کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۲۸۶
تاریخ خبر:

بازیگردانان نسبتا پنهان عرصه فرهنگ

بازیگردانان نسبتا پنهان عرصه فرهنگ

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| در حاشیه مراسم ختمی که برای خانم پروانه معصومی، بازیگر تازه درگذشته سینما و تلویزیون در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار شده بود، عکسی توجه ما را به خود جلب کرد که در آن سه تن از جوانان اصولگرا به‌چشم می‌خوردند که بازیگران فعلی عرصه فرهنگ ایران هستند: محسن برمهانی، معاون سیما، احسان محمدحسنی، مدیر موسسه اوج و محمد‌مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری. به بهانه این عکس هم تلاش کردیم شما را با این سه فرد و سابقه و حوزه اثرگذاری‌شان در فرهنگ و هنر کشور آشنا کنیم.

تصاویر مراسم ختم خانم پروانه معصومی در مسجد بلال سازمان صداوسیما که دوازدهم آذر ماه برگزار شد، حاکی از حضور چهره‌های فرهنگی و هنری نزدیک به جریان اصولگرا در این مراسم بود. اما در این میان سه چهره جوان نیز بودند که هر‌یک در حال حاضر مدیریت بخشی از نهادهای فرهنگی را در اختیار دارند. با هم ببینیم که این سه نفر چه کسانی بودند و چه سابقه و چه حوزه نفوذی دارند.

محسن برمهانی: متولد سال ۱۳۵۸ در نیشابور است. سه ساله بود که پدرش محمدعلی برمهانی به شهادت رسید. او در هنرستان هنرهای تجسمی پسران مشهد گرافیک خوانده ولی از مدت‌ها قبل از آن مشغول عکاسی بوده و نخستین جایزه عکاسی خود را در سال ۱۳۷۱ کسب کرده است. در آن‌ سال‌ها عکس معروفی گرفته از یک مادر شهید مفقودالاثر در برف شدیدی که آن روزها در تهران می‌باریده است.

او در سال ۱۳۷۸ وارد دانشکده صداوسیما می‌شود و سه سال بعد کار خود را در تلویزیون العالم آغاز می‌کند. حوزه تخصصی او بازرگانی فیلم (مخصوصا فیلم مستند) و تامین برنامه است. او این دو فعالیت را در دهه هشتاد برای دو شبکه تلویزیونی بین‌المللی صداوسیما یعنی العالم و پرس تی‌وی انجام می‌دهد. در دهه ۹۰ اما او بیشتر روی امور خارج از سازمان مثلا در مدیریت موسسه فرهنگی- هنری خود با نام آیات یا مدیریت «مرکز بین‌الملل هنر و رسانه» سازمان هنری رسانه‌ای اوج یا ساخت مستند متمركز می‌شود.

او تا‌به‌حال چهار مستند با موضوعات بین‌المللی ساخته است: «هزاران فرسنگ دورتر» در مورد زیارتگاه هندوها در مالزی، «کریم» در مورد بهار عربی در تونس، «به پشت تابلو نگاه کن» با موضوع کشمیر و «یکی تونس، یکی نتونس» باز هم با موضوع بهار عربی در تونس. برمهانی از ۱۳۹۹ مدیرکل تامین برنامه‌های خارجی و رسانه بین‌الملل سیما و از اردیبهشت ۱۴۰۱ معاون سیما یا به‌عبارتی رئيس تلویزیون است. او همچنین در تاسیس و راهبری شبکه افق در تلویزیون نیز از افراد موثر بوده است.

او تاکنون به‌تبع فعالیت خود در حوزه بازرگانی فیلم به بیش از چهل کشور جهان سفر کرده و به زبان انگلیسی مسلط است ولی از سال پیش و بعد از وقایع سال گذشته در لیست تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. او با یکی از هم‌دوره‌ای‌های خود در دانشکده صداوسیما یعنی خانم لیلا نادری ازدواج کرده است.

احسان محمدحسنی، دیگر چهره‌ای بود که در مراسم ختم خانم معصومی او را دیدیم. او متولد ۱۳۵۹ است. محمدحسنی تقریبا از هجده سالگی با دغدغه پیرامون دفاع مقدس وارد جریان فرهنگی اصولگرایان می‌شود. یکی از نخستین فعالیت‌هایش این بوده که از سال ۱۳۷۷ مراسم یادبودی در آذر ماه هر سال برای شهدای عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه برگزار می‌کرده است.

او در ۲۵ سالگی و در آغاز دوران شهرداری قالیباف در تهران رئیس فرهنگسرای پایداری می‌شود و در ابتدای حضورش در این سمت، نمایشی خلاقانه به‌نام «شب آفتابی» را با موضوع دفاع مقدس کلید می‌زند که در آن سال‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. حدود ۵ ماه بعد از آن معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌شود و از سال ۱۳۹۰ که سازمان فرهنگی- هنری و رسانه‌ای اوج شکل می‌گیرد رئيس آن می‌شود.

این سازمان به‌عبارت غیررسمی سازمانی زیر نظر سپاه است و در زمان فرماندهی محمد‌علی یا عزیز جعفری تشکیل شده که محمد‌حسنی بسیار نزدیک به او توصیف می‌شود. یکی از نخستین فعالیت‌های محمد‌حسنی در موسسه اوج تولید فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا درباره شهید چمران است.

اوج از سال ۱۳۹۴ تقریبا هر ساله فیلم‌های متعددی به‌خصوص در حوزه جنگ هشت ساله تولید کرده که «ایستاده در غبار» و «بادیگارد» از فیلم‌های شاخص آن است. اخیرا هم این سازمان به‌خاطر تهیه و تولید برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» مورد توجه قرار گرفت که البته بنا شد با تیم دیگری کار ادامه پیدا کند. همچنین همواره طرح‌های این سازمان برای دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران خبرساز بوده است.

محمد‌مهدی دادمان هم در تصاویر ختم خانم پروانه معصومی دیده می‌شد. او متولد سال ۱۳۶۷ است. محمد‌مهدی فرزند شهید رحمان دادمان وزیر راه و ترابری دولت اول خاتمی است که در جریان سقوط هواپیمایش در گلستان به‌شهادت رسید. محمد‌مهدی ۴ سال بعد از آن مدال نقره المپیاد ادبی را کسب کرد و یک سال بعد توانست در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شود. او البته تحصیلات حوزوی نیز دارد و در حوزه علمیه علی بن موسی‌الرضا (مشکات) تحصیل کرده است. آیت‌الله محمدی عراقی متولی این حوزه است و حجت‌الاسلام محمد قمی، یکی از اعضای هیات امنای این حوزه.

او در دوران دانشجویی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، قائم‌مقام حوزه دانشجویی شریف و معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی می‌شود. اما بعد از ریاست حجت‌الاسلام قمی در سازمان تبلیغات، او به این سازمان می‌رود و ابتدا دستیار ارشد او و سپس قائم‌مقام سازمان و در نهایت از تیرماه سال ۱۳۹۹ رئيس حوزه هنری می‌شود.

دادمان با وجود تفاوت فکری با پدر خود که نزدیک به جریان اصلاح‌طلب بود اما با برخی چهره‌های جریان اصولگرا نیز تفاوت فکری دارد و به‌طور مشخص در زمان ریاست خود بر حوزه هنری یک‌بار با وحید یامین‌پور که رئیس یک پژوهشکده زیر نظر حوزه بود، خداحافظی کرد و آن را به سجاد صفارهرندی سپرد و یک بار نیز با کمیل خجسته در موسسه تبیان خداحافظی کرد. به این ترتیب می‌توان هر سه این افراد را بخشی از جریان فرهنگی و هنری اصولگرا دانست

با این تفاوت که محمدحسنی فرزند شهید نیست ولی با نشان دادن ارادت خود به شهدا توانست مقبولیت حضور در عرصه فرهنگی را کسب کند و از آن‌سو میزان فعالیت دادمان در عرصه فرهنگ و هنر به‌مراتب کمتر از دو نفر دیگر به‌خصوص برمهانی است. از سوی دیگر برمهانی را نمی‌توان وابسته تشکیلاتی اصولگرایان دانست و او بیشتر یک متخصص در حوزه تامین برنامه بود ولی به هر حال مشهدی بودن (با توجه به حضور جلیلی در سازمان) و نیز فعالیت در شبکه افق، می‌تواند در ارتقای رزومه او برای کسب این مقام مهم موثر بوده باشد.

کدخبر: ۵۵۱۲۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر