کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۴۴۹
تاریخ خبر:

انفجار در فرودگاه یمن در لحظه ورود ‌منصور هادی

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ورود منصور هادی به یمن در روز چهارشنبه با انفجاری بزرگ در فرودگاه عدن همراه شد. او قرار بود روز دوشنبه پس از بیش از شش سال حضور در ریاض، به کشورش برگردد. منصور هادی در طول جنگ در این کشور مدعی ریاست جمهوری آن هم از عربستان بود. دولت او هر چند مورد پذیرش سازمان ملل قرار داشت اما در داخل یمن، قدرتی نداشت. او به تازگی معین عبدالملک را به عنوان ریاست دولت معرفی کرده بود که حمایت ریاض و ابوظبی را هم با خود داشت.

* دو: با وجود اینکه معین عبدالملک برای اداره دولت یمن که اختیار بخش‌های مهمی از کشور را در دست ندارد، وارد یمن شده اما به نظر می‌رسد که این نمی‌تواند پایان ماجرای یمن باشد بلکه تنها اقدامی از سوی سعودی‌هاست که فشارهای دولت آینده ایالات متحده را روی خود کاهش دهند چراکه به نظر می‌رسد دموکرات‌ها قصد سازش با بن سلمان را آنطور که ترامپ آن را باب کرده بود، ندارند. با این حال به نظر نمی‌رسد نسخه سعودی‌ها بتواند اوضاع را برای مردم یمن بهتر کند،اما ممکن است باعث شود که جنگ یمن در سال‌های پیش‌رو به پایان برسد.

* سه: دولت دست نشانده عربستان و امارات به ریاست معین عبدالملک شنبه در مقابل عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی در مقر اقامتش در ریاض سوگند یاد کرد. دولت مستعفی یمن ۲۹ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای توافقنامه ریاض میان این دولت و شورای انتقالی جنوب یمن دولت مشترکی میان استان‌های شمالی و جنوبی این کشور تشکیل شد.

طبق این بیانیه، این دولت متشکل از ۲۴وزیر بوده و به ریاست معین عبد الملک تشکیل شده است. عربستان سعودی پنجم نوامبر سال گذشته میلادی توافقی را در ریاض میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب رهبری کرد. این توافق پس از آن صورت گرفت که شورای انتقالی کنترل شهر عدن و مهم‌ترین شهرهای استان‌های جنوبی یمن را به دست گرفت.توافقنامه ریاض مبتنی بر تشکیل دولت بر اساس سیستم «تقسیم به دو» میان استان‌های جنوبی و شمالی و سازماندهی نیروهای نظامی و امنیتی تحت رهبری وزارتخانه‌های دفاع و کشور است.

* چهار: روز چهارشنبه همزمان با فرود هواپیمای حامل اعضای کابینه جدید یمن در فرودگاه عدن به وقوع پیوست. مقامات رسمی یمن گفته‌اند مجروحانی را که بر اثر انفجار به زمین افتاده بودند روی باند و دیگر بخش‌های فرودگاه مشاهده کرده‌اند. با این حال هنوز گزارشی از آسیب دیدن احتمالی مقامات دولت یمن در این انفجار منتشر نشده است.

* پنج: به نقل از رویترز، مسئولان دولت جدید منصور هادی که دست نشانده امارات و عربستان است، مدعی شدند که جنبش انصارالله یمن در حادثه انفجار فرودگاه بین‌المللی عدن دست داشته است. در همین ارتباط، معین عبدالملک نخست‌وزیر دولت هادی در توئیتی گفت که در این انفجار به هیچ یک از اعضای کابینه آسیبی وارد نشده است.

از سوی دیگر، معمر الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی دولت جدید منصور هادی در صفحه توئیتر خود انصارالله را به دست داشتن در انفجار فرودگاه عدن متهم و تاکید کرد که همه اعضای دولت در سلامتی کامل به سر می‌برند.منابع بیمارستانی یمن تعداد کشته‌های ناشی از وقوع این انفجار را ۱۰ نفر اعلام و عنوان کردند که با توجه به وخامت اوضاع جسمانی برخی از زخمی‌ها احتمال افزایش تعداد تلفات وجود دارد.

* شش: خبرنگار العربیه همچنین گفت که هنگام انفجار در سالن انتظار فرودگاه، اعضای کابینه داخل هواپیما بودند و آسیبی ندیدند. منابع وابسته به عربستان و اکانت‌های توئیتری آنها مدعی هستند که مسبب انفجار روز چهارشنبه انصارالله بوده است.

کدخبر: ۳۶۶۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر