کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۹۴
تاریخ خبر:

اوضاع در لبنان کماکان خوب نیست‌

* یک: این‌بار حرف‌های خانم سفیر آمریکا در بیروت بهانه اعتراضات در این کشور شده است. دیروز در پی اظهارات مداخله‌گرایانه سفیر آمریکا در لبنان این سفیر بنا به درخواست وزارت خارجه لبنان وارد مقر این وزارتخانه شد.

به گزارش سایت العهد لبنان، دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت در حالی وارد مقر وزارت خارجه لبنان شد که جمعی از معترضان لبنانی در مقابل مقر وزارت خارجه تجمع کردند. آنها گفتند: در اینجا هستیم تا به سفیر آمریکا حق ملت‌ها در دفاع از حاکمیت‌شان را یادآوری کنیم. دوروتی شیا در اظهارنظرش در وزارت خارجه لبنان اظهار کرد: دیدار با ناصیف حتی، وزیر خارجه لبنان مثبت بود و در این دیدار بر روابط مشترک دو کشور تاکید کردیم. او اشاره کرد: ما حکم قضایی را بررسی کردیم و این صفحه برای تمرکز بر اوضاع اقتصادی بستیم. شیا تاکید کرد: ما به کمک به لبنان ادامه می‌دهیم و دولت باید بر دلایل بحران تمرکز کند. وی خاطرنشان کرد: روابط ما روابط دوجانبه قوی است و ما به استفاده از توانمندی‌های مثبت دو کشور ادامه خواهیم داد.

* دو: همزمان با حضور سفیر آمریکا، تعدادی از لبنانی‌ها مقابل کاخ العدل در بیروت در مخالفت با مداخله سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور تجمع کردند. وکلای معترض در مقابل کاخ العدل بر همبستگی خود با موضع قاضی محمد مازح، مخالف مداخله سفیر آمریکا اعلام همبستگی کردند. او کسی است که حکم یک سال ممنوع‌المصاحبه بودن را به دوروتی شیا داده است.

با وجود اینکه دادگاهی در لبنان این سفیر را ممنوع‌المصاحبه کرده، دوروتی شیا روز یکشنبه در مصاحبه‌ با شبکه‌ ام‌تی‌وی گفت که یک مقام ارشد دولت لبنان به وی اطمینان داده که دادگاه اختیار صدور این حکم ممنوعیت را ندارد و دولت اقدامات لازم را به عمل می‌آورد تا آن را ملغی کند. او حکم دادگاه را اقدامی «رقت‌انگیز» در جهت ساکت کردن رسانه‌ها دانست و گفت که دولت لبنان باید بر اجرای اصلاحات اقتصادی تمرکز کند.

* سه: اما مشکل لبنان تنها حرف‌های سفیر آمریکا نیست. به گزارش خبرنگار «آناتولی» ، در درگیری میان نیروهای ارتش این کشور و معترضان طی شب یکشنبه در شهرستان «انطلیاس» شرق بیروت ۱۰ نفر زخمی شدند. همچنین سه نفر از خبرنگاران محلی در این شهرستان هنگام پوشش تظاهرات، توسط نیروهای امنیتی لبنان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این در حالی است که اعتراضات به وضع بد اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش واحد پول در مناطق مختلف لبنان به ویژه در بیروت و طرابلس ادامه دارد و مردم در طرابلس خواهان نافرمانی مدنی عمومی شدند. تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی و وضع مالیات‌های جدید در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در بیروت آغاز شده است.

* چهار: دولت رژیم صهیونیستی با اکتشاف گاز در بلوک «إلون دی» (بلوک ۷۲ سابق) در مجاورت با بلوک۹ لبنان موافقت کرده؛ مسئله‌ای که می‌تواند موجب نزاع با لبنان شود. اسرائیل قبلا با دادن مجوز برای اکتشاف گاز در این بلوک به دلیل نگرانی از تشدید نزاع با لبنان مخالفت می‌کرد.رئیس جمهوری لبنان با اشاره به اینکه اطلاعات درباره تصمیم دشمن اسرائیلی برای حفاری نفت و گاز در منطقه مورد اختلاف با لبنان در نزدیکی بلوک ۹ را دنبال می‌کند، گفت:

این موضوع بسیار خطرناک است و شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد. او تاکید کرد: لبنان هرگز اجازه نخواهد داد به آب‌های منطقه‌ای آن که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند به ویژه منطقه منحصرا اقتصادی در جنوب که بلوک‌های نفت و گاز قرار دارند به ویژه بلوک شماره ۹ که ظرف چند ماه‌ آتی حفاری در آن آغاز خواهد شد، تعرض شود. به نظر می‌رسد این امر می‌تواند در آینده نزدیک به یک بحران دیگر در لبنان تبدیل شود.

کدخبر: ۳۳۶۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر