کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۷۴
تاریخ خبر:

این پرسپولیس شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس دهمین بازی خود را در لیگ بیستم انجام داد و با کسب ۱۵ امتیاز از ۱۰ بازی در رتبه نهم جدول جای گرفته است. البته که پرسپولیس هنوز بازی‌های عقب مانده دارد و نمی‌توان جایگاه فعلی‌اش را جایگاه حقیقی این تیم در جدول رده‌بندی تلقی کرد اما سرخ‌ها تا به اینجای کار با کسب ۱۵ امتیاز از ۱۰ بازی میانگین یک و نیم امتیاز از هر بازی را کسب کرده‌اند و با این روند تا پایان فصل رتبه‌ای بهتر از جایگاه ششمی را کسب نخواهند کرد.

میانگین لازم برای قهرمانی در لیگ کسب دو امتیاز در ازای هر بازی است و تیمی که از هر بازی ۱٫۵ امتیاز می‌گیرد، در نهایت با ۴۵ امتیاز بین چهار تیم بالای جدول نخواهد بود.پرسپولیس در لیگ هجدهم کارش را با برانکو ایوانکوویچ آغاز کرد. سرخ‌پوشان در این فصل در ۱۰ بازی که انجام دادند ۲۰ امتیاز کسب کرده و جالب اینکه با ۲۰ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار داشتند. برانکو در پایان این فصل با اختلاف قهرمان لیگ برتر شد و سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس را رقم زد.

پرسپولیس بدون شکست در ۱۰ بازی ابتدایی خود و با ۵ پیروزی و ۵ تساوی و کسب ۲۰ امتیاز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و در پایان نیز قهرمان لیگ هجدهم شد‌ اما در پایان هفته دهم تیم سوم لیگ بود.
در لیگ نوزدهم با جدایی برانکو، هواداران پرسپولیس به شدت از وضعیت فنی تیم‌شان ناراضی بوده و حتی برخی از کارشناسان مدعی بودند این تیم با کالدرون در میان پنج تیم ابتدایی جدول نیز نخواهد بود.

اما جالب اینجاست که در پایان نیم‌فصل اول، کالدرون قهرمان شد و البته با تاکتیک عجیب باشگاه اخراج شد تا جایش را به گل‌محمدی بدهد. سرخ‌پوشان در این فصل در ۱۰ بازی که انجام دادند ۱۹ امتیاز کسب کرده و جالب اینکه با ۱۹ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار گرفتند. کالدرون در پایان نیم‌فصل جایش را به گل‌محمدی داد و پرسپولیس در پایان فصل قهرمان لیگ برتر شد.

پرسپولیس کالدرون در شش هفته ابتدایی لیگ نوزدهم با تمام مدعیان بالای جدول بازی کرد و مقابل تراکتور و شهرخودرو و سپاهان شکست خورد اما در ادامه راه و با شکست استقلال و پیروزی بر فولاد عنوان قهرمانی نیم‌فصل را مال خود کرد. پرسپولیس با کالدرون از ۱۰ بازی ۱۹ امتیاز کسب کرده بود.
یحیی گل‌محمدی با اخراج کالدرون به پرسپولیس آمد و تیم کالدرون را در نهایت قهرمان لیگ کرد تا پرسپولیس چهارمین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد.

او در ادامه راه تغییرات زیادی در پرسپولیس انجام داد و با جدایی بازیکنان زیاد و جذب ۹ بازیکن عملا تیم خود را ساخت تا رد پای برانکو و کالدرون در پرسپولیس به حداقل برسد. حالا یحیی و پرسپولیس با انجام ۱۰ بازی ۱۵ امتیاز کسب کرده‌اند. یک میانگین امتیازی بسیار ضعیف برای قهرمان چهار دوره لیگ برتر فوتبال ایران. پرسپولیس در ۱۰ بازی که در لیگ بیستم انجام داده، چهار بازی خارج از خانه داشته و بقیه بازی‌ها را در ورزشگاه آزادی انجام داده و عجیب اینکه در هیچ کدام از این بازی‌های خارج از خانه پیروز نشده است. پرسپولیس در ۱۰ بازی کلا سه پیروزی داشته است.

*** آلومینیوم واقعا آنالیز شده بود؟
پرسپولیس اولین شکست فصل خود را برابر آلومینیوم متحمل شد و شانس نزدیک شدن به رتبه‌های بالای جدول را از دست داد. علاوه بر شکست، نکته منفی مهمی که در بازی پرسپولیس دیده می‌شد بی‌برنامگی این تیم در فاز تهاجمی و تدافعی بود و همچنین هافبک‌های این تیم نیز از جریان بازی خارج بودند و دیگر از آن نمایش‌های مالکانه خبری نبود.

حدود دو هفته قبل بود که حمید مطهری، دستیار یحیی گل‌محمدی در برنامه فوتبال برتر از دانش بالای کادرفنی پرسپولیس سخن گفت و ادعا کرد آنالیز دقیقی از بازیکنان پرسپولیس و همچنین تیم‌های مقابل دارند. اما در عمل هرگز شاهد چنین چیزی نبودیم و پر واضح است که کادرفنی پرسپولیس نه آنالیز درستی از تیم خود دارند و نه قادر هستند تیم حریف را به خوبی آنالیز کنند.

بازی‌هایی نظیر اولسان، ذوب‌آهن، نساجی، آلومینیوم و حتی بازی با فولاد که پرسپولیس در آن پیروز شد، از جمله دیدارهایی بودند که کادرفنی پرسپولیس کاملاً دچار اشتباه در چینش ترکیب تیم خود و همچنین شناسایی تیم حریف شدند.مهدی شیری با آن حرکت درخشانی که در فینال آسیا انجام داد چطور می‌تواند برای پست دفاع وسط مناسب باشد؟

در فوتبال امروز دنیا اگر تیمی در پست دفاع وسط با کمبود بازیکن مواجه شود از هافبک‌های دفاعی برای پر کردن جای خالی مدافعان میانی استفاده می‌کنند. علاوه بر این کاملاً واضح است که فیزیک کمال کامیابی‌نیا به مراتب مناسب‌تر از فیزیک مهدی شیری برای بازی در پست دفاع وسط است. واقعاً کادرفنی پرسپولیس در آنالیزهای خود به این مورد ساده پی نبردند؟ حتماً باید پس از دریافت دو گل اشتباه خود را اصلاح می‌کردند؟

واقعیت این است که پرسپولیس بازی به بازی نمایش‌های ضعیف‌تری ارائه می‌کند. برای مثال در بازی مقابل فولاد، پرسپولیس در هر دو نیمه نتوانست در زمین فولاد به خوبی توپ را به گردش دربیاورد و هر دو گل این تیم روی اشتباهات بازیکنان فولاد به ثمر رسید. در بازی مقابل آلومینیوم هم شاهد این بودیم که تیم پرسپولیس برنامه خاصی برای رسیدن به دروازه حریف ندارد و فاصله بسیار زیاد خط هافبک با خط حمله کاملاً به چشم می‌آمد.

این در حالی است که اگر کادرفنی پرسپولیس یک نگاه سطحی به بازی‌های قبلی آلومینیوم می‌انداختند به راحتی می‌توانستند راه‌های باز کردن دروازه شاگردان رسول خطیبی را پیدا کنند.یک نمونه ضعف کاملاً آشکار از تیم آلومینیوم، تزلزل مدافعین میانی و هافبک‌های دفاعی این تیم روی پرس‌هاست و به راحتی می‌شود با یک فشار کوچک آنها را به اشتباه وا داشت اما کمتر شاهد این بودیم که مهاجم و خط هافبک پرسپولیس فشار لازم را روی آنها بیاورند.

کدخبر: ۳۷۰۶۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر