کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۵۳
تاریخ خبر:

بازار پر گرد و غبار خودرو در فضای مجازی

روزنامه هفت صبح | بازار خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری از شرایط بین‌المللی تاثیر پذیرفته و ترکیب محدودیت‌های کرونایی و مذاکرات وین باعث شده تا روزهای چندان باثباتی را سپری نکند. سال ۹۹ در حالی به پایان رسید که رکود بازار را فرا گرفته بود و سال ۱۴۰۰ در حالی شروع شد که شاهد افزایش قیمت در برخی از خودروهای داخلی در بازار و بازگشتن پراید به بازه قیمتی بالای ۱۰۵ میلیون تومان بودیم‌.

اما از هفته اول اردیبهشت این وضعیت هم تغییر پیدا کرده و با ثبات قیمت دلار دلالان برای فروش خودروهای خود به تکاپو افتاده‌اند. خریداران اما هنوز روی خوش به بازار نشان نداده‌اند و ترجیح می‌دهند ‌ با توجه به عدم وجود اتفاقی که بخواهد قیمت خودرو را در آینده‌ای نزدیک افزایش دهد، خرید خود را به بعد از پایان محدودیت‌های کرونایی منتقل کنند؛ زمانی که مذاکرات وین هم به سرانجامی رسیده باشد.

درچنین شرایطی برخی کارشناسان بازار خودرو با بیان اینکه با اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی نمایشگاه‌ها بازار معاملات خودرو در رکود سنگینی به‌سر می‌برد، معتقدند مردم نباید به‌قیمت‌های غیرواقعی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، اعتنا و اطمینان کنند. هرچند برخی خبرها از جریان داشتن معاملات در فضای مجازی حکایت دارد اما با توجه به‌تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و دفاتر اسناد رسمی این مسئله نمی‌تواند واقعی باشد؛ چرا که عمده‌خریداران و فروشندگان با توجه به‌نوسانات این روزها در بازار ارز، چشم‌انتظار تغییر و تحولات بیشتر قیمتی در بازار خودرو هستند.

درشرایط فعلی با توجه به‌فعل و انفعالات بازار ارز بیشتر خریداران و فروشندگان تنها در بازار قیمت‌ها را رصد می‌کنند و عملا تمایلی برای خرید و فروش ندارند؛ به‌طوری که در این بازار خریداران قصد دارند مدل مورد نظر خود را با توجه به‌افت نرخ ارز خریداری کنند و فروشندگان نیز تمایل دارند خودرو خود را با حباب قیمتی موجود در بازار به‌فروش برسانند.

همچنین درحال حاضر قدرت چانه‌زنی خریداران بیشتر از فروشندگان است و نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز از یک طرف و درعین حال تورم قیمت مربوط به‌سال جدید از طرف دیگر موجب شده است خریداران و فروشندگان در اوضاع فعلی بازار دچار نوعی سردرگمی شوند. در حال حاضر باید گفت عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و فروشنده بسیار زیاد شده است و در این میان برخی فروشندگان هنوز واقعیت را نپذیرفته‌اند و به‌دلخواه خود قیمت‌های بالایی را در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اعلام می‌کنند.

اما حقیقت این است که خرید و فروش در این بازار رونق چندانی ندارد و انتظار می‌رود با افت نرخ دلار، به‌تدریج آخرین حباب قیمت‌ها نیز از بین برود و بازار خودرو به‌یک ثبات مناسبی برسد.پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو از اواخر اردیبهشت ‌ تا اواخر خرداد ‌ که موسم انتخابات است، وارد دوره رونق شود و خریداران واقعی به سمت میز معامله بروند. البته کیفیت برگزاری طرح‌های قرعه‌کشی سایپا و ایران‌خودرو در عید فطر هم در بازار تاثیر می‌گذارد و اگر تعداد محدودی خودرو عرضه شود کماکان بازار پاسخگوی نیاز مشتریان خواهد بود و در نتیجه رونق بیشتری خواهد داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر