کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۰۴۷
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها در تابستان، چه چیزهایی را در گوگل جست‌وجو کردند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | از ستاره اسکندری تا مهراد جم، از دختر رامبد جوان تا دختر نعمت‌زاده… فصل تابستان هم به پایان رسید و ما مطابق هر فصل، نگاهی داریم به کلمات و موضوعاتی که به روایت ترند گوگل، بیشترین میزان جست‌وجو پیرامون آن‌ها صورت گرفته است. کلمات و موضوعاتی که می‌تواند به نوعی مرور خبرهای مهم این فصل هم باشد.

به تبع گوگل ما هم این کلمات و موضوعات را در دو بخش وب و عکس، و هر کدام را در دو بخش، موضوع (Topic) و عبارت (Query) مورد بحث قرار دادیم و البته هر کدام از این دو دسته را نیز در دو بخش بیشترین جست‌وجو (Top) و بیشترین رشد جست‌وجو (Rising). بازه زمانی بررسی هم که ۹۰ روز اخیر بوده است.

*‌ صفحات وب ‌بیشترین جست‌وجو در عبارات: آهنگ، فیلم، عکس، بازی، دانلود فیلم، اینستاگرام، دیوار، اخبار، طلا، گل، اینستا، گوگل، آهنگ جدید، تلگرام، فال، خبر، ورزش سه، گوگل، آهنگ جدید، ترنسلیت، قیمت طلا، بازار، ورزش، فیلم سینمایی و دیجی کالا

*‌ بیشترین رشد جست‌وجو در عبارات: عکس پروفایل محرم، ستاره اسکندری، تهران من، هم آوا، آهنگ جدید مهراد جم، سایت سنجش، سایت هم آوا، پیگیری کارت سوخت، سایت سازمان سنجش، بی ام و، کارتون، دانشگاه آزاد، گاج مارکت، سناد، زیارت عاشورا، کانون زبان ایران، ناد، بیت کوین، واتساپ وب

*‌ بیشترین جست‌وجو در موضوعات: فیلم، آهنگ، قیمت، دانلود آهنگ، عکس، دانلود، زبان فارسی، ایران، اینستاگرام، تهران، دانشگاه، دختر، بازی، دوبله، ماشین، گوگل، خبر، آموزش، ورزش سه، متن، زن، عشق، ترجمه، مدل.

*‌ بیشترین رشد جست‌وجو در موضوعات: محرم، نوحه، سریال تلخ و شیرین، سازمان سنجش، مداحی، کربلا، عطر، دانشگاه آزاد، امام حسین، امام رضا، کنکور، مهراد جم‌، دانشگاه، حضرت فاطمه، واتساپ، ابراهیم حامدی.

*‌ تصاویر: بیشترین جست‌وجو در عبارات: عکس، فیلم، پروفایل، دختر، لباس، عکس نوشته، بازی، (یک مورد غیراخلاقی)، عکس پروفایل، عاشقانه، گل، ماشین، آهنگ، لباس مجلسی، عشق، مدل مانتو، سگ، مدل مو، عکس دخترانه، عکس عاشقانه، (یک مورد غیراخلاقی)، (یک مورد غیراخلاقی)، عکس دخترونه، محرم، تولدت مبارک.

*‌ بیشترین رشد جست‌وجو در عبارات
عکس پروفایل محرم، پروفایل محرم، محرم، غدیر، عکاسی عروسی بدون سانسور، جاسوسی جیسون رضائیان، مهنوش صادقی بازیگر دردسرهای عظیم، سحر قریشی و مهناز افشار، ساناز سعیدی، عاشورا، فرزند رامبدجوان و نگار جواهریان، کشف حجاب در دریاچه ولشت کلاردشت، هانیه توسلی ممنوع التصویر، روز دختر، درگذشت مادر مهدی پاکدل، ستاره اسکندری، کشتن توله خرس سوادکوه، روز دختر مبارک، برخورد پلیس دختر تهرانپارس، فائقه دوستی مجری تلویزیون، دخترم روزت مبارک، بازیگر سینما صبا کمالی، شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر، مهراد جم، سریال تلخ و شیرین.

*‌ بیشترین جست‌وجو در موضوعات: عکس، دختر، فیلم، مدل، زن، ایران، لباس، بچه، قیمت، رنگ، اینستاگرام، متن، پسر، بازی، ماشین، نقاشی، بازیگر، سیاه، تولد، آموزش، عروس، عشق، آهنگ، زوج و (یک مورد غیراخلاقی).

*‌ بیشترین رشد جست‌وجو در موضوعات: محرم، تلخ و شیرین، عطر، امام رضا، امام حسین، شوخی، کیف، استخر، سولار، دانشگاه، بان (مدل مو)، (یک مورد غیراخلاقی)، لباس، ساحل، رمان، امیر تتلو و سامسونگ.

*** موج بلند تیک تاک در دریای اینستاگرام
درباره نرم‌افزاری که به سرعت برای نسل نوجوان و جوان به یک اپلیکیشن محبوب تبدیل شده است.اینستاگرام فارسی، این روزها مملو است از ویدئوهایی که با همان سبک قدیمی دابسمش سازی (لب‌خوانی روی بریده فیلم‌ها یا آهنگ‌ها) ساخته شده است اما این تصاویر دو فرق عمومی با موج اول دابسمش سازی دارد؛ نخست اینکه اغلب آن‌ها توسط جوانان و به خصوص نوجوانان ساخته شده و دوم اینکه این ویدئوها، همگی با نرم‌افزاری به نام تیک تاک ساخته شده و در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.

تیک تاک در حقیقت یک شبکه‌ اجتماعی مبتنی بر ویدئو است که در سال ۲۰۱۷ به وسیله شرکتی به نام یایت دنس، ابتدا برای استفاده در داخل چین معرفی شد. در این نرم افزار این امکان وجود دارد که شما بتوانید بین ۳ تا ۱۵ ثانیه ویدئو بسازید و آن را به اشتراک بگذارید. البته این فقط مربوط به ویدئوهایی است که به صورت لب‌خوانی ساخته می‌شود و ویدئوهای دیگر می‌تواند تا ۶۰ ثانیه نیز ساخته و در این نرم‌افزار به اشتراک گذاشته شود.

در سال ۲۰۱۸ این نرم‌افزار توانست محبوبیت عمومی پیدا کند و بیشترین میزان دانلود را در پاییز سال ۲۰۱۸ به دست آورد. این نرم‌افزار در آن سال در بازار ۱۵۰ کشور و به ۷۵ زبان قابل دسترس بود اما نکته قابل توجه این است که این نرم‌افزار در چین قابل دسترس نیست. به هر حال تیک تاک، در حدود سه ماه گذشته توانسته رشدی قابل توجه در مارکت ایران داشته باشد و گمان می‌رود که علاوه بر نوستالژی دابسمش سازی، امکانات مختلف فیلمبرداری آن هم مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است.

اما نکته جالب توجه این است که این رشد قابل توجه ممکن است این نرم‌افزار را به یک رقیب قابل توجه برای اینستاگرام تبدیل کند. البته برخی می‌گویند که فضای عمدتا غیراخلاقی موجود در محتواهای این برنامه این امکان را کم می‌کند اما شاید، مخالفان اینستاگرام در ابتدا به این فضا راضی شوند تا بتوانند انحصار عجیب و غریب اینستاگرام در فضای رسانه‌ای موجود را بشکنند کما اینکه این روزها از افزایش استفاده از نرم‌افزار پیام رسان واتساپ هم خوشحالند و مدعی شکست دادن تلگرام هستند در حالی که مشخص نیست، پیام رسانی از یک نرم‌افزار تحت تسلط فیس بوک، یعنی یک شرکت آمریکایی، به جای تلگرام روسی، چه موفقیتی می‌تواند داشته باشد.

کدخبر: ۲۸۱۰۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر