کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۲۳۹
تاریخ خبر:

ایران گام پنجم را محکم‌تر برداشت

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یکشنبه شب در ایران، مقامات کشورمان برداشتن گام پنجم در خصوص برجام را اعلام کردند و گفتند تهران همه محدودیت‌های خود را لغو کرده است. این موضوع باعث شد تا برخی تصور کنند که کشورمان به کلی از توافق هسته‌ای بیرون آمده است اما ظریف در توئیتی توضیح داد که ایران تنها به لغو محدودیت‌های پیشین پرداخته ولی همچنان زیر نظر آژانس قرار دارد.

اقدام ایران بر اساس بند ۳۶ توافق هسته‌ای است که بر اساس آن اگر کشورمان نسبت به بی‌تعهدی دیگری اعتراضی داشته باشد می‌تواند ابتدا آن را مطرح کرده و بعد به مقتضای موضوع از تعهداتش کم کند. اما آنچه تهران را واداشت گام پنجم را محکم‌تر و زودتر از موعد بردارد، شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق به دست نیروهای آمریکایی و طی یک عملیات تروریستی بود.

در حال حاضر روابط میان تهران و واشنگتن در تیره‌ترین حالت ممکن است و ایران تصمیم گرفته که هرچه زودتر به یک بام و دو هوای اروپایی‌ها پایان دهد. این موضوع کشورهای اروپایی را واداشته تا از ایران بخواهند به تعهدات خود بازگردد اما موضوع عجیب‌تر این است که آنها دیگر حرف چندانی از اجرای تعهدات خودشان نمی‌زنند.

به نظر می‌آید طرف اروپایی هم این موضوع را پذیرفته که در مقابل جنگ اقتصادی که ایالات‌متحده به راه انداخته است، چاره چندانی ندارد. موضوع اینستکس هم که گفته شده بود به راه افتاده فعلا مسکوت مانده و این سازوکار حتی رئیس هم ندارد. حالا قرار است کشورها در دیدارهایی به این موضوع بپردازند اما به عقیده بسیاری با وجود خروج ترامپ از برجام هنوز یک سر طناب در دست آمریکایی‌هاست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که کشورهای عضو را در جریان آخرین تحولات در ایران پس از اینکه این کشور گام نهایی خود را در کاهش تعهدات برجامی‌اش اعلام کرد، قرار می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آنکه ایران اعلام کرد تمام محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام را کنار خواهد گذاشت روز دوشنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد:

ما از اطلاعیه ایران در این زمینه مطلع هستیم و آژانس کشورهای عضو را در زمان مناسب در جریان آخرین تحولات در ایران قرار خواهد داد. آژانس افزود: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت‌های خود در راستای نظارت و راستی‌آزمایی در ایران ادامه می‌دهند. آژانس در همین راستا، کشورهای عضو را در زمان مناسب از آخرین تحولات مربوطه مطلع خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با گام آخر ایران در کاهش تعهدات برجامی با بیان اینکه وی به همکاری با همه طرف‌های برجام برای حفظ و اجرای این توافق ادامه می‌دهد، تاکید کرد که اجرای کامل برجام در شرایط کنونی از هر زمان دیگری مهم‌تر است. جوسپ بورل روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود همچنین از اعلام اخیر ایران در ارتباط با گام پنجم کاهش تعهدات برجامی عمیقا ابراز تاسف کرد .

او نوشت: در شرایط کنونی، اجرای کامل توافق هسته‌ای بیش از هرزمان دیگر برای ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی مهم است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیت دیگری نوشت که تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل داشته و با وی درباره تحولات اخیر گفت‌وگو کرده است.

کدخبر: ۳۰۲۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر