کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۹۶۹
تاریخ خبر:

بازیکن‌ها، ‌بازیگرها ‌را در‌گرفتن دستمزد جا ‌گذاشتند

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی | داغ شدن فضای فوتبال و متعاقب آن قانون ممنوعیت ورود خارجی‌ها به تیم‌های فوتبال کاری کرد که در آستانه شروع لیگ جدید خبرهایی در مورد دستمزدهایی که بازیکن‌های فوتبال طلب می‌کنند برق از سر دنبال‌کننده‌های خبرهای فوتبالی بپراند.

*** رقم‌هایی که احتمالا از آنها خبر ندارید
عجیب‌تر اینکه چند مدیر باشگاهی که مدت زیادی هم از ورودشان به تیم‌ها و حتی دنیای فوتبال نمی‌گذرد با بستن قراردادهای چند میلیاردی با بازیکن‌های ایرانی کاری کردند که کم‌کم عرف دستمزد بازیکن‌ها چندین پله صعود کند. مثلا علی کریمی که سال گذشته رقمی حدود دو میلیارد تومان دستمزد
طلب کرده بود امسال پیشنهاد عجیب ۱۰میلیارد تومان را روی میز مدیران باشگاه استقلال گذاشته است.

از آن طرف گفته می‌شود که سپاهان دانیال اسماعیلی‌فر را با مبلغ ۷ میلیارد تومان از چنگ رقبایش درآورده است؛ رقمی که آن را مدیرعامل فولاد خوزستان به عنوان یکی از همین رقیب‌ها فاش کرده. البته فکر نکنید که این رقم‌های کلان که تصور داشتنش هم برای ما سخت است فقط از طرف ستاره‌ها خواسته شده،

شنیده شده است که آرمان رمضانی مهاجم تقریبا گمنام که پارسال برای سایپا فقط چهار گل زده، این فصل برای ورود به ترکیب پرسپولیس ۵میلیارد تومان درخواست کرده است. اینطور که شنیده می‌شود پرسپولیس امسال دو خرید ۵میلیاردی دیگر داشته و نقش پررنگی در بالا بردن مظنه قیمت بازیکن‌ها ایفا کرده است.

جالب اینکه تیم‌های نه چندان مطرح مثل گل‌گهر سیرجان که پارسال به لیگ برتر آمده و در فصل گذشته هم خودش را به سختی در لیگ نگه داشته با محمد نیلی بازیکن فصل پیش نساجی که قراردادش ۷۰۰میلیون تومان بوده، حدود سه میلیارد تومان قرارداد بسته است. البته از آنجایی که خود امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید گل گهر اعلام کرده بودجه این تیم در فصل پیش‌رو ۴۵میلیارد تومان است، رد و بدل شدن چنین رقم‌هایی در این تیم وابسته به صنایع…دولتی و نیمه دولتی اصلا عجیب نیست.

اگر به اندازه کافی تعجب نکرده‌اید بدانید، نه با همین شدت اما وضعیت مشابهی در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر هم جریان دارد؛ موضوعی که صدای مدیرعامل فجر سپاسی شیراز را در آورده. او گفته یکی از بازیکن‌های دسته یک از او برای ورود به فجر سپاسی یک میلیارد تومان خواسته است.

ستاره‌های سینما بزنند کنار
راستش را بخواهید همه اینها را گفتیم تا مقدمه‌ای باشد برای مقایسه دستمزد بازیکن‌های فوتبال با ستاره‌های سینما که هر چند وقت یک بار خبرهای منتشر شده درباره دستمزدهایشان سر و صدا راه می‌اندازد. یکی از کسانی که در جریان قراردادهای ستاره‌های سینما قرار دارد به هفت صبح می‌گوید که از قبل هم فوتبالیست‌ها در همین تیم‌های داخلی به طور میانگین دستمزد بیشتری از ستاره‌های سینما می‌گرفته‌اند اما امسال این فاصله دیگر یک دره خیلی خیلی پهن و عمیق است.

او می‌گوید: « در حال حاضر یک ستاره مشهور سینما در بهترین حالت، آن هم اگر تهیه‌کننده پول خیلی کلان داشته باشد و پول را از انواع منابع تامین کرده باشد و دغدغه بازگشت سرمایه چندانی هم نداشته می‌تواند یک قرارداد یک میلیارد یا نهایتا قرارداد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای یک فیلم سینمایی ببندد.

تازه مگر یک ستاره سینما چندتا پروژه اینطوری طی سال می‌گیرد؟ خیلی خوش شانس باشد و نخواهد در زمینه انتخاب کار سختگیری کند بتواند سه قرارداد ببندد اما انگار این رقم‌ها برای بازیکن‌های فوتبال خنده‌دار است. ممکن است بگویید خب یک بازیکن فوتبال تمام طول سال درگیر کارش است اما مگر یه پروژه سینمایی چقدر از یک بازیگر زمان می‌برد؟

خب من فکر نمی‌کنم بازیگرها هم اگر تضمین دریافت رقم ۳میلیاردی را داشته باشند قبول نکنند که تمام طول سال کار کنند. الان اصلا مشکل بازیگرها همین بیکاری و فاصله طولانی افتادن بین کارها و پروژه‌های مختف است.»علاوه بر این گویا همواره بخشی از قرارداد بازیگرها مربوط به سهم از فروش فیلم‌هاست و اگر یک فیلم سینمایی یا سریال شبکه خانگی نتواند چنان که باید و شاید بفروشد وضعیت درآمد بازیگر از شرکت در آن پروژه خیلی کمتر هم خواهد بود.

برای اینکه بتوانیم مقایسه دقیق‌تری داشته باشیم بد نیست به حرف و حدیث‌ها درباره رقم حدودی دستمزد بازیگرها در گران‌ترین پروژه‌های تازه‌شان اشاره کنیم. در حال حاضر گویا گران‌ترین بازیگرهای سینمای ایران با دستمزدهایی بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان برای هر فیلم سینمایی اینها هستند: مهران مدیری، رضا عطاران، محمدرضا گلزار، نوید محمدزاده و پیمان معادی.

بعد از آنها حمید فرخ نژاد و جواد عزتی قرار دارند که هرکدام بین ۹۰۰ تا یک میلیارد برای یک کار سینمایی دستمزد می‌گیرند. در میان بازیگران زن هم تا وقتی مهناز افشار در ایران بود عنوان گران‌ترین بازیگر زن را در کنار لیلا حاتمی با گرفتن دستمزد ۸۰۰میلیونی به خودشان اختصاص داده بودند اما به نظر می‌رسد حالا این میدان به کلی در اختیار لیلا حاتمی است.

اکبر عبدی،پزیناز ایزدیار ، نیکی کریمی و الناز شاکردوست و ترانه علیدوستی هم با گرفتن دستمزد حدودا ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی در رتبه‌های بعدی هستند. گفته می‌شود مهدی هاشمی و سام درخشانی هم در آخرین پروژه‌شان به رقم ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان راضی بوده‌اند. البته در قراردادشان سهم از فروش هم در نظر گرفته بودند که با توجه به شرایط کرونایی بعید است چندان رقم دندانگیری بشود.

کدخبر: ۳۵۰۹۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر