کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۹۷۶
تاریخ خبر:

اعلام وضعیت سفید در بازار طلا و ارز

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌ اولین نشانه‌ها از عادی‌شدن اوضاع در بازارهای طلا و ارز را در روز چهارشنبه مشاهده کردیم؛ نشانه‌هایی که باعث شدند در روز پنجشنبه شاهد بازگشت قیمت‌ها به جایگاه اولشان باشیم. در این یک‌هفته دلار تا ۱۴هزار و ۲۰۰تومان رفت و نهایتا با ۱۳هزار و ۵۰۰تومان کار خود را تمام کرد.

طلا که به رکورد ۵۲۰هزار تومانی رسیده بود، پنجشنبه تا ۴۰هزار تومان سقوط را تجربه کرد. سکه با کانال پنج‌میلیونی خداحافظی کرد و تا نیمه کانال چهارمیلیونی پایین آمد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم بازار بورس چطور می‌خواهد ضرری را که در این یک‌هفته به سهام‌دارانش وارد کرده، تلافی کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند هفته پیش رو، هفته جبران تمام زیان‌های عجیب و سودهای بادآورده باشد.

* یک: بازگشت دلار به ۱۳هزار و ۵۰۰تومان
دلار از روز شنبه در واکنش به تنش‌های سیاسی، با جهش بلندی به کانال ۱۴هزار تومان رسید. این ارز تا پیش از حمله تروریستی آمریکا در کانال ۱۳هزار تومانی جا خوش کرده بود و برای مدت طولانی در بازار ارز روی نرخ ۱۳هزار و ۲۰۰ تا ۱۳هزار و ۳۰۰تومان قرار داشت و روز شنبه با افزایش چشمگیر به مرز کانال ۱۴هزار تومانی رسید. دلار تا سه‌روز در کانال ۱۴هزار تومانی باقی ماند و حتی برای ساعاتی در روز چهارشنبه بعد از انتشار خبر واکنش انتقام‌جویانه ایران، به ۱۴هزار و ۲۵۰تومان رسید.

در این یک‌هفته صرافی‌ها افزایش چندانی در نرخ‌هایشان ایجاد نکردند و با وجود تلاطم در بازار آزاد، همچنان دلار را با با نرخ ۱۳هزار و ۳۰۰تومان فروختند. پنجشنبه با فروکش کردن التهاب، آرامش به بازار ارز برگشت. در این روز صرافی‌ها دلار را ۱۳هزار و ۲۰۰تومان قیمت‌گذاری کردند و فعالان بازار ارز، از قیمت‌های نجومی‌ کوتاه آمدند. این اتفاق باعث شد دلار با کانال ۱۴هزار تومانی خداحافظی کند و به نرخ ۱۳هزار و ۵۰۰تومان برگردد. آخر هفته‌ای که گذشت، دلال‌ها رفتار متفاوتی نسبت به هفته‌های قبل از خود نشان دادند.

هر هفته شاهد رشد قیمت دلار در تعطیلی بازار رسمی‌ بودیم، اما این هفته دلال‌ها می‌دانستند حباب قیمت ارز ترکیده و نمی‌توانند دلار را به کانال ۱۴هزار تومانی برگردانند. برای همین قیمت‌‌ها را تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان پایین آوردند. در پی کاهش قیمت دلار، دیگر ارزها هم با روند نزولی روبه‌رو شدند. یورو که پیش از آغاز التهابات، حدود ۱۴هزار و ۸۸۰تومان قیمت داشت، با آغاز التهاب در بازار دلار به کانال ۱۵هزار تومانی وارد شد و نهایتا تا روز چهارشنبه برای ساعاتی به ۱۵هزار و ۸۰۰تومان رسید.

اما در پایان هفته، با ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، یورو به ۱۴هزار و ۹۸۰هزار تومان بازگشت. درهم امارت و لیر ترکیه هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. آخرین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد، قیمت لیر ترکیه به محدوده دوهزار و ۲۹۰تومان برگشته و درهم امارت در معاملات روز پنجشنبه سه‌هزار و ۶۷۵تومان قیمت‌گذاری شده است. با بازگشایی بازار رسمی‌ امکان کاهش بیشتر قیمت دلار در معاملات امروز وجود دارد.

* دو: کاهش قیمت طلا تا ۴۸۰هزار تومان
طلا تحت تاثیر التهاب بازارهای جهانی و رکوردشکنی قیمت انس، هفته عجیبی را پشت سر گذاشت. تا جایی که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در آغاز هفته کانال ۵۰۰هزار تومانی را فتح کرد و تا چهارشنبه به ۵۲۰هزار تومان رسید که بالاترین قیمت طلا از مهرماه ۹۷ تا حالا به حساب می‌آید. مهر ۹۷ همزمان با جهش قیمت دلار تا مرز ۲۰هزار تومانی، شاهد افزایش قیمت طلا تا ۵۶۰هزار تومان بودیم.

نرخی که تنها یک‌روز در بازار طلا تاب آورد و از آن زمان تا همین هفته گذشته، طلا به قیمت بالاتر از ۵۰۰هزار تومان نرسیده بود. روز چهارشنبه هر گرم طلای ۱۸عیار بعد از بازگشت آرامش به بازارهای جهانی و داخلی، روند معکوس به خود گرفت و شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. تا جایی که طلا از قله ۵۲۰هزار تومان به رقمی ‌حدود ۵۰۵هزار تومان برگشت. این کاهش قیمت چشمگیر در روز پنجشنبه ادامه داشت و بازار بزرگ طلای ایران در این روز شاهد ریزش ۲۵هزار تومانی قیمت هر گرم طلا بود.

تا جایی که این قیمت در ساعات پایانی روز پنجشنبه به ۴۸۰هزار تومان رسید. با ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت جهانی انس، احتمال پدیدارشدن قیمت‌های پایین‌تر در بازار وجود دارد. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هفته گذشته و پیش از شروع التهاب در بازارهای مالی، حدود ۴۷۸هزار تومان بود و نشان می‌دهد طلا به جایگاه اولیه خود بازگشته است.

* سه: سقوط سکه به چهارمیلیون و ۶۰۰هزار تومان
سکه تمام طرح جدید قبل از آغاز التهابات در بازار، حدود چهارمیلیون و ۶۶۰هزار تومان قیمت داشت و تقریبا یک‌هفته بود که در این محدوده نوسان داشت. تا اینکه شنبه هفته پیش در اولین روز کاری بعد از آغاز التهابات در بازار با صعود به کانال پنج‌میلیونی کار خود را آغاز کرد. این افزایش قیمت با بالا گرفتن تنش‌‌ها ادامه پیدا کرد و باعث شد قیمت سکه در چهارشنبه هفته گذشته تا پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کند، هرچند این نرخ در بازار صرفا برای چندساعت دوام داشت.

با عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود، آرامش به بازار برگشت و همزمان با سقوط دلار و طلا در روز پنجشنبه، شاهد بازگشت قیمت سکه به کانال چهارمیلیونی بودیم. این اتفاق باعث شد، سکه تا نرخ چهارمیلیون و ۶۷۰هزار تومان کوتاه بیاید که نشان‌دهنده بازگشت سکه به جایگاه یک‌هفته قبل است. در این بین گزارش‌های میدانی از بازار سکه، نشان‌دهنده اختلاف چشمگیر بین قیمت خرید و فروش آن است.

طوری که فعالان بازار، سکه را خیلی ارزان‌تر و با قیمتی حدود چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌خرند که نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت سکه ممکن است در هفته پیش رو ادامه داشته باشد. در بین بازارهای طلا و ارز، سکه بیشترین کاهش را پشت سر گذاشته. طوری که در یک‌روز، حدود ۱۱درصد ارزش خود را از دست داده است. با کاهش قیمت سکه تمام به چهار‌میلیون و ۶۷۰هزار تومان، نیم‌سکه تا دومیلیون و ۶۳۰هزار تومان عقب‌نشینی کرده و قیمت ربع سکه به یک‌میلیون و ۶۳۰هزار تومان بازگشته است.

* چهار: روند معکوس قیمت‌ها در بازار جهانی
بازگشت قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نشانه‌ای دیگر از به ‌وجود آمدن وضعیت سفید بعد از یک‌هفته التهاب است. قیمت جهانی طلا که در هفته گذشته رکورد هفت‌ساله خود را شکست و برای ساعاتی از مرز هزار و ۶۰۰دلار عبور کرد، در روزهای پایانی هفته روند معکوس به خود گرفت و دیروز در لحظه نگارش این متن به هزار و ۵۴۸دلار بازگشت که نشان‌دهنده کاهش بیش از ۵۰دلاری نرخ انس جهانی است.

پیش از آغاز التهابات هفته گذشته، انس طلا در محدوده هزار و ۵۵۰دلار قرار داشت. در این بین حتی قیمت نفت خام به وضعیت گذشته خود برگشته است. قیمت نفت برنت هفته پیش از ۶۶دلار صعود چشمگیر خود را آغاز کرد و با عبور از مرز ۷۰دلار، برای ساعاتی به نزدیکی ۷۲دلار رسید، اما گزارش‌های بین‌المللی از بازار نفت نشان می‌دهد در لحظه نگارش این متن، قیمت نفت به ۶۵دلار بازگشته و به کلی شاهد خنثی شدن نوسانات بازارهای جهانی در یک هفته اخیر هستیم.

کدخبر: ۳۰۲۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر