کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۵۴۵
تاریخ خبر:

اهرم غیراقتصادی بارسا و همدستی با پرز!

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| این روزها نام بارسلونا با واژه ترکیبی «اهرم اقتصادی» هم‌آوا شده و خریدهای چند ده میلیون یورویی این تیم که از سال قبل درگیر بحران اقتصادی شدید و حتی ورشکستگی مالی هم بوده، با تعجب محافل خبری و بسیاری از چهره‌های فوتبالی همراه شده و آنها در مصاحبه‌های خود به وضوح از این ابهام سخن گفتند که یولیان ناگلزمن و یورگن کلوپ از چهره‌های سرشناس منتقد این داستان هستند. البته به‌نظر می‌رسد که تیم مدیریتی- فنی بارسا متشکل از لاپورتا، آلِمانی، یوردی و البته آقای ژاوی سوای اهرم‌های اقتصادی مورد بحث که به آنها اشاره خواهیم کرد، از منبع‌های غیر‌اقتصادی و روابط دیگری هم استفاده کرده‌اند که بسیار مبهم و سوال‌برانگیز هستند.در این مقاله به این دو موضوع می‌پردازیم و در ادامه تیم پر‌ستاره بارسلونا در فصل ۲۳-۲۰۲۲ را آنالیز خواهیم کرد.

‌اهرم اقتصادی
اهرم اقتصادی واژه‌ای برای بیان کاهش محدودیت‌های مالی ناشی از وضعیت بدهی هنگفت بارسلونا‌ست تا با کسب مجوز هیات‌مدیره، لاپورتا و دوستان برخی دارایی‌های این باشگاه را به‌منظور کسب درآمد و مثبت کردن تراز مالی خود، با قراردادهای طولانی‌مدت واگذار کنند. این اقدام فرصتی سودآور اما پرخطر است. مدیران باشگاه آینده خود را برای موفقیت امروز فروخته‌اند و اگر بارسا با همه خریدهای جنجالی خود نتیجه نگیرد، آنگاه وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. مدیران بارسلونا با فعال کردن اهرم اول و دوم اقتصادی خود، ۲۵‌درصد از حق‌پخش مسابقات لالیگایی این تیم را در ازای ۵۸۲ میلیون یورو و به‌مدت ۲۵‌سال، به شرکت سرمایه‌گذاری Sixth Street فروختند که معامله‌ای پر از ریسک و ابهام است.

قدم بعدی به فعال شدن اهرم سوم و چهارم برمی‌گردد که طی آن ۵/۴۹‌درصد از سهام استودیو بارسا در ازای ۲۰۰ میلیون یورو به هلدینگ رسانه‌ای Orpheus Media واگذار شد. استودیو بارسا تمامی پروژه‌های صوتی و تصویری و تولید محتوای دیجیتال و چندرسانه‌ای مربوط به باشگاه بارسلونا را در انحصار خود دارد. نتیجه این فروش آینده، خرید بازیکنان پُرخرجی مثل رافینیا، لواندوفسکی، کونده، کسیه، کریستنسن و تمدید قرارداد دمبله بود؛ پروژه‌ای برای حال باشگاه که از نظر ورزشی فاصله زیادی با تیم رقیب گرفته بود و از نظر اقتصادی هم که اصلاً جای بحثی وجود ندارد. لاپورتا و ژاوی در فصل جاری نیاز به فتح جام دارند و از هر اهرمی برای رسیدن به آن استفاده می‌کنند.

اهرم غیراقتصادی
این پروژه از نیم‌فصل سال قبل آغاز شد؛ وقتی بارسلونا در اوج بدهی و بحران مالی و در حالی‌که در جدول لالیگا رتبه دورقمی داشت، به ناگاه چند مهره مهم از سیتی و آرسنال و ولور را به خدمت گرفت تا در پایان فصل، روی سکوی دوم جای بگیرد و سهمیه لیگ قهرمانان را از دست ندهد. لاپورتا برای تقویت تیم خود در نیم‌فصل، ابتدا سراغ مدیران کاتالان منچسترسیتی رفت؛ رفقای قدیمی‌اش که دینی بر گردن وی داشتند.

فران سوریانو و چیکی بگیریستین در معامله‌ای حیرت‌انگیز «فران تورس» یکی از بازیکنان آینده‌دار خود که عضو تقریباً ثابت تیم ملی اسپانیا بود را با رقمی پایین به بارسلونا واگذار کردند؛ آن‌هم به‌صورت تمام‌قسط که سررسید پرداخت قسط اول هم به یک‌سال بعد این معامله منتهی می‌شد! قدم بعدی کمک گرفتن از یک مربی کاتالان بود؛ میکل آرتتا که به شکلی غیرمنتظره و سوال‌برانگیز قرارداد «پی‌یر امریک اوبامیانگ» ستاره خط حمله آرسنال را فسخ کرد تا او در آخرین دقایق فرصت نقل و انتقالاتی نیم‌فصل به شکل رایگان راهی بارسلونا شود و بازی‌ها را یکی پس از دیگری برای آنها درآورد.

در این راه لاپورتا از خدمات رفیق پرتغالی خود هم بی‌نصیب نماند تا خورخه مندس مجوز جدایی قرضی یک بازیکن کاتالان (آداما ترائوره) بدون بند بازخرید اجباری از تیمی که پشت‌پرده مدیریت آن را برعهده دارد (ولورهمپتون) را صادر کند و این وینگر راست تنومند به شکل رایگان به جمع شاگردان ژاوی اضافه شود. همه این اتفاقات نشان از اهرم‌های غیراقتصادی فعالی دارد تا مدیران بارسا با تکیه بر کاتالان‌های پرنفوذ در فوتبال باشگاهی اروپا، به اهداف خود دست پیدا کنند.

اهرم انسانی
خوان لاپورتا در کم کردن حقوق سالانه برخی ستاره‌ها و فروش بازیکنان مازاد بارسا هم فصل پرکاری را پشت‌سر گذاشته تا تراز مالی باشگاه را سروسامان دهد. قراردادهای نجومی مدیر سابق (بارتومئو) بدجوری لاپورتا را شاکی کرده و حتی بحث شکایت از قراردادهای غیرقانونی برخی بازیکنان مثل فرانکی دی‌یونگ هم به میان آمده که نشان از عزم این حقوقدان در مدیریت خرج و مخارج باشگاه دارد. بحث تهدید بازیکنان به جدایی از باشگاه (اُومتیتی، دی‌یونگ، برایثویت) نیز بخشی دیگر از این ماجرا‌ست.

‌ همدستی با پرز
خوان لاپورتا برای نجات از موقعیت اسفناک اقتصادی باشگاه، دست دوستی به سمت دشمن دیرینه دراز کرد و با همدستی پرز، شرایط تیم را تا مرز تثبیت جلو برد. بارسلونا شریک اصلی فلورنتینو پرز در پروژه سوپرلیگ است و همین عامل باعث نجات اقتصادی بارسایی‌ها توسط دشمن قدیمی شد. لاپورتا در آستانه امضای قرارداد با شرکت CVC بود تا حق‌پخش بازی‌های لالیگای تیم را به مدت ۵۰‌سال به این شرکت واگذار کند. این به منزله کنار کشیدن بارسا از سوپرلیگ و پیوستن به گروه خاویر تباس رئیس لالیگا بود؛ اما پرز با واسطه‌گری شرکت کی.کاپیتال K.Capital که مدیریت آن در اختیار دو دوست نزدیکش بورخا پرادو و آناش لاقاری است، وارد بازی شد تا این امتیاز به‌جای CVC به شرکت Sixth Street واگذار شود و بارسا ضمن ادامه حضور در پروژه سوپرلیگ، با کمک پرز و رفقا نجات پیدا کند.

‌نگاهی به بارسلونا ۲۳-۲۲
بارسلونا با خریدهای جنجالی و پر زرق‌و‌برق خود، یکی از مدعیان قهرمانی لالیگا در فصل جاری است. البته بازی اول این تیم مقابل رایووایه‌کانو و آن تساوی ناامیدکننده صفر-صفر تردیدهایی را باعث شد، اما بدون‌شک بارسا تیمی مجهز برای فتح لالیگا‌ست و در مورد هدف بزرگ تیم که قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و رویارویی با قدرت‌هایی چون سیتی، لیورپول، چلسی و البته رئال‌مادرید است، می‌توان جای شک و شبهه قائل شد.

دروازه بارسلونا کماکان به یک مرد آلمانی موفق سپرده شده است، اما با احتمال مصدومیت تراشتگن، آنگاه بارسا پس از انتقال رایگان نتو به مشکل دروازه‌بانی برمی‌خورد؛ چرا که معلوم نیست ایناکی پنیا از پس این مهم برمی‌آید یا خیر.در زنجیره دفاع میانی بارسا و با حضور مدافعانی چون پیکه، کریستنسن، آرائوخو، کونده و اریک گارسیا، ژاوی مشکل خاصی ندارد. در جناحین خط دفاعی هم سرجینیو دست و سرخی روبرتو در سمت راست و جوردی آلبا و آلکس بالده در جناح چپ قرار دارند؛ اما ژاوی همچنان احساس نیاز می‌کند تا احتمالاً مارکوس آلونسو از چلسی و یک بک راست به جمع شاگردانش اضافه شوند. ساموئل اُومتیتی همیشه مصدوم هم که کلاً رها شده و معلوم نیست چه عاقبتی خواهد داشت.

بارسلونا با همان سیستم معروف هلندی ۳-۳-۴ خود، از سرخیو بوسکتس، پدری و گاوی به‌عنوان سه هافبک میانی ثابت استفاده می‌کند که کاپیتان بوسکتس وظایف دفاعی برعهده دارد و دو هافبک جوان دیگر هم به بازیسازی و خلق موقعیت می‌پردازند. به این عبارت بازیکنان معروفی چون فرانک کسیه، میرالم پیانیچ و حتی فرانکی دی‌یونگ باید کار را از روی نیمکت آغاز کنند. البته پرونده مبهم نقل و انتقالاتی دی‌یونگ باعث شده تا ژاوی فعلاً روی او به عنوان بازیکن ثابت حساب باز نکند و اگر در نهایت این هافبک هلندی در بارسا ماندگار شد، گاوی روی نیمکت منتقل می‌شود؛ این وضعیت در صورت انتقال احتمالی برناردو سیلوای پرتغالی هم جاری خواهد بود؛ یعنی مهره ثابت آقای لوئیز انریک مارتینز در تیم ملی اسپانیا، به احتمال فراوان یک یار نیمکت‌نشین در بارسا خواهد شد!

سه عنصر اصلی تهاجمی بارسلونا در این سیستم هم رافینیا در راست، دمبله در چپ و لواندوفسکی در پست شماره ۹ هستند. البته دمبله در سمت راست کارایی بیشتری دارد، اما بازیکن تازه‌وارد برزیلی، مهره محبوب ژاوی است و به این سبب او در این جناح ارجحیت دارد؛ هرچند که شاهد تغییر مکرر پست بازی رافینیا و دمبله در طول یک بازی هم خواهیم بود. قربانی اصلی خریدهای نجومی بارسا در بال هجومی هم کسی نیست جز فران تورس که باید بازی را روی نیمکت دنبال کند و اگر نیازی بود، در دقایق پایانی وارد میدان شود.

در پست مهاجم هدف هم این ناکامی محض شامل حال یار شما ۱۰ تیم «آنسو فاتی» می‌شود که با توجه به سابقه مصدومیت‌های سریالی او، به نظر می‌رسد سرمربی کاتالان خیلی روی این جوان اصالتاً پرتغالی به عنوان مهاجم اصلی تیم حساب نمی‌کند. آمدن لواندوفسکی جای اوبامیانگ را نیز تنگ کرده تا در بیشتر بازی‌ها، مهاجم گابنی روی نیمکت دیده شود. ممفیس دیپای، مارتین برایثویت و عبدالصمد ازلزولی هم اگر از تیم جدا نشوند، از دیگر نیمکت‌نشینان قطعی بارسا در فصل جاری هستند.

‌ترکیب ثابت بارسا
در مجموع به‌نظر می‌رسد که ترکیب ثابت بارسلونا با سلیقه ژاوی هرناندز در فصل ۲۳-۲۰۲۲ به این شرح است:
دروازه‌بان: مارک آندره تراشتگن
مدافعان: ژول کونده، رولاند آرائوخو، آندرس کریستنسن (پیکه)، جوردی آلبا
هافبک‌ها: بوسکتس، پدری، گاوی (فرانکی دی‌یونگ)
مهاجمان: رافینیا، دمبله، لواندوفسکی
بازیکنان تعویضی: کسیه، فاتی، تورس، اوبامیانگ، ممفیس دیپای

کدخبر: ۴۷۳۵۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر