کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۵۰۵
تاریخ خبر:

این کلید قهرمانی است؛ آقای مجیدی!

روزنامه هفت صبح، ‌‌‌آرتین ابراهیمی| بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، شش هفته دیگر به پایان می‌رسد و چهره تیم قهرمان از میان دو مدعی سنتی پایتخت عیان خواهد شد. استقلال تا پایان هفته بیست‌و‌چهارم، با کسب ۵۶ امتیاز در رده نخست جای دارد و پرسپولیس هم با ۵۰ امتیاز، تیم دوم جدول است. البته در ظاهر امر این‌گونه برمی‌آید که استقلالی‌ها ۶ امتیاز از رقیب سرخپوش خود جلو هستند، اما با توجه به آیین‌نامه جدید سازمان لیگ که بازی رودررو به‌جای تفاضل گل، مبنای رتبه‌بندی تیم‌ها در جدول رده‌بندی اعلام شده، آبی‌های پایتخت در واقع ۷ امتیاز از رقیب سنتی خود جلو هستند؛

چرا‌که در بازی‌های رودررو، استقلال در خانه پرسپولیس گل زده (۱-۱) و در خانه گل نخورده (صفر-صفر) و به این ترتیب، از دید این قانون دست بالا را دارد. این یک برتری روحی مضاعف برای استقلالی‌ها‌ست تا با مدیریت کردن ۶ بازی باقی‌مانده خود، مانع ششمین قهرمانی متوالی قرمزها شوند.اما بازی‌های پایان فصل برای دو تیم مدعی و البته سپاهان که از کورس قهرمانی عقب مانده، چگونه به پایان می‌رسد؟ تیم‌های فانوس به دست لیگ و دو کاندیدای اصلی سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر چه وضعیتی دارند؟ در این مقاله این موضوع را بررسی و آنالیز کردیم…

استقلال
استقلال بعد از وقفه طولانی پایانی فصل، اولین بازی از ۶ فینال خود را در شهر اصفهان آغاز می‌کند؛ یک بازی مهم با سپاهان خسته و حذف شده از رقابت‌های آسیایی که روز ۱۴ اردیبهشت در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم خواهند رفت. فرهاد مجیدی خوب می‌داند که پیروزی در این میدان، کلید قهرمانی لیگ برتر است و قطعاً برای کسب هر سه امتیاز، به اردوی خسته اصفهانی‌ها یورش می‌برد. بازی‌های دوستانه اخیر این تیم نیز نشان از این واقعیت دارد که در راند پایانی لیگ بیست‌و‌یکم، شاهد یک استقلال هجومی خواهیم بود.

استقلال بعد از بازی بزرگ نقش جهان، در آزادی میزبان شهر‌خودرو است و به‌نظر مشکلی برای کسب سه امتیاز این بازی ندارد. هر چند تیم مشهدی در آستانه سقوط به لیگ آزادگان است و قطعاً با تمام توان و جدیت در این بازی ظاهر خواهد شد و نباید این حریف زخمی، دست‌کم گرفته شود.رقیب بعدی دیگر استقلال هم یک خسته آسیایی دیگر است که البته با توجه به صعود به مرحله بالاتر لیگ قهرمانان آسیا، از روحیه مضاعفی برخوردار است: فولاد خوزستان که در شهر اهواز، میزبان آبی‌های محبوب جنوبی‌ها خواهد بود. این یک بازی حیثیتی برای فرهاد مجیدی و جواد نکونام است که چندان میانه خوبی با هم ندارند.

استقلال در چهارمین بازی باقی‌مانده تا پایان فصل، در ورزشگاه آزادی میزبان آلومینیوم اراک است؛ تیم جدید مهدی رحمتی و فینالیست جام حذفی که حریفی سرسخت برای آبی‌پوشان پایتخت خواهد بود. در ادامه مس رفسنجان در قلب کرمان میزبان استقلالی‌ها خواهد بود که این دیدار هم یک بازی کلیدی برای مجیدی و شاگردانش است و نتیجه آن سهم مهمی در قهرمانی احتمالی آبی‌ها خواهد داشت.بازی پایانی از ۶ راند آخر این دوره لیگ برتر هم به دیدار استقلال و نفت مسجد‌سلیمان در ورزشگاه آزادی برمی‌گردد که اگر کار قهرمانی به این روز خاص بکشد، استقلال با انگیزه و مصمم توان غلبه بر حریف جنوبی خود را خواهد داشت.

در مجموع باید گفت که استقلال سه بازی سخت خارج از خانه با سپاهان، فولاد و مس رفسنجان دارد و در ورزشگاه خانگی خود هم پذیرای شهر‌خودرو مشهد، آلومینیوم اراک و نفت مسجد‌سلیمان است.اگر فرض کنیم که استقلالی‌ها به هر سختی که شده، سه بازی خانگی خود را ببرند، آنگاه باید استراتژی خود را در سه بازی خارج از خانه تنظیم کنند. به‌نظر می‌رسد کسب سه تساوی هم می‌تواند دلخواه مجیدی و شاگردانش در مسیر قهرمانی باشد؛ تازه با این شرط که رقیب سنتی همه بازی‌های باقی‌مانده خود را با پیروزی پشت‌سر بگذارد که این داستان هم بسیار دشوار است.

پس به آقای مجیدی یادآور می‌شویم که کسب حداقل امتیاز در این سه بازی بزرگ هم یک پیروزی برای استقلال است و نباید او و برخی شاگردان عصبی‌اش، از عدم پیروزی در این دیدارها برآشفته شوند. استقلال باید تمرکز اصلی خود را روی ۳ برد خانگی بگذارد و با آرامش بیشتر، در ۳ بازی خارج از خانه ظاهر شود و عصبانیت از داور و تماشاگر و مربی حریف را کنار بگذارد. این کلید پیروزی و قهرمانی است؛ آقای مجیدی!

پرسپولیس
پرسپولیس بعد از آن گل مساوی رودی ژستد و دعواها و محرومیت‌ها و از کف دادن دو امتیاز مهم دیگر در بازی نسبتاً ساده با هوادار تهران، شرایط ششمین قهرمانی پیاپی لیگ برتر را برای خود سخت و پیچیده کرده است. یحیی گل‌محمدی و شاگردانش در ۶ فینال پایانی خود، بازی‌های سخت، متوسط و نسبتاً راحتی دارند. راند اول این بازی‌ها با رقابت خانگی مقابل پیکان آغاز می‌شود که همین چند هفته پیش، استقلال را تا مرز شکست پیش برد.

به‌نظر می‌رسد که مجتبی حسینی قصد دارد با تمام قوا و چهره‌ای هجومی، پیکان جوان را مقابل پرسپولیس مدعی ارنج کند تا شایستگی‌های این تیم باانگیزه و قابل احترام بیش از پیش نمایان شود.پرسپولیس بعد از بازی سخت با پیکان، به مصاف ذوب‌آهن و مهدی تارتار می‌رود؛ مربی پرسپولیسی که نشان داده خیلی برای تیم سابقش خوش‌یمن است و چه‌بسا پرسپولیس در یک بزنگاه دیگر، برنده این بازی مهم در اصفهان باشد.

پرسپولیس در سومین بازی پایانی فصل، میزبان سپاهان است که دو بازی سخت را با استقلال و پیکان پشت‌سر گذاشته و به تهران سفر خواهد کرد تا رودرروی سرخ‌های پایتخت قرار گیرد. این یک بازی مهم برای گل‌محمدی است؛ حتی بدون توجه به این نکته که سپاهان دو هفته قبل، استقلال را شکست داده و یا به این تیم امتیاز داده باشد.

پرسپولیسی‌ها بعد از بازی سخت خانگی با سپاهان، راهی تبریز خواهد شد تا با تیم کمی قدرت گرفته تراکتور مصاف دهند؛ جایی‌که شاید تکلیف گل‌محمدی و تیمش در قهرمانی احتمالی این فصل و یا بسنده کردن به همان رتبه دومی مشخص شود.دو بازی پایانی پرسپولیس هم با دو کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر یعنی شهر‌خودرو و فجر سپاسی است که می‌توان از همین حالا عدد مورد علاقه قرمزها (۶ امتیاز) را به حساب آنان واریز کرد.پس یحیی گل‌محمدی باید در سه بازی کلیدی با پیکان، سپاهان و تراکتور برنده میدان باشد تا با جمع کامل امتیازات ۳ بازی دیگر، شانس خود را برای قهرمانی حفظ کند.

سپاهان
سپاهان در میانه لیگ بیست‌و‌یکم خیلی کم آورد و با بازی قهر و آشتی کادر مربیگری تیم، از کورس رقابت برای کسب عنوان قهرمانی جا ماند. آنها در حال حاضر ۴۵ امتیاز دارند و به‌نظر جایگاه سومی آنها با فاصله ۷ امتیازی تا فولاد رده چهارمی تقریباً تثبیت شده است.
سپاهان ناکام از لیگ قهرمانان آسیا، در ۶ پیکار باقی‌مانده خود، به‌ترتیب با استقلال، پیکان، پرسپولیس، شهر خودرو، فولاد و آلومینیوم بازی دارد و ناگفته پیداست که چه کار سختی، حتی برای حفظ همین عنوان سومی خود دارد.

برای این مهم، نویدکیا و شاگردانش چشم به امتیازات بازی‌های خانگی در نقش جهان دارند تا با حمایت هواداران خود به هدف بزنند؛ راه‌حلی که با بازی بزرگ با استقلال آغاز می‌شود. ضمن این‌که مصاف سپاهان با فولاد در هفته ماقبل پایانی لیگ که در شهر اهواز برگزار می‌شود هم شاید تعیین‌کننده تیم سوم لیگ برتر باشد؛ عنوانی که متضمن حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا بوده و برای هر دو تیم حائز اهمیت است.

روی خط سقوط
در فاصله ۶ هفته تا پایان لیگ برتر، تیم‌های شهر خودرو (۱۴ امتیاز)، فجر سپاسی (۱۶ امتیاز)، نفت مسجد‌سلیمان (۱۷ امتیاز) و البته تراکتورسازی تبریز (۲۰ امتیاز)، نامزد سقوط به لیگ آزادگان هستند. در این میان کار شهر‌خودرو مشهد از همه دشوارتر است، چرا که باید در این ۶ بازی پایانی به مصاف نفت آبادان، استقلال، پیکان، سپاهان، پرسپولیس و فولاد برود. پس ضمن احترام و عذرخواهی از سرمربی و بازیکنان جوان این تیم، شهر خودرو اولین تیم سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر است.

وضعیت فجرسپاسی و نفت مسجد سلیمان هم به بازی مستقیم آنها گره خورده که در هفته بیست‌و‌ششم در شیراز برگزار خواهد شد. ضمن این‌که هر دو تیم در این ۶ هفته پایانی، به مصاف تراکتورسازی دیگر کاندیدای سقوط هم خواهند رفت و نفتی‌ها در خانه و فجری‌ها هم در تبریز، رودرروی این حریف مستقیم خود قرار می‌گیرند. نفت و فجر در هفته پایانی لیگ، حریفان استقلال و پرسپولیس هم هستند و در مجموع تیم دوم سقوط‌کننده به لیگ پایین‌تر شاید در هفته پایانی این رقابت‌ها مشخص شود که به نظر نفت مسجد‌سلیمان پتانسیل بیشتری برای بقا دارد. تراکتور هم که خیلی دست به عصا جلو می‌رود، باید بازی‌های باقی‌مانده خود را جدی‌تر بگیرد تا از بحران سقوط فرار کند.

کدخبر: ۴۵۳۵۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر