااقل بازیگر تعیین‌کننده‌ای در این زمینه نبوده است.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
باران کوثری چند هفته‌ای می‌شود که فیلم‌های «گیجگاه» و «عامه‌پسند» را روی پرده دارد و از هفته گذشته و با آغاز اکران فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» تعداد فیلم‌های روی پرده‌اش به عدد سه رسید. او در دو فیلم قبلی سهم پررنگ‌تری به‌عنوان بازیگر داشت اما فیلم تازه‌اش را می‌توان یکی از تجربه‌های متفاوت او به‌حساب آورد. «چرا گریه نمی‌کنی؟» از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره فجر سال گذشته بود که جنس متفاوتی از کمدی را ارائه می‌کند و باران کوثری هم ایفای نقش یکی از کاراکترهای سرخوش فیلم را برعهده داشته است.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
اگر بخواهیم برای باران کوثری سهمی در توفیق یک فیلم در گیشه قائل شویم، احتمالا این سهم در فیلمی از جنس «گیجگاه» خیلی بیشتر از فیلمی مانند «چرا گریه نمی‌کنی؟» است. البته به این نکته هم پیش‌تر اشاره کرده بودیم که کوثری پیش از این هم کمتر بازیگری تأثیرگذار برگیشه یک فیلم بوده است.

علی مصفا/ چرا گریه نمی‌کنی؟
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
چند هفته پیش بود که به بهانه فیلم اکران آنلاین «نبودن» به کارگردانی علی مصفا، به‌صورت ویژه به کارنامه این بازیگر سرک کشیدیم و همکاری‌های ویژه‌اش را با فیلمسازان دیگر را مرور کردیم. مصفا به معنای واقعی یکی از خاص‌ترین چهره‌های سینمای ایران است که وقتی در یک گفت‌وگو رسانه‌ای از‌ «هیچ کار نکردن» خودش هم حرف می‌زند، بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند و گویی مخاطبان بسیاری همین گفته‌های ساده او را هم با جان درک می‌کنند. جالب اینکه برخی معتقدند هنر اصلی مصفا در بازیگری هم همین «هیچ کار نکردن» است!

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
چرا باید اساسا وقتی صحبت از بازیگری از جنس علی مصفا است، نسبت هنرمندانه او با دنیای سینما را با شاخصی مانند گیشه بسنجیم؟ بله گیشه مهم است اما بعید است سهمی از معادلات ذهنی این بازیگر داشته باشد. اتفاقا ماندگارترین خاطرات ما از نقش‌آفرینی‌های علی مصفا، مربوط به فیلم‌هایی است که توفیقی در گیشه نداشتند، اما ماندگار شدند!

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
مصفا از چند هفته پیش‌تر فیلم‌های نه چندان موفقی مانند «آهو»‌ و «ستاره بازی»‌ را روی پرده سینماها داشت و از هفته گذشته «چرا گریه نمی‌کنی؟» هم با نقش‌آفرینی او اکران شد. فیلمی که فارغ از همه ویژگی‌هایی که می‌توان برای آن برشمرد، قطعا یکی از برگ‌برنده‌هایش حضور کوتاه اما به‌شدت متفاوت علی مصفا در آن است. سکانس حضور مصفا در این فیلم، در همان ایام رونمایی در جشنواره فیلم فجر، به‌شدت از سوی مخاطبان تحسین و تشویق شد.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
باور کنید احتمالا برای خودش هم این تأثیرگذاری محلی از اعراب ندارد و می‌داند نسبتی با گیشه نمی‌تواند داشته باشد! اما اگر فیلم‌باز هستید و جنس خاص کمدی «چرا گریه نمی‌کنی؟» برای‌تان جذابیت دارد، مطمئن باشید بازی علی مصفا در این فیلم می‌تواند تبدیل به بهانه‌ای شود تا برای دومین و سومین بار هم این فیلم را ببینند و این وضعیت را شاید بتوان گفت تأثیر روی گیشه به سبک علی مصفا!

هانیه توسلی/ چرا گریه نمی‌کنی؟
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
توسلی که هم در سینما و هم در تلویزیون و هم در سال‌های اخیر در شبکه خانگی، جزو بازیگران خوش اقبال و خوش سابقه بوده است، پیرو حوادث سال گذشته برای مقطعی تصمیم به فاصله گرفتن از عرصه بازیگری گرفت و احتمالا در راستای همین احوالات هم بود که در کنار دیگر بازیگران «چرا گریه نمی‌کنی؟»‌ بیانیه‌ای را علیه حضور این فیلم در جشنواره فجر نوشتند و امضا کردند. توسلی اما این روزها هم سریال «هفت» را در حال پخش از شبکه خانگی دارد و هم بازی‌اش در فیلم «بی‌سروصدا» برای رونمایی در فجر به پایان رسیده است.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
به استناد عملکرد فیلم‌های مختلفی که هانیه توسلی در‌ آن‌ها ایفای نقش داشته است، می‌توان گفت در مقاطعی او واقعا بازیگری تعیین‌کننده در فروش فیلم‌ها بوده است. بازیگری که اتفاقا طیفی از فیلمسازان جریان بدنه که همواره نیم‌نگاهی هم به گیشه دارد، همکاری نسبتا مستمری با او داشته‌اند اما نمی‌توان فیلم‌های شکست‌خورده کارنامه‌اش را هم نادیده گرفت. از این منظر می‌توان گفت توفیق یا عدم توفیق فیلم‌های توسلی صرفا مرتبط با حضور او نبوده‌اند.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
نقش‌آفرینی هانیه توسلی در سریال «آکتور» یکی از آخرین تجربه‌های مواجهه او با مخاطبان بود که حاصلی قابل‌قبول هم برایش داشت اما در چرخه اکران، «بی‌صدا حلزون» چندان با توفیق همراه نشد. او حالا یکی از بازیگران فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» است که از هفته گذشته روی پرده رفته و تا به امروز نتوانسته است آنگونه که انتظار می‌رفت مخاطبان را با خود همراه کند.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
هانیه توسلی شاید زمانی می‌توانست چهره‌ای تأثیرگذار بر فرآیند تبلیغات یک فیلم باشد اما در شرایطی که به نظر می‌رسد نام او هم به فهرست بازیگران «ممنوع‌التبلیغ» راه پیدا کرده است، دیگر نباید انتظاری از او داشت. شاید فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» بتواند گلیم خود را از آب گیشه بیرون بکشد اما بعید است حضور هانیه توسلی تأثیری بر آن داشته باشد.

اکبر عبدی/ ورود و خروج ممنوع
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
آنقدر خاطره خوب در قاب تلویزیون و بر پرده نقره‌ای برای‌مان ساخته است که هر چه در این سال‌ها تلاش کرده، باز هم موفق نشده آن‌ها را از حافظه‌مان پاک کند! واقعیت این است که اکبر عبدی این سال‌ها فاصله‌ای غیرقابل کتمان با روزهای اوجش در دنیای بازیگری دارد اما همچنان یکی از معتبرترین‌هاست و مهمتر اینکه هنوز هم این قابلیت را دارد که با یک نقش‌آفرینی متفاوت همه‌مان را شگفت‌زده کند، البته اگر بی‌خیال انتخاب‌های صرفا اقتصادی سال‌های اخیرش شود!

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
سابقه اکبر عبدی در گیشه هم درخشان است و او در مقطعی جزو ستاره‌های تأثیرگذار بر عملکرد اقتصادی فیلم‌ها بود. از «اجاره‌نشین‌ها» و «دزد عروسک‌ها» تا «اخراجی‌ها»، اکبر عبدی همواره بازیگری خوش اقبال در گیشه بوده و مخاطبان هم علاقه ویژه‌ای به جنس خاص نقش‌آفرینی او داشته‌اند اما این ظرفیت در سال‌های اخیر به‌طرز عجیب و البته مشهودی، دچار افت شدید شده است و دیگر گویی حضور او توفیق هیچ فیلمی را تضمین نمی‌کند.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
فیلم «ورود و خروج ممنوع» یکی از مبهم‌ترین پروژه‌هایی است که از امروز روانه پرده سینماها شد. فیلمی که از سال 98 زمزمه ساخت آن در فضای رسانه‌ای بود و حتی به‌واسطه کسوت روحانی کارگردانش، سوژه گزارش‌های خبری تلویزیون هم شد اما تا به امروز کمتر خبری از تکمیل و به سرانجام رسیدن آن مخابره شده بود و ناگهان خبر اکرانش رسید. اکبر عبدی یکی از مهمترین بازیگران حاضر در این پروژه سینمایی است که به استناد تصاویر منتشر شده از فیلم احتمالا از کاراکترهای محوری آن هم محسوب می‌شود.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
پیش از این در همین صفحات گزارش مفصلی درباره حسرت‌های‌مان برای کارنامه اکبر عبدی در سال‌های اخیر تدارک دیدیم. همچنان هم معتقدیم اکبر عبدی ستاره‌ای تمام نشدنی برای سینمای کمدی ایران است که به‌طرز عجیبی، اصرار به تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های اشتباه دارد! «ورود و خروج ممنوع» هم بعید است گرمایی برای گیشه امسال داشته باشد!

هادی کاظمی/ ورود و خروج ممنوع
از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
از آن بازیگرانی است که اوج درخشش را در همکاری‌هایش با مهران مدیری به یاد داریم و مگر می‌شود حضور درخشانش در کنار جواد عزتی به‌عنوان دو پیرمرد خرفت در «قهوه تلخ»‌ را فراموش کنیم. با این همه اما هادی کاظمی در سینما هم چهره‌ای دوست‌داشتنی از خود ارائه کرده و در همین اکران امسال نقش‌آفرینی‌اش در کنار بهرام افشاری در فیلم «فسیل» در دلنشینی و توفیق فیلم بی‌تأثیر نبود.

سابقه‌اش در گیشه چگونه است؟
هادی کاظمی فیلم پرفروش در کارنامه‌اش دارد اما هنوز نمی‌توانیم او را به‌عنوان بازیگری تعیین‌کننده در گیشه نام ببریم. او در «فسیل» که حالا تبدیل به پرمخاطب‌ترین کمدی سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب شده و تنها چند گام دیگر تا رسیدن به فروش رویایی 300 میلیارد تومانی فاصله دارد، حضوری تأثیرگذار دارد و همزمان در سال‌های اخیر در فیلم‌های پرفروشی مانند «بخارست» و «آهنگ دونفره» هم ایفای نقش داشته است، اما همواره بازیگر مکمل بوده و به تنهایی در فرآیند توفیق یک فیلم در گیشه، محوریت نداشته است.

با چه فیلمی به میدان آمده است؟
امید آقایی کارگردان «ورود و خروج ممنوع» در مصاحبه‌ای درباره فیلم خود آن را مشابه فیلم «مارمولک» دانسته بود و در برخی خبرها هم اینگونه قید شده که این فیلم روایتی از سرنوشت متفاوت دو روحانی است. بخشی از داستان این فیلم هم در زندان می‌گذرد و به استناد تصاویر منتشر شده از فیلم، هادی کاظمی هم یکی از کاراکترهای زندانی در فیلم است.

تأثیری بر گیشه 1402 دارد؟
هادی کاظمی همچنان دارد در کنار بهرام افشاری، صدرنشینی در گیشه امسال را با «فسیل» تجربه می‌کند. او بازیگری نیست که انتظار تأثیرگذاری مستقیم او بر گیشه را داشته باشیم اما شاید ترکیب او با اکبر عبدی در فیلم یک کارگردان روحانی، بتواند توجه طیفی از مخاطبان را به خود جلب کند. «ورود و خروج ممنوع» هرچند بعد از نزدیک به 4 سال توقیف غیررسمی، اکران می‌شود اما شانس بالایی برای توفیق در گیشه ندارد.

کدخبر: ۵۵۱۱۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر