کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۶۸۳۶
تاریخ خبر:

این چند نکته عوام‌پسندانه باحال را بخوانید

روزنامه هفت صبح| یک: ‌ آقا چه همهمه‌ای شد علیه سریال بوعلی سینای تلویزیون ترکیه. که آنها دارند دانشمند ما را به اسم خودشان می‌زنند و مسئولان چرا سکوت کرده‌اند. اولا ما یک سریال بوعلی سینا در دهه شصت ساخته‌ایم توسط استاد کیهان رهگذار با بازی امین تارخ. یعنی مرحوم تارخ بلافاصله که از نقش سیدحسن جوری در سربداران فارغ شد، رفت جامه بوعلی سینا را پوشید و سیاحت و ماجراجویی و اکتشافاتش شروع شدند.

اتفاقا سریال بامزه‌ای هم بود، هرچند به وضوح و در مقایسه با سربداران از کمبود بودجه رنج می‌برد. پس یک سریال داریم. نکته دوم تیتر اعتراضی روزنامه جام‌جم از کم‌کاری نهادهای فرهنگی در این دزدی تلویزیونی است که خب جام‌جم خودش ارگان صداو‌سیماست. و یکی از نهادهای فرهنگی که باید در این میان واکنش نشان دهد خود صداوسیماست و چه‌بسا کلید زدن یک سریال فاخر و کامل درباره استاد ابوعلی سینا.

مشکل اینجاست که در حال حاضر تصویری از این نابغه بزرگ در افواه می‌چرخد که گاهی قابلیت تبدیل شدن به یک سریال در صدا‌و‌سیمای ما را ندارد… و بالاخره سوم این‌که الان ما بیاییم از آبراهام لینکلن یک سریال بسازیم کسی می‌تواند به ما اعتراض کند؟ ‌روایت‌های قشنگی که داوود میرباقری از مختار برای ما روایت کرده توسط مثلا نهادهای فرهنگی عراق تایید شده‌اند؟‌

می‌دانم که این‌ها سوال‌های عوام‌پسندانه باحالی محسوب می‌شوند اما مسئله اصلی اینجاست که در حوزه فرهنگ ایرانی با توجه به تنوع فرهنگ و زبان و تغییرات مداوم مرزهای جغرافیایی واقعا کار شاقی است که مدام بر هویت و ملیت دانشمندان و شاعران کشورمان تاکید کنیم. یک نیروی مضاعف می‌خواهد که فعلا در ایران عزیز ما کسی حوصله‌اي در این مورد ندارد. مثلا در مورد مولانا و نظامی گنجوی و همین ابوعلی سینا. شاید هم مرور زمان مشکل را حل کند.

دو: در هفت صبح سعی می‌کنیم از کلمه مردم زیاد استفاده نکنیم و بین خواسته‌های طبقات مختلف اجتماعی تمایز قائل شویم. همین الان در جامعه ایرانی بخشی از مردم خواهان مراعات دقیق و موبه‌موی قوانین حجاب هستند، ‌بخشی از مردم خودشان حجاب دارند اما در مورد لزوم اعمال سخت و دقیق قانون حجاب برای بقیه اقشار نظر منعطفی دارند، بخش دیگری از مردم هم به قانون حجاب معتقد نیستند.

جدا از این‌ها طبقات سنتی و متوسط و طبقه فرودست هرکدام اولویت‌های خاص خود را در پهنه سیاسی و اقتصادی ایران دنبال می‌کنند. پس در استفاده بی‌رویه از کلمه مردم و خواسته‌های مردم دقت کنیم. بی‌توجهی به تعابیر مختلف از کلمه مردم و مصادره کردن آن به‌نفع طبقه و خواسته‌های مورد نظر نویسنده و گوینده، اگر بر مبنای رندی نباشد حتما ناشی از کم‌توجهی و آماتوریسم است.

سه: سریال دیپلمات محصول جدید نتفلیکس،‌ درباره یک خانم دیپلمات آمریکایی است که سفیر آمریکا در لندن می‌شود و ناگهان درگیر یک توطئه در خلیج‌فارس از سوی سازمان‌های جاسوسی که می‌خواهند جوي هیجان‌زده علیه ایران برپا کنند. سریال به‌نوعی گاندوی آمریکایی‌هاست اما در بطن خود نوعی اشارات ظریف و نکته‌سنجانه و به شکل غیرمعمولی منصفانه به اتمسفر سیاسی حاکمیت در ایران دارد.

کدخبر: ۵۱۶۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر