کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۰۴۱
تاریخ خبر:

بازخوانی عملکرد ۱۰‌کمدین تلویزیونی در شبکه خانگی

بازخوانی عملکرد 10‌کمدین تلویزیونی در شبکه خانگی

روزنامه هفت صبح، ‌‌‌‌محمد صابری| هر چقدر هم درباره ای‌کاش‌ها و حسرت‌های‌مان برای این روزهای تلویزیون بگوییم و بنویسیم انگار هنوز هم می‌توان برای چیز تازه‌ای افسوس خورد. تلویزیون زمانی اصلی‌ترین ویترین برای رونمایی از استعدادها و ظرفیت‌های مختلف در حوزه «سرگرمی‌ » بود و چقدر در خاطرات مشترکی که نسل‌های گذشته از تفریحات و دورهمی‌های خانوادگی دارند، می‌توان رده‌پایی از تولیدات تلویزیونی را رصد کرد.

قدرت تلویزیون اساسا برخاسته از همین ویژگی بود و مخاطب فراگیر آن هم گویی انتظاری جز همین «سرگرمی» از آن نداشت. اما هرچقدر قدرت تأثیرگذاری «هنرمندان» بر خروجی تلویزیون کاسته شد و کنترل آن به دست «مدیران» افتاد، شعله‌های سرگرمی فروکش کرد و جای خود را به شعار و تبلیغات داد. اتفاقی که این روزها برای تلویزیون رخ داده است، ماحصل همین فرآیند است. به اسامی و چهره‌های همین پرونده دقت کنید، همه آن‌ها زمانی سرمایه‌های تلویزیون بودند که حالا بستری متفاوت را برای ارتباط با مخاطب خود انتخاب کرده‌اند.

هنرمند در هر فضایی هنرمند است و احتمالا خلاقیت و ایده تازه‌ای برای پاسخ دادن به انتظارات مخاطب خود در ذهن دارد، اما تلویزیون بدون این هنرمندان چه برای عرضه به مخاطبانش دارد؟ شعارهایی مانند مبارزه با سلبریتی‌گرایی را هم خیلی جدی نگیرید، آنچه مدیریت امروز تلویزیون در حال جنگ با آن است، «مخاطب» است و نه هیچ چیز دیگر. مخاطبی که آنقدر قدرت دارد که به‌راحتی می‌‌تواند درباره سبد مصرف خود تصمیم‌گیری کند و سراغ بسترهای تازه برود. چقدر جای کمدی‌های امروز شبکه خانگی، در قاب تلویزیونی خالی است!

مهران مدیری/ 9 پروژه خانگی
مهران مدیری متولد 1346 است که در مقام بازیگر و کارگردان تجربه‌های موفقی را در تلویزیون داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر و کارگردان در 9 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
مهران مدیری بی‌تردید یکی از برندهای معتبر تلویزیون طی چهار دهه گذشته بوده است. چهره‌ای که در مقام کارگردان، برنامه‌ساز و بازیگر، حضوری پرقدرت در عرصه کمدی‌سازی داشته و نسلی از بازیگران طناز در قالب تلویزیون برخاسته از تجربه‌های او در مقام کارگردان بوده‌اند. اوج این تأثیرگذاری را هم می‌توان مربوط به مقطع تولید و پخش مجموعه «ساعت خوش» دانست که در زمینه معرفی استعدادهای تازه و تزریق آن‌ها به تلویزیون، تا به امروز هیچ رقیب و مانندی نداشته است. «دورهمی» آخرین حضور مدیری در قاب تلویزیون بوده است.

سراغ سینما هم رفت؟
مدیری از همان دهه هفتاد، در مقام بازیگر، حضورهای پراکنده‌ای در فیلم‌های سینمایی هم داشت اما همواره تمرکز اصلی‌اش روی فعالیت در قاب تلویزیون بود و طبیعتا عمده اعتبار و شهرتش را هم در همان فضا به دست آورد. با این همه مدیری بالاخره در دهه 90 به کرسی کارگردانی در سینما هم تکیه زد و اولین فیلم خود را با عنوان «ساعت 5 عصر» روانه پرده سینما کرد. تجربه‌‌ای که البته چندان موفق نبود. مدیری همین روزها دومین فیلمش را با نام «ساعت 6 صبح» در دست تولید دارد.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
به‌واسطه سریال «قهوه تلخ» می‌توان مهران مدیری را پرچم‌دار و پیش‌قراول کمدی‌سازی در شبکه خانگی دانست. او تا به امروز فعال‌ترین کارگردان در زمینه ساخت سریال‌های کمدی برای شبکه نمایش خانگی هم بوده و تجربه‌های موفق و شکست‌خورده‌ای هم در این میدان داشته است. در زمینه بازیگری هم مدیری در این حوزه کم کار نبوده و همین روزها سریال «پدرگواردیولا» با بازی او در حال پخش است. آنچه در ماه‌های اخیر خبرساز شده هم مربوط به دورخیز مدیری برای ساخت برنامه‌ای با نام «اسکار» است که سرانجامش معلوم نیست.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
مدیریت تلویزیون نمي‌‌‌تواند به‌راحتی از ظرفیت بالای مهران مدیری و محبوبیتش در میان مخاطبان چشم‌پوشی کند اما چالش‌هایی که سال گذشته بر سر «دورهمی» به‌وجود آمد حسابی رابطه تلویزیون و مدیری را شکرآب کرده و اختلاف میان آن‌ها به شکایت و دادگاه کشیده شده‌است. حتی گفته شده صداوسیما با اعمال نفوذی که در ساترا دارد، جلوی ساخت «اسکار» را هم سد کرده است!

رضا عطاران/ 2 پروژه خانگی
رضا عطاران متولد 1347 است که در مقام بازیگر و کارگردان تجربه‌های موفقی را در تلویزیون داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در 2 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
بیراه نیست اگر بگوییم از گروه درخشان «ساعت خوش» یکی از خوش اقبال‌ترین چهره‌ها در قاب تلویزیون همین رضا عطاران بود. بازیگری که توانمندی ویژه‌ای در خلق لحظات کمیک از معمولی‌ترین موقعیت‌ها دارد و به پشتوانه همین توانمندی هم با عبور از مرحله بازیگری و در مقام نویسنده و کارگردان توانست آثار شاخصی همچون «خانه به دوش» و «متهم گریخت» را در ویترین تلویزیون به یادگار بگذارد. حواشی و دردسرهای سریال «بزنگاه» در سال 87 اما برای او گران تمام شد و عطای کار در تلویزیون را به لقایش بخشید.

سراغ سینما هم رفت؟
وقتی گروه بازیگران مجموعه «ساعت خوش» تصمیم به ورود همزمان به سینما گرفتند، رضا عطاران هم با نقش‌آفرینی در «کلید ازدواج» پایش به سینما باز شد اما گویی حواشی ممنوع‌الکاری، دامن او را هم گرفت و تا دهه 80 امکان فعالیت جدی در سینما پیدا نکرد. عطاران در دهه 80 و 90 یکی از معدود بازیگران تعیین‌کننده در گیشه سینماها بود که هنوز هم به‌واسطه همین اعتبار، توان بالا کشیدن یک فیلم در چرخه اکران را دارد. او در مقام کارگردان «خوابم میاد»، «رد کارپت» و «دراکولا» را ساخت.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
از سال 91 که در کنار بازیگران مطرحی همچون مهران مدیری و هدیه تهرانی به فصل سوم سریال «قلب یخی» دعوت شد تا بلکه آن سریال از بحرانی که در آن گرفتار شده بود، نجات پیدا کند و نشد، بیش از یک دهه از شبکه نمایش خانگی فاصله گرفته بود و در هیچ پروژه‌ای حضور نداشت. به همین دلیل هم بازگشت او به‌عنوان بازیگر اصلی سریال «دفتر یادداشت»‌ اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. عطاران تا همینجا که دو قسمت از سریال پخش شده، حسابی در نقش «ایرج» درخشیده و سایه‌اش بر سریال سنگینی می‌کند.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
تا به امروز کم نبوده‌اند مدیران میانی و یا برخی تهیه‌کنندگان باسابقه تلویزیون که ادعاهایی را در زمینه احتمال بازگشت رضا عطاران به عرصه سریال‌سازی تلویزیونی مطرح کردند، اما سکوت عطاران، رساترین پاسخ به این ادعاها بوده است. عطاران یکی از ستاره‌هایی است که به معنای واقعی تلویزیون او را از دست داده و بعید است امروز هم انگیزه‌ای برای بازگشت به آنتن داشته باشد.

سروش صحت/ 3 پروژه خانگی
سروش صحت متولد 1344 است که در مقام بازیگر و کارگردان تجربه‌های بسیار موفقی را در مجموعه‌های طنز تلویزیون داشته و تا به امروز به‌عنوان بازیگر و کارگردان در 3 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
زمانی که مهران مدیری «جنگ 77» را می‌ساخت، سروش صحت به‌‌عنوان بازیگر در حال ثبت اولین تجربه‌های خود در مقابل دوربین بود اما وسوسه نوشتن، او را به سمت دیگری سوق داد و او همان زمان با نوشتن چند آیتم کوتاه، نظر مهران مدیری را به خود جلب کرد و تبدیل به فیلمنامه‌نویس آثار طنز تلویزیونی شد. شاخص‌ترین یادگارهای سروش صحت در قاب تلویزیون اما مربوط به دوره کارگردانی او می‌شود. از «پژمان» و «ساختمان پزشکان» گرفته تا مجموعه به‌شدت موفق «لیسانسه‌ها» که همچنان بازپخش‌های آن در شبکه‌های سیما مخاطب دارد.

سراغ سینما هم رفت؟
همین روزها یکی از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز سینمای ایران که در مرحله تولید قرار دارد، فیلم تازه سروش صحت با عنوان «صبحانه با زرافه‌ها» است. دلیل این کنجکاوی هم چیزی نیست جز تجربه درخشان قبلی صحت در مقام کارگردانی یعنی فیلم «جهان با من برقص». سروش صحت در فیلم‌های متعددی در سینما ایفای نقش کرده اما هیچ‌کدام از این نقش‌آفرینی‌ها به اندازه تنها تجربه‌اش در مقام کارگردان، دلنشین نبوده است. او همین روزها فیلم «گیجگاه» را به‌عنوان یکی از بازیگران نقش‌های فرعی روی پرده دارد.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
سروش صحت خودش هم معترف است که بازیگر خوبی نیست اما معمولا از سر رفاقت، دعوت همکارانش برای نقش‌آفرینی مقابل دوربین را رد نمی‌کند. از همین منظر حضور او به عنوان بازیگر در سریال‌های خانگی هم اعتبار مضاعفی برایش نداشته؛ چه در سریال شکست‌خورده «قبله عالم» چه در تجربه موفقی مانند «خاتون». صحت اما در مقام نویسنده و کارگردان درجه یک است و بهترین شاهد مثالش همین سریال در حال پخش او در شبکه خانگی یعنی «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» است؛ سریالی که امضای صحت پای آن مشهود است.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
همین چند روز پیش و به بهانه همزمانی با هفته کتاب بود که یکی از خبرگزاری‌های رسمی از جای خالی «کتاب‌باز» نوشت تا مشخص شود که پرونده حذف ناگهانی این برنامه موفق از آنتن تلویزیون هنوز باز است. برنامه‌ای که دلیل تعطیلی آن حضور سروش صحت بود و این احتمالا به معنی آن است که لااقل در آینده نزدیک نباید انتظاری برای همکاری مجددشان داشته باشیم.

سعید آقاخانی/ 2 پروژه خانگی
سعید آقاخانی متولد 1350 است که در مقام بازیگر و کارگردان تجربه‌های بسیار موفقی را در مجموعه‌های طنز تلویزیون داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر و کارگردان در 2 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
او هم از بازیگران برخاسته از نسل «ساعت خوش» است. بازیگری که هنوز اجرای شیرینش در آیتم‌های‌ «خان دایی و سعید» از حافظه‌مان پاک نشده است. سعید آقاخانی اما در ادامه فعالیت حرفه‌ای‌اش در تلویزیون و زمانی که برکرسی کارگردانی تکیه زد، وجه دیگری از توانمندی‌های خودش را هم به رخ کشید. او کارگردانی سریال‌های موفقی همچون «زن بابا» و «دزد و پلیس» را در سبک و سیاق خاص خود در کارنامه تلویزیونی‌اش داشت اما یکی از موفق‌ترین آثارش را باید همین مجموعه «نون خ» دانست که همچنان ادامه دارد.

سراغ سینما هم رفت؟
در میانه دهه 70 و در اوج شهرت و محبوبیت گروه «ساعت خوش»‌ بود که بازیگران این مجموعه در یک فیلم سینمایی به نام «کلید ازدواج» حاضر شدند؛ سعید آقاخانی هم یکی از آن‌ها بود که با این فیلم پایش به سینما باز شد. او اما برای بیش از یک دهه بعد دیگر در هیچ فیلمی بازی نکرد تا در اواخر دهه 80 باردیگر به عرصه سینما بازگشت. در دهه 90 هم یکی از بازیگران پرکار سینما بود و نکته جالب اینکه سهم آثار کمدی در تجربه‌های سینمایی آقاخانی بسیار اندک است.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
اولین ورود سعید آقاخانی به شبکه نمایش خانگی ایفای نقش در سریال «عالیجناب» بود. سریالی با تم سیاسی که سام قریبیان آن را کارگردانی کرد اما در همان فصل ابتدایی متوقف ماند و تبدیل به پرژه کاملی نشد. آقاخانی در گام دوم، خودش بر کرسی کارگردانی تکیه زد و سریال تحسین‌برانگیز «راز بقا» را به ویترین شبکه خانگی رساند. سریالی که ایفای نقش‌های اصلی آن را بهرام افشاری و حسن معجونی برعهده داشتند و یکی از متفاوت‌ترین کمدی‌های عرضه‌شده در بستر پلتفرم‌ها بود؛ تجربه‌ای که شاید ادامه هم داشته باشد.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
سعید آقاخانی هر چند در چند نوبت انتقاداتی را نسبت به عملکرد تلویزیون داشته اما هیچ‌گاه پل‌های ارتباطی میان خود و صداوسیما را به ‌صورت کامل تخریب نکرده و همین روزها هم در حال تصویربرداری فصل تازه سریال «نون خ» است که به‌نظر می‌رسد مدیریت فعلی تلویزیون حساب ویژه‌ای برای نوروز 1403 روی آن باز کرده است. بعید است این همکاری در آینده نزدیک با چالشی مواجه شود.

سیامک انصاری/ 9 پروژه خانگی
سیامک انصاری متولد 1347 است که در مقام بازیگر تجربه‌های موفقی را در مجموعه‌های طنز تلویزیون داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر و کارگردان در 9 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
نسخه تلویزیونی فیلم «سفر به چزابه» را می‌توان اولین حضور سیامک انصاری در قاب تلویزیون دانست. بازیگری که در عین جدیت در ایفای نقش، ظرفیت بالایی برای خلق موقعیت‌های طنز به‌واسطه واکنش‌هایش داشت و همین توانایی در سریال «هتل» به کارگردانی مرضیه برومند، بروز و نمود بیشتری پیدا کرد. اما هم مسیر شدن انصاری با مهران مدیری و سریال‌های محبوبش در دهه 80 بود که او را به چهره‌ای محبوب در میان مخاطبان تلویزیونی تبدیل کرد. بازیگری که حتی با نگاه‌های خیره‌اش به دوربین هم از مخاطب خنده می‌گرفت.

سراغ سینما هم رفت؟
اشاره کردیم که ورود سیامک انصاری به دنیای بازیگری در مقابل دوربین بی‌ارتباط با سینما نبود و «سفر به چزابه» این مسیر را برایش هموار کرد. او بعدها شانس همکاری با کارگردانان مطرحی همچون مرضیه برومند، حمید نعمت‌اله، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، مانی حقیقی و پیمان معادی را هم در سینما پیدا کرد اما در این میان شیرینی نقش‌آفرینی‌هایش در فیلم‌هایی همچون «بی‌پولی» و یا «بمب یک عاشقانه» بیشتر در حافظه‌مان باقی مانده است. او فیلم «روشن» را در انتظار اکران عمومی دارد و «لامینور» آخرین فیلم اکران‌شده‌اش بوده است.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
از همان نقطه تولد جریان سریال‌سازی در شبکه خانگی، با مهران مدیری در «قهوه تلخ» همراه بود و در ادامه هم تا به امروز یکی از بازیگران پرکار در زمینه سریال‌های کمدی در شبکه خانگی بوده است. او همین روزها سریال متفاوت «شبکه مخفی زنان» را به‌عنوان بازیگر نقش اصلی در حال پخش دارد. سیامک انصاری در کنار بازیگری، تجربه متفاوتی هم در اجرای برنامه «جوکر» داشت که می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای را در آینده برای او فراهم بیاورد. در مجموع شبکه خانگی تا به اینجا برای انصاری کم‌توفیق نبوده است.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
دلیل خاصی نمی‌توان برای این گزاره مطرح کرد اما به نظر می‌رسد نام سیامک انصاری را هم باید در فهرست بازیگران و کمدین‌هایی قرار بدهیم که بعید است لااقل در آینده نزدیک شاهد حضورشان در قاب تلویزیون باشیم. کارگردانی سریال ناموفق «صفر بیست و یک» تا به اینجا آخرین همکاری او با تلویزیون بوده است و از این همکاری بیش از 3 سال می‌گذرد.

جواد رضویان/ 2 پروژه خانگی
جواد رضویان متولد 1353 است که در مقام بازیگر و کارگردان تجربه‌های متفاوتی را در قالب سریال‌های طنز تلویزیون داشته و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در دو پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
باید رسیدن به قله شهرت و محبوبیتش را مرهون همکاری‌هایش با مهران مدیری دانست. او هر چند در میانه دهه 70 با همراهی رضا عطاران در «سیب خنده» خوش درخشید اما در آستانه دهه 80 بود که با «پاورچین» تبدیل به کمدینی محبوب در میان مخاطبان تلویزیون شد. او بعدها همکاری‌های درخشانی با کارگردان‌های دیگری همچون سروش صحت و سعید آقاخانی هم در تلویزیون داشت اما تکیه خودش بر کرسی کارگردانی، هیچ‌‌وقت توفیق و اعتباری برایش به همراه نداشت که شکست متأخرش در این زمینه «صفر بیست و یک» بود.

سراغ سینما هم رفت؟
جواد رضویان و شمایل عجیب‌وغریب خنده‌های دندان‌نمای او، زمانی یکی از شاخصه‌های مشترک فیلم‌های «بفروش» در سینما بود. شمایلی که در جنس خاصی از کمدی‌های سینمایی بازتکرار می‌شد و آنقدر آشش شور شد که دل سازندگانش را هم زد. رضویان اما در مقیاس سینما هم بازیگر نسبتا موفقی بوده و مخاطبان خاص خود را هم داشته است. او در مقام کارگردان هم سال 97 فیلم «زهرمار» را روانه پرده کرد که البته توفیقی برای او به همراه نیاورد. او چند سالی است که از سینما فاصله گرفته است.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
یکی از معدود آثار موفق در حوزه مخاطبان کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی طی ماه‌های اخیر، مجموعه «فوفو مسافری از کامادو» است. سریالی فانتزی و کمدی برای گروه سنی نوجوان که جواد رضویان نقش پدر خانواده را در آن ایفا می‌کند و تا به اینجا گریم‌های متفاوتی هم داشته است. رضویان پیش از این تجربه موفق در سریال «جادوگر» هم ایفای نقش کرده بود که حتی برای کارگردانش یعنی مسعود اطیابی هم شکست بود. جواد رضویان به‌عنوان مهمان هم در مجموعه «ناتو» در شبکه خانگی حضور داشته است.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
وقتی تلویزیونی با بحران در زمینه همکاری با چهره‌هایی همچون مهران مدیری، رامبد جوان و احسان علیخانی مواجه شد، یکی از چهره‌هایی که برخی رسانه‌ها روی او تمرکز کردند و پیش‌بینی می‌شد قرار است مأموریت پرکردن خلأ این چهره‌ها به او واگذار شود، جواد رضویان بود. او در قاب تلویزیون هم بازیگری، هم کارگردانی و هم اجرا را تجربه کرده و تکرار هیچ‌کدام بعید نیست.

بهرام افشاری/ 3 پروژه خانگی
بهرام افشاری متولد 1366 است که در مقام بازیگر تجربه‌های موفقی را در مجموعه‌های طنز تلویزیونی داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در 3 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
دقیقا 10 سال پیش بود که بهرام افشاری به‌واسطه تجربه‌های همکاری‌اش با محسن تنابنده و احمد مهران‌فر بر صحنه تئاتر، برای ایفای نقشی فرعی به سریال «پایتخت» دعوت شد. حضور کوتاه او در فصل دوم این مجموعه آنقدر درخشان بود که بعدها در فصل پنجم و ششم، به ترکیب بازیگران اصلی افزوده شد. تجربه‌های دیگری همچون «علی‌البدل» و «شرایط خاص» هم در کارنامه تلویزیونی افشاری ثبت شده اما هیچ‌کدام به اندازه «پایتخت» و کاراکتر بهتاش فریبا برای او اعتبار و شهرت در میان مخاطبان به همراه نداشت.

سراغ سینما هم رفت؟
افشاری در همان سال 92 که مقابل دوربین «پایتخت» رفت، در فیلم جدی «عصبانی نیستم» هم ایفای نقش کرد تا پایش به سینما هم باز شود. او بعدها در کنار نقش‌های جدی و گاه تلخی که می‌پذیرفت، آرام‌آرام به دنیای فیلم‌های کمدی هم ورود کرد. او به پشتوانه محبوبیتی که در تلویزیون پیدا کرده بود، در فیلم‌های طنزی همچون «چشم و گوش بسته» و «رحمان 1400» خوش درخشید و به بازیگری محبوب برای سازندگان فیلم‌های امیدوار به گیشه تبدیل شد. «فسیل» قله این مسیر برای بهرام افشاری محسوب می‌شود.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
بهرام افشاری که در همان گام‌های اولیه ورودش به بازیگری سینما در فیلم «به یک کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی حسابی خوش درخشیده بود، در اولین تجربه خود در شبکه نمایش خانگی هم با همین کارگردان همکاری کرد و در سریال «دل» حضور یافت. حضوری که البته اعتباری برای او به همراه نداشت. «میدان سرخ» را هم باید تجربه شکست‌خورده در کارنامه خانگی این بازیگر به حساب آورد. سومین تجربه اما یک اوج‌گیری تمام عیار بود؛ «راز بقا»‌ افشاری را به کمدینی قابل اعتنا در شبکه خانگی بدل کرد.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
اشاره کردیم که در کارنامه تلویزیونی افشاری موفق‌ترین تجربه همچنان «پایتخت» است و شرایطی که امروز این بازیگر در سینما و شبکه خانگی در حال تجربه کردن آن است کمتر نشانه‌ای از احتمال بازگشت مجدد او به قاب تلویزیون دارد. با این همه افشاری در ماه‌های اخیر مشغول کارگردانی اولین فیلم سینمایی خود است و شاید در آینده به‌عنوان کارگردان، مسیرش به تلویزیون هم کشیده شود.

پژمان جمشیدی/ 3 پروژه خانگی
پژمان جمشیدی متولد 1356 است که در مقام بازیگر برای اولین‌بار در تلویزیون درخشید و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در 3 سریال کمدی در شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرده است.

در تلویزیون چه کرد؟
مبدأ طلوع ستاره‌ای به‌نام پژمان جمشیدی در دنیای بازیگری، تلویزیون بود. دعوت پیمان قاسم‌خانی از این فوتبالیست سابق برای ایفای نقش در مقابل دوربین سروش صحت در سریال «پژمان» تبدیل به یک نقطه عطف در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای او شد. استعدادی که پژمان در این میدان از خود نشان داد خیلی زود مورد توجه کارگردانان سینما هم قرار گرفت و او پله‌های شهرت و محبوبیت در این دنیای تازه را به خوبی پیمود. بعدها نقش‌آفرینی در «زیر خاکی»‌ جایگاه او به‌عنوان یک کمدین موفق در قاب تلویزیون را تثبیت کرد.

سراغ سینما هم رفت؟
هر چند اشاره کردیم که نقطه تولد پژمان جمشیدی به‌عنوان یک کمدین در قاب تلویزیون بود اما اوج‌گیری‌ای که او در آسمان سینما تجربه کرد، قابل قیاس با تجربه‌های تلویزیونی‌اش نیست. او به معنای واقعی تبدیل به مهره‌ای کلیدی در سینمای کمدی این سال‌های ایران شده است که از حسین فرح‌بخش تا کیانوش عیاری روی او حساب ویژه باز می‌کنند. آنچه همین روزها برای فیلم «هتل» در چرخه اکران دارد رقم می‌خورد هم بخش عمده‌اش مرهون اعتبار و البته درخشش پژمان جمشیدی در این فیلم است؛ او ستاره گیشه است.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
آخرین حضورش در شبکه نمایش خانگی مربوط به سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» بود. پژمان جمشیدی هم یکی از کمدین‌هایی است که به دعوت سروش صحت و به‌صورت افتخاری در سکانسی از این سریال ایفای نقش کردند. پیش از این اما جمشیدی در سه مجموعه کمدی ایفای نقش کرده بود؛ «خوب، بد، جلف»، «آنتن» و «آفتاب‌پرست» عنوان این مجموعه‌ها بودند که هرچند علاقه‌مندان پژمان جمشیدی را پای خود نشاندند اما هیچ‌یک آورده ویژه‌ای به اعتبار این بازیگر اضافه نکرد و شاهد نقش‌آفرینی ویژه‌ای از او در این آثار نبودیم.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
پژمان همین روزها هم تلویزیون را در قرق خود دارد! درست است که سریال تازه‌ای از او در حال پخش نیست اما حضور پررنگش در تبلیغات بازرگانی اجازه نداده جایش در قاب تلویزیون خالی بماند! در عین حال هم زمزمه‌های مربوط به ساخت دنباله سریال «زیرخاکی» حکایت از آن دارد که در آینده نه‌چندان دور مجدد پژمان را در یک سریال تلویزیونی خواهیم دید.

حسن معجونی/ 5 پروژه خانگی
حسن معجونی متولد 1347 است که در مقام بازیگر تجربه‌های موفقی را در سریال‌های طنز تلویزیون داشت و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در 5 پروژه نمایشی شبکه خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
حسن معجونی آنقدر که با فضای تئاتر و صحنه عجین بوده، کمتر اهل سینما و تلویزیون است و شاید حتی بتوان گفت محض تنوع و تجربه هر از گاهی مقابل دوربین حاضر می‌شود! او در میانه دهه 80 بود که وارد دنیای بازیگری مقابل دوربین شد و شاید جالب باشد بدانید در تلویزیون تنها در دو سریال ایفای نقش کرده است؛ یکی «مسافران» رامبد جوان و دیگری «شمعدونی» سروش صحت. اما در همین دو سریال آنقدر درخشان ظاهر شد که بسیار او را با همین دو تجربه تلویزیونی به یاد می‌آورند.

سراغ سینما هم رفت؟
تجربه بازیگری مقابل دوربین برای حسن معجونی از سینما و با «همیشه پای یک زن در میان است» کمال تبریزی آغاز شد. او وسواس خاصی در انتخاب پروژه‌های سینمایی‌اش داشته و احتمالا به همین دلیل نام فیلمسازان معتبری همچون حمید نعمت‌اله، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی و مانی حقیقی خودنمایی می‌کند اما خب تجربه‌های ناکام هم کم نداشته است. معجونی در حال حاضر فیلم «استاد» را در انتظار اکران عمومی در سینماها دارد. «پاداش»، «خیابان‌های آرام»، «خوک» و «بی‌حسی موضعی» را می‌توان از کمدی‌های متفاوت معجونی در سینما دانست.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
ورود معجونی به شبکه نمایش خانگی با سریال پرحاشیه «آهوی من مارال» بود که در میانه تولید متوقف ماند! «راز بقا» اما یک فرصت درخشان برای این بازیگر بود تا توانمندی‌های خود در طنازی را در مقابل دوربین سعید آقاخانی به نمایش بگذارد. «رهایم کن» تجربه‌ای متفاوت اما همچنان تحسین‌برانگیز برای معجونی بود که مورد استقبال هم قرار گرفت و بعد از آن «نیوکمپ» تبدیل به یک کمدی نه چندان جذاب در کارنامه‌اش شد. این روزها «دفتر یادداشت» با نقش‌آفرینی جذاب معجونی در کنار عطاران در حال پخش است.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
به سختی می‌توان درباره آینده حرفه‌ای معجونی نظر قطعی داد چرا که او اساسا هنرمندی دلی است و اتخاذ تصمیمات غیرمنتظره از او بعید نیست. با این همه اما او از ابتدا هم علاقه چندانی به تلویزیون نداشت و از این به بعد هم مگر پای پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی همچون همکاری با رامبد جوان و سروش صحت در میان باشد که او حاضر به این انتخاب شود.

قدرت‌الله ایزدی/ یک پروژه خانگی
قدرت‌الله ایزدی متولد 1335 است که در مقام بازیگر تله‌تئاترهای کمدی، در تلویزیون درخشید و تا به امروز به‌عنوان بازیگر در یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی حضور داشته است.

در تلویزیون چه کرد؟
هنوز هم بسیاری از مردم قدرت‌الله ایزدی را به نام «رشید» می‌شناسند. کاراکتری که هرچند روی صحنه تئاتر متولد شد اما بعدها ابتدا در قالب تله‌تئاتر روانه آنتن شبکه استانی اصفهان شد و بعدتر به آنتن شبکه سراسری هم راه پیدا کرد. «تئاتر در صحنه» که در اوایل دهه 80 در شبکه تهران روی آنتن می‌رفت و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. ایزدی بعدها با همین کاراکتر در چند سریال دیگر هم ایفای نقش کرد. حضور در «شمعدونی»‌ سروش صحت اما طعم و مزه متفاوتی در کارنامه تلویزیونی‌اش داشت.

سراغ سینما هم رفت؟
هر چند ایزدی بخش عمده‌ای از شهرت خود را مدیون کاراکتر «رشید» در قاب تلویزیون است اما او تجربه ایفای نقش در سینمای را هم داشته است. سال هفتاد و با فیلمنامه‌ای از ایرج طهماسب بود که قدرت‌الله ایزدی در فیلم «اتل متل توتوله»‌ حاضر شد و بازی در یک فیلم سینمایی را تجربه کرد. او سه سال بعد با اکبر عبدی در «سفر به خیر» هم‌‌بازی شد اما حضورش در سینما به مدت دو دهه متوقف شد. «بازگشت لوک خوش‌شانس» در سال 93 آخرین نقش‌آفرینی او در سینما بود.

در شبکه خانگی چه می‌کند؟
سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» اولین فعالیت قدرت‌الله ایزدی در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود اما آنقدر درخشان و تحسین‌برانگیز بوده که بعید نیست او را برای استمرار فعالیت و نقش‌آفرینی در این فضا وسوسه کند. کاراکتر عمو در سریال سروش صحت و رابطه و چالش توأمان آن با فرزندان، برادرزاده‌ها و البته پدرش، از جذابیت‌های این سریال محسوب می‌شود که قدرت‌الله ایزدی به‌خوبی توانسته است آن را جان ببخشد. هرچند در لحظاتی جنس نقش‌آفرینی او یادآور رشید می‌شود اما همچنان اجرایی جذاب و تماشایی در این نقش دارد.

پیش‌بینی آینده همکاری‌اش با تلویزیون؛
همین چند وقت پیش بود که بازپخش تله‌تئاترهای «رشید» در کنداکتور تلویزیون قرار گرفت و باید اذعان کنیم که هنوز هم این نمایش‌ها تازگی و شیرینی نابی دارد که به جان می‌نشیند. حضور مجدد قدرت‌الله ایزدی در قاب تلویزیون اصلا دور از انتظار نیست چه اینکه این بازیگر هنوز هم می‌تواند برای احیای یک مجموعه نمایشی در قاب سیما، نقش یک پشتوانه قوی را ایفا کند.

کدخبر: ۵۴۹۰۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر