کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۷۶۷
تاریخ خبر:

بازار لوازم تحریر روی هوا!

روزنامه هفت صبح | «هر سال این موقع ما کارگر اضافی می‌آوردیم، از بقیه صنف‌ها کارگر قرض می‌کردیم که در یک ماه مانده تا باز شدن مدرسه‌ها بیایند وردست ما باشند که بتوانیم جوابگوی جمعیت باشیم اما امسال انگار گرد مرده ریخته‌اند زیر گذر»؛ این حرف‌ها را حاج حمید جوادی می‌زند، کسی که صاحب یکی از مغازه‌های بزرگ لوازم تحریر فروشی بازار بزرگ تهران است، آن هم در بین‌الحرمین یعنی راسته لوازم تحریر فروش‌ها.

اینطور که او می‌گوید امسال اوضاع از هر سال خراب‌تر، اصلا باورنکردنی است این همه استقبال نکردن مردم. البته حاج حمید و بقیه می‌گویند به خاطر قیمت‌ها که سه یا چهار برابر شده‌اند حدس می‌زدند که امسال خانواده‌ها آنطورها نتوانند دست و دلبازانه برای بچه‌ها خرید کنند اما اینکه اینطور سرشان خلوت باشد چیزی نیست که کسی توانسته باشد حدس بزند.

او می‌گوید: «از اول تابستان و شروع رشد قیمت شروع کردیم از برندهای ایرانی یا چینی و کره‌ای خوب جنس بیاوریم که ارزان‌تر شود و اینطوری آماده شویم که بیشتر بفروشیم، وقتی اعلام شد که مدارس از ۱۵شهریور باز می‌شوند، ما آماده بودیم که از آخر تیر کم کم ازدحام مردم شروع شود که این اتفاق نیفتاد. بعد گفتیم به خاطر کروناست و مردم منتظر هستند ببینند تکلیف مدارس چه می‌شود اما واقعا وقتی دیدیم تعطیلات تاسوعا و عاشورا تمام شد و باز هم خبر چندانی از مشتری نبود، واقعا همه‌مان جا خوردیم. درست است که آموزش آنلاین شده اما بالاخره بچه خودکار و مداد نمی‌خواهد؟»

*** حذف کتاب‌های درسی دلیل رکود؟
مسئله رکود بازار لوازم تحریر اتفاقی است که زنگ خطرش چند هفته‌ای است در شهرهای مختلف خورده، مخصوصا وقتی که خبر رسید بنابر تصمیم سازمان پژوهش آموزش و پرورش دیگر قرار نیست کتاب‌های درسی در لوازم تحریر و کتابفروشی‌ها عرضه شود خیلی‌ها ابراز نگرانی کردند که با این کار رونقی که هر سال بازار لوازم تحریر در شروع سال داشت تا حد زیادی از بین می‌رود. آنها می‌گفتند خانواده‌هایی که برای خرید کتاب‌های درسی مراجعه می‌کنند همزمان خریدهای دیگر دانش‌آموزان را هم انجام می‌دهند اما امسال از این خبرها نبوده است.

از آن طرف اسدالله مرتضایی، معاون توسعه و منابع پشتیبانی سازمان پژوهش می‌گوید خود کتاب و لوازم تحریر فروش‌ها طمع کرده و به سود ۸درصدی قانع نشدند و سود ۱۷درصدی از فروش کتاب می‌خواستند به همین دلیل هم تصمیم بر این شد که امسال کتاب‌های درسی از طریق سامانه توزیع شود و مدارس کتاب‌ها را تهیه کرده و به دانش‌آموزان بدهند.

*** قیمت‌های عجیب
سلیمی، رئیس اتحادیه لوازم تحریرفروشان می‌گوید که دلایل زیادی برای رکود بازار لوازم‌تحریر وجود دارد؛ از کرونا گرفته تا تصمیم‌هایی که منافع اصناف در آنها رعایت نشده. اینطور که او می‌گوید فروش لوازم تحریرفروش‌ها حداقل ۷۰درصد کم شده، نزدیک به ۵۰درصد آنها ورشکست شده‌اند و چک‌هایشان هم برگشت خورده است. سلیمی‌در مورد اینکه قیمت‌ها چقدر در استقبال نکردن خانواده‌ها از خرید لوازم تحریر تاثیر داشته می‌گوید: «امسال کمک‌هایی انجام شد و بعضی اقلام مثل دفتر گران نشد اما بقیه اقلام تقریبا رشد قیمت ۲۰ تا ۳۰درصدی داشته است.»

در حالی که سلیمی‌ از چنین افزایش قیمتی حرف می‌زند اهالی بازار چیز دیگری می‌گویند. همکاران حاج حمید در بازار بزرگ تهران می‌گویند قیمت‌ها در خیلی از اقلام دو تا سه برابر شده طوری که وقتی مشتری قیمت بعضی جنس‌ها را می‌پرسد خود مغازه‌داران روی اعلام قیمت ندارند. با این وجود آنها هم اعتقاد دارند که تاثیر کرونا و فروخته نشدن کتاب‌های درسی بیشتر از افزایش قیمت بوده.

یکی از آنها بی‌برنامه بودن آموزش و پرورش را در مورد بازگشایی مدارس هم دلیل دیگری می‌داند که باعث بی رونق شدن بازار آنها شده. او می‌گوید: «خود ما هم دور و برمان بچه مدرسه‌ای کم نیست، می‌بینم که تا همین امروز هیچ‌کس درست و حسابی تکلیف بچه‌ها را نمی‌داند. وقتی اینطور باشد خانواده‌ها دیگر برای خرید کیف و جامدادی و… هزینه نمی‌کنند. بچه‌ها هم اصراری برای خرید نمی‌کنند چون نمی‌دانند که اگر وسیله تازه‌ای بخرند اصلا قرار است آن را با خودشان ببرند مدرسه یا نه.

همه سعی می‌کنند حداقل‌ترین وسایل ممکن را تهیه کنند. تازه خیلی‌ها برای همین حداقل‌ها هم دست نگه داشته‌اند تا تکلیف روشن بشود. این وسط فقط ما بدبخت شدیم، چک‌هایمان برگشت می‌خورد و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم. خیلی از همکارهای ما مجبور شدند برای پاس شدن چک‌هایشان چوب حراج بزنند به همه چیز.»

کدخبر: ۳۴۷۷۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر