کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۳۱۱
تاریخ خبر:

ایرانیان ووهان در راه بازگشت به‌کشور

روزنامه هفت صبح | «شهروندان ایرانی ساکن شهر ووهان چین با یک پرواز اختصاصی و قرنطینه به ایران می‌آیند»؛این خبری است که دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد. اینطور که سعید نمکی خبر داده قرار بود یک هواپیما با همه تجهیزات قرنطینه و تیم پزشکی از ایران به مقصد این شهر سفر کند. چند روز پیش معاون وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت امور خارجه هم از شروع شدن اقداماتی برای بازگرداندن ۷۰‌یا ۸۰ ایرانی مقیم ووهان خبر داده بودند.

از این تعداد ایرانی ۵۰ نفر دانشجو هستند و ۲۰ نفر دیگر در این شهر ساکن هستند و مابقی قبل از شیوع ویروس کرونا خودشان به ایران آمده بودند. در آخرین گزارش‌ها آمده بود که هیچ‌کدام از این افرادی که در چین باقی ماندند به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند. حالا خود اصل این اقدام یعنی بازگرداندن ایرانی‌ها هم با مخالفت‌هایی در داخل و از سوی خود دولت چین رو‌به‌رو است. اینجا بعضی پزشکان می‌گویند ما چون تجربه درمان این بیماری را نداریم و اطلاعات کاملی از آن نداریم بهتر است این گروه ایرانی‌ها در ووهان بمانند تا اگر مشکلی ایجاد شد همان جا درمان شوند.

دولت چین هم که به طور کلی با قطع پروازها و منع رفت و آمد شهروندان کشور خودش هم مخالف است و می‌گوید این کار ضرورتی ندارد. البته کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا و فرانسه و انگلستان هم در اقدامی مشابه در حال بازگرداندن شهروندانشان از ووهان چین هستند و قصد دارند آن‌ها را به مدت دو هفته در شرایط قرنطینه نگه دارند. وزیر بهداشت علاوه بر این کار خواستار تعلیق پروازهای رفت و برگشت به چین هم شده بود.

اما سفیر چین در تهران مصرانه می‌گوید سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه‌ای درباره محدودیت سفر یا تجارت با چین ندارد. دیروز هم به‌‌رغم اینکه گفته می‌شد پرواز‌های رفت و برگشت از چین به حالت تعلیق درآمده، دست کم دو پرواز از مبدا گوانگ‌ژو و شانگهای در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست. بعضی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم گزارش داده‌اند که بعضی آشنایان آن‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی از چین به ایران سفر کرده‌اند.

*** شروع اقدامات برای بازگشت ایرانی‌ها
* یک: بحث بازگشت ایرانی‌های مقیم ووهان را اولین بار سه روز پیش علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت خبر داد و گفت‌:‌ «این اقدامات در چارچوب اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در جهان انجام می‌شود. از ایرانیانی که به کشور بازخواهند گشت حدود ۵۰ نفر دانشجو و ۲۰ نفر غیردانشجو هستند.

هیچ‌کدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند، اما هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل‌های شدید بهداشتی اعمال می‌شود. در مجموع حدود ۲۰۰ دانشجوی ایران در ووهان چین مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۵۰نفر آن‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال نوی چینی به ایران آمدند و هیچ کدام از آن‌ها نیز مبتلا نبودند. همچنین حدود ۱۰۰کارگر چینی درعسلویه شاغل هستند که اگر پس از تعطیلات سال نو به ایران بازگردند کنترل شده و در قرنطینه قرار خواهند گرفت.»

* دو: همزمان با معاون وزیر بهداشت، سخنگوی وزارت خارجه هم این خبر را تایید کرد و گفت:‌ «سفارت ایران در چین در حال پیگیری وضعیت ایرانیان ساکن مناطق آلوده در چین است و اولویت، خارج کردن ایرانیان از شهر ووهان است اما انتقال ایرانیان منوط به موافقت مقامات دولتی چین است.» سید عباس موسوی توضیح داد:«‌رایزنی با مقامات چینی به طور مستمر ادامه دارد و این موضوع با اولویت بالا از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری و اقدام است.

سفارت کشورمان از اولین ساعات، ارتباط مستمری با دانشجویان ایرانی برقرار کرده است. اولین هدف، خارج کردن دانشجویان و هموطنان عزیز مقیم از این شهر بوده که راهکارهای مختلف زمینی و سپس هوایی پیگیری شده لیکن عملیاتی شدن آن مستلزم موافقت دولت چین بر اساس مقررات بهداشتی و بین‌المللی برای پیشگیری از انتشار این ویروس در سایر کشورهاست که لازم است با رعایت شرایط گفته شده انجام شود.»

* سه: وزیر بهداشت هم دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبر از اعزام شدن یک هواپیما با کادر پزشکی به ووهان چین خبر داد و گفت:‌ »یک هواپیمای اختصاصی با تجهیزات ویژه قرنطینه به همراه تیم پزشکی برای بازگرداندن ۷۰ ایرانی ساکن شهر ووهان چین به صورت مستقیم به این شهر پرواز خواهد کرد.

به نفع دو کشور است که سلامت شهروندانشان را بیشتر درنظر بگیرند و در یک دوره کوتاه، محدودیت‌های رفت و آمد اعمال شود تا هرچه زودتر پس از کنترل موفقیت آمیز، بازگشت در زمینه‌های همکاری اقتصادی و فرهنگی سهل الوصول باشد.» سعید نمکی ادامه داد:‌ «به منظور بازگشت شهروندان دو کشور نزد خانواده‌هایشان نیز تدابیری اندیشده شده است. این افراد تا دو هفته در قرنطینه می‌مانند و درصورت ابتلا نبودن به ویروس کرونا می‌توانند نزد خانواده‌هایشان بازگردند.»

* چهار: دیدگاه موافقان و مخالفان
بالاتر توضیح دادیم که یکی از دلایل مخالفان بازگشت ایرانی‌های ساکن ووهان چین به کشور این است که اصلا ما آشنایی لازم با این ویروس را نداریم. دیروز وب سایت خبری نصر به نقل از یک پزشک نوشته بود:‌ «واقعیت این است که دچار نوعی سردرگمی شده‌ایم و به خاطر شباهت کرونا با بیماری‌های ویروسی حتی خودمان هم نمی‌دانیم که کدام بیمار را مشکوک اعلام کنیم و به بیمارستان ارجاع دهیم.

باید دستورالعملی برای نحوه برخورد و مقابله با ویروس یا بیمار مبتلا نیز به پزشک و مراکز درمانی ارسال شود تا پزشکان اینگونه دچار سردرگمی نشود و بتوانند دغدغه و استرس بیماران را کاهش دهند.» در مقابل اما موافقان این ایده می‌گویند باید این ایرانی‌ها همین الان که هیچ گزارشی از ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا منتشر نشده به ایران برگردند و اگر لازم شد اقدامات درمانی همین جا پیگیری شود.

ضمن اینکه معلوم نیست دولت چین واقعا با جدیت اقدامات مراقبتی برای ایرانیان ساکن این کشور انجام دهد و دیگر اینکه نمی‌شود مطمئن بود در شرایط خاص این شهر آیا آذوقه و مایحتاج آن‌ها تامین می‌شود یا نه؟ با این کار نگرانی خانواده‌های این دانشجویان هم کمتر می‌شود. از طرفی خیلی از کشورهای دنیا از جمله آلمان و فرانسه و آمریکا و استرالیا هم در حال انجام دادن این اقدامات هستند و در حال بازگرداندن شهروندانشان از ووهان چین هستند تا خودشان در شرایط مطلوب و استاندارد قرنطینه از آن‌ها پذیرایی کنند.

*** چرا پروازهای چین در ایران نشست؟
چرا به رغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق پروازهای رفت و برگشت چین خبر دادند، دیروز دو پرواز از مبدا شانگهای و گوانگ‌ژو در تهران به زمین نشستند؟ علی کاشانی، مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی در این مورد به ایسنا توضیح داد:‌ «این دو پرواز، آخرین پروازهای چین بودند که انجام شد و دلیل آن نیز این بود که شرکت هواپیمایی ماهان این پروازها را انجام داده بود و نمی‌توانستیم هواپیماها را در چین نگه داریم.

این پرواز به دلیل اینکه مسیر رفت آن قبل از ابلاغ این مصوبه انجام شده بود نمی‌توانست به کشور بازنگردد و از این به بعد دیگر هیچ پروازی نخواهیم داشت. همه اقدامات پیشگیرانه و پزشکی در این راستا انجام خواهد شد و ماموران وزارت بهداشت در ورودی فرودگاه امام خمینی همه مسافران را غربالگری می‌کنند و هواپیماهای موردنظر نیز ضدعفونی خواهند شد.»‌

کدخبر: ۳۰۷۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر