کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۵۴۷
تاریخ خبر:

باخت پرسپولیس، برد سپاهان؛ صدرنشینی استقلال

روزنامه هفت صبح | هفته دوازدهم لیگ برتر دیروز با با برگزاری سه بازی به پایان رسید. در اراک، آلومینیوم با دو گل مشابه، اولین شکست فصل را به پرسپولیس تحمیل کرد، سپاهان با گل دقیقه ۹۰، صنعت‌نفت را برد و رسما مدعی قهرمانی نیم‌فصل شد و ماشین‌سازی با شکست خانگی مقابل فولاد، جدیت خود برای سقوط به لیگ یک را نشان داد. ابتدا به بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بپردازیم.

*** تغییر ناموفق یحیی
یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس که در بازی مقابل آلومینیوم و شاگردان رسول خطیبی با توجه به مصدومیت کنعانی‌زادگان و سیدجلال حسینی با کمبود مدافع تخصصی در قلب دفاع این تیم روبه‌رو شده بود، به اجبار از سیداحسان حسینی مدافع جوان این تیم و مهدی شیری مدافع راست قرمزها در قلب دفاع استفاده کرد که به‌رغم تلاش و دوندگی فراوان نتوانستند در نیمه اول عملکرد موفقی داشته باشند.

مهدی شیری که روی گل دوم پرسپولیس مقصر بود و نتوانست حامد پاکدل را به خوبی مهار کند، در ادامه بازی به جناح راست خط دفاعی رفت تا سرلک به دفاع میانی پرسپولیس اضافه شود. همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، نبود سیدجلال و کنعانی‌زادگان در این بازی باعث شد خط دفاعی پرسپولیس روی دو ضربه ایستگاهی مغلوب مهاجمان آلومینیوم شود تا برای اولین بار در لیگ بیستم و نیمه اول دو گل دریافت کند.

*** هافبک‌های دفاعی، گلزن‌تر از مهاجمان
کمال کامیابی‌نیا هافبک دفاعی پرسپولیس در بازی مقابل شاگردان رسول خطیبی و در همان دقایق اولیه بازی موفق شد اولین گل پرسپولیس را به ثمر برساند. ارسال احمد نوراللهی از روی نقطه کرنر با ضربه سر کمال کامیابی‌نیا همراه شد تا دروازه آلومینیوم اراک خیلی زود باز شود. کامیابی‌نیا بعد از گل به سمت دوربین‌ها حرکت کرد و خوشحالی همیشگی‌اش را انجام داد.

این اولین گل او در فصل جاری نیز محسوب می‌شود و نکته جالب این است که سه هافبک دفاعی پرسپولیس گل‌های بیشتری را نسبت به عناصر خط حمله در لیگ بیستم به ثمر رسانده‌اند. نوراللهی و کامیابی‌نیا در چند فصل گذشته و از دوران حضور برانکو ایوانکوویچ همواره به عنوان زوج خط میانی این تیم در پست هافبک دفاعی در ترکیب پرسپولیس به میدان رفته‌اند و در این بازی روی همکاری مشترک به گل رسیدند.

*** و بالاخره اولین شکست
پرسپولیس پیش از بازی دیروز تنها تیم بدون شکست لیگ برتر محسوب می‌شد و آنها برای رسیدن به کورس بالای جدول، به دنبال کسب سه امتیاز این بازی بودند اما مقابل آلومینیوم اراک تن به شکست دادند. پرسپولیس حالا با کسب ۱۵ امتیاز از ۱۰ بازی در رده نهم جدول رده‌بندی قرار دارد و دو بازی عقب‌افتاده قرمزها برابر مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان روز ۲۱ بهمن و یک اسفند برگزار می‌شود.

البته پرسپولیس در بازی بعد به مصاف ماشین‌سازی می‌رود. با این نتیجه پرسپولیس با میانگین ۱٫۵ امتیاز از هر بازی، یکی از ناامیدکننده‌ترین دوره‌های خود را سپری کند. این در حالی است که در صورت پیروزی به یک قدمی چهار تیم بالای جدول می‌رسید و فرصت صدرنشینی را هم داشت. پرسپولیس با برد مقابل آلومینیوم، گل‌گهر و مس رفسنجان ۲۴ امتیازی می‌شد.

اما حالا در بهترین شرایط می‌تواند ۲۱ امتیازی شود. سرخ‌ها همچنین یک بازی سخت و سرنوشت‌ساز در تبریز مقابل تراکتور نیز خواهند داشت. نکته جالب اینکه پرسپولیس حالا تنها در صورتی به میانگین قهرمانی بازخواهد گشت که هر پنج بازی خود را ببرد؛ آن هم در شرایطی که این فصل حتی سه برد متوالی هم نداشته است.

*** نقش گلر استقلالی در شکست پرسپولیس
حسین پورحمیدی نقش مهمی در پیروزی خانگی آلومینیوم مقابل پرسپولیس داشت. دروازه‌بان آلومینیوم در چند صحنه با واکنش‌هایش اجازه نداد دروازه‌اش بیشتر از یک بار باز شود که اوج کار او در دقیقه ۸۳ بود. اشتباه مدافع آلومینیوم در دفع توپ باعث شد تا توپ جلوی پای احمد نوراللهی بیفتد و شماره ۸ قرمزها تصمیم گرفت با یک شوت محکم و روپا شانسش برای به تساوی کشاندن بازی را امتحان کند که پورحمیدی خودش را جلوی شوت او قرار داد تا بهترین موقعیت پرسپولیس برای فرار از شکست مقابل آلومینیوم از دست برود.

اگرچه پورحمیدی نتوانست جلوی پرسپولیس ششمین کلین‌‎شیتش را ثبت کند، منتها سوپرسیو او در دقیقه ۸۳، خیلی بیشتر از یک کلین‌شیت برای رسول خطیبی ارزش داشت چرا که تیم او توانست اولین شکست فصل مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر را به یحیی و تیمش تحمیل کند. حمیدی‌پور فصل گذشته دروازه‌بان استقلال بود و دیروز با واکنش‌هایش باعث شکست رقیب سنتی تیم سابقش شد.

*** ماشین‌سازی صفر-‌ فولاد یک؛ تخته‌گاز به سمت لیگ یک
دیروز تیم‌های ماشین‌سازی و فولاد خوزستان ‌ در ورزشگاه سردار شهید قاسم سلیمانی تبریز به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری یک بر صفر تیم مهمان به پایان رسید. آیاندا پاتوسی در دقیقه پنج تک گل این بازی را برای فولاد به ثمر رساند. قضاوت این بازی برعهده مهدی سید علی بود که این داور به بهمن سالاری از ماشین‌سازی و وحید حیدریه از فولاد کارت زرد نشان داد.

کسب سه امتیاز توسط فولاد در این بازی در حالی رقم خورد که تیم نکونام به دلیل یک شکست و دو تساوی در سه بازی قبلی‌اش تحت فشار بود. این پیروزی خارج از خانه می‌تواند برای تیم جواد نکونام حیاتی باشد و وضعیت این تیم را از لحاظ روحی و روانی تغییر دهد. در سوی دیگر ماشین‌سازی با این شکست همچنان با چهار امتیاز در قعر جدول باقی ماند تا روند سقوط به لیگ یک را از همین حالا شروع کند.

*** صنعت نفت یک-‌ سپاهان ۲؛ تیم محرم مدعی است
دیروز دیدار تیم‌های صنعت‌نفت آبادان و سپاهان اصفهان هم در آبادان برگزار شد که در این بازی سپاهان به برتری ۲ بر یک رسید. سجاد شهباززاده در دقیقه پنج و محمدرضا مهدی‌زاده در دقیقه ۸۸، گل‌های سپاهان را به ثمر رساندند و احمد شریعت‌زاده در دقیقه ۷۰، برای شاگردان اکبر پورموسوی گلزنی کرد. شهباززاده با گلزنی در این بازی ۱۰ گله شد و به تنهایی در صدر جدول گلزنان لیگ برتر ایستاد. سپاهان با این پیروزی، ۲۲ امتیازی شد و با تفاضل گل کمتر از استقلال، به رتبه دوم جدول صعود کرد.

صنعت‌نفت هم با ۲۱ امتیاز به جایگاه سوم جدول سقوط کرد. شکست صنعت‌نفت مقابل سپاهان باعث شد تا این تیم نتواند ششمین پیروزی متوالی‌اش در آبادان را جشن بگیرد و برای اولین بار در بازی خانگی‌اش امتیاز از دست داد. در این بازی تعویض‌های محرم نویدکیا هم مثمر‌ثمر بود و سروش رفیعی که در اواخر بازی به زمین رفت یک شوت زیبا زد که با واکنش دیدنی گلر صنعت‌نفت به کرنر رفت و همین کرنر با ارسال رفیعی و البته اشتباه مدافع صنعت‌نفت در دفع توپ منجر به گل دوم سپاهان و پیروزی باارزش این تیم در آبادان شد.

کدخبر: ۳۷۰۵۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر