کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۲۳۹
تاریخ خبر:

انتقام کابران ایرانی از اینستاگرام

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | سال گذشته در مراسم سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی ، بسیاری از دوستدارانش عکس‌های او را با هشتگ نامش در اینستاگرام منتشر کرده بودند که بعضی از این پست ها و حتی بعضی از این صفحات توسط اینستاگرام حذف شدند . همین روال امسال هم ادامه داشت.

اما این بار این گروه از کاربران اینستاگرامی متحد شدند و در «گوگل پلی استور» به برنامه اینستاگرام کمترین امتیاز یعنی یک را دادند تا امتیاز نهایی این اپلیکیشن و در نتیجه ارزش مادی آن پایین بیاید و سقوط کند. آیا این اقدام تاثیرگذار بوده است؟ آیا پلی استور متوجه این عمل هماهنگ نمی‌شود؟ آیا این اولین باری است که گوگل پلی استور این اتفاق را تجربه می‌کند؟

روش مرسوم بمباران انتقاد
اتفاقی که افتاده موضوع تازه‌ای نیست و پدیده‌ای قدیمی برای ضربه زدن به کسب و کارها، فیلم‌ها و حتی بازی‌های کامپیوتری بوده و اولین بار در وبسایت آمازون، سال ۲۰۰۸ رخ داده است . این پدیده review bomb یا بمباران انتقادی نام دارد. بمباران انتقادی زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از کاربران مجازی برای آسیب رساندن به یک کسب‌وکار یا برنامه به طور هماهنگ نظرات منفی خود را ثبت می‌کنند.

البته این کار می‌تواند راهی برای رساندن صدای اعتراض و جلب توجه رسانه‌‌ها به آن موضوع باشد؛ خصوصا زمانی که آن کسب‌وکار یا اپلیکیشن پاسخی به انتقادات نمی‌دهد یا راهی برای ابراز اعتراضات مربوطه باز نگذاشته است. در ۸ آوریل سال ۲۰۲۰ اپلیکیشن Google Classroom مورد حمله انتقادی قرار گرفت.

این اپلیکیشن برای ارائه درس و گرفتن تکالیف دانش‌آموزان در دوران کرونا ساخته شده بود و دانش‌آموزان برای این‌که نمی‌خواستند در قرنطینه درس بخوانند دست به این کار زدند چون فکر می‌کردند امتیاز پایین باعث پاک شدن این اپلیکیشن می‌شود. در ماه مه ۲۰۲۰ عده‌ای از طرفداران یک فرد معروف در هند، برنامه تیک‌تاک را مورد بمباران انتقادی قرار دادند و رتبه آن را از ۵/۴ به ۲/۱ تغییر دادند. بعدا پلی استور بیش از پنج میلیون امتیاز ثبت شده یک را حذف کرد.

در ۹ جولای همان سال وقتی دونالد ترامپ تهدید کرد که اپلیکیشن تیک‌تاک را در آمریکا فیلتر می‌کند، عده ای اپلیکیشن خود دونالد ترامپ در پلی استور را مورد بمباران انتقادی قرار دادند. این‌ها معروف‌ترین بمباران‌ها در پلی استور بوده است. با توجه به مثال‌های اخیر باید بدانیم که در آخر پلی استور نظرات و امتیازات هماهنگ شده منفی را حذف خواهد کرد.

چرا و چگونه؟
اینستاگرام هرگونه عکس، صوت و هشتگ از شهید سلیمانی را حذف می‌کند و اگر در اینستاگرام هشتگ نام قاسم سلیمانی را جست‌وجو کنید هیچ نتیجه‌ای به شما نشان نمی‌دهد. این‌که چطور این‌کار را می‌کنند را محمد لسانی، کارشناس رسانه توضیح داده است. به گفته او اینستاگرام از تکنولوژی پردازش صوت، تصویر و متن استفاده می‌کند و اگر متنی روی تصویر یا ویدئویی باشد را تشخیص می‌دهد یا حتی می‌تواند تصویر او را روی یک پرچم میان صد پرچم تشخیص دهد و مسدود کند.

بعضی هم تلاش کردند که اینستاگرام را دور بزنند و تصویری را که چهره‌ شهید سلیمانی در آن مشخص نیست منتشر کردند یا در متون به نام او اشاره نکردند. حالا این‌که چرا اینستاگرام دست به این سانسور زده است را خودش این‌گونه توضیح داده که از سوی وزارت خارجه آمریکا موظف شده بود از تحریم‌ها پیروی کند و هر پستی در ستایش و حمایت از شهید سلیمانی حذف شود که البته برای یک اپلیکیشن جهانی با بیش از یک میلیارد فالوئر ایده و توجیه قابل قبولی نیست و نشان از نفوذ سیاست در کارکردهای این اپلیکیشن دارد.

کدخبر: ۴۳۵۲۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر