کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۳۳
تاریخ خبر:

التهاب در بازار خودروهای خارجی کارکرده

التهاب در بازار خودروهای خارجی کارکرده

روزنامه هفت صبح| واردات خودرو کش و قوس‌های زیادی را پشت سر گذاشت؛ بعد از دو سال خبردرمانی و وعده پشت وعده سرانجام پای وارداتی‌ها به سامانه فروش باز شد. قیمت‌ها هم فعلا علی‌الحساب است و آن دسته از خودروهایی هم که قیمت قطعی دارند، هنوز هزینه‌های‌‌شان محاسبه نشده است.

هدف واردات خودرو، کنترل بازار، ارتقای ایمنی خودروهای داخل در کنار فراگیری تکنولوژی بود. درباره تعداد خودروهای وارداتی نظر چندانی نمی‌توان داد اما وقتی قیمت این خودروها که اتفاقا خیلی هم ماشین‌های خاصی نبودند اعلام شد؛ متقاضیانی که مدت‌ها منتظر ورود خودروهای خارجی بودند، شوکه شدند. در این میان قیمت‌گذاری از طریق سازمان حمایت و تایید شورای رقابت رخ داد و واقعا نمی‌شود خیلی درباره قیمت‌ها و آپشن‌های خودروها نظر داد.

وقتی سقف 20 هزار دلاری برای واردات تعیین می‌شود و قیمت‌گذاری هم دستوری است، حرفی نمی‌توان زد. به هرحال ماشین‌ها آمدند اما نکته عجیب داستان این است که بازار خودروهای خارجی دست دوم به‌جای اینکه با ورود ماشین‌های وارداتی به سامانه روند کاهش قیمت را پیش ببرند، در هفته پایانی آبان افزایش عجیب و غریبی داشتند. فکرش را بکنید در بازاری که در رکود به سر می‌برد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند!

افزایش میلیونی و میلیاردی خودروهای خارجی کارکرده
ب.ام.و X1 2017 ‌چهار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. ظرف شش ماه این خودرو با نوسان قیمتی روبه‌رو بوده ‌ اما هیچ وقت روند کاهشی را طی نکرده است. اقتصادنیوز نیز در گزارشی نوشته است، براساس رصد بازار بررسی برخی از خودرو‌های وارداتی در آخرین هفته آبان ماه رشد حداقل ۱۰۰ میلیونی و حداکثر یک میلیاردی داشتند. ارزیابی بازار وارداتی‌ها از تداوم رشد قیمت این دسته از خودرو‌ها حکایت دارد؛ به‌طور مثال «میتسوبیشی اوتلندر» در هفته گذشته یک میلیارد تومان افزایش قیمت داشت و این رشد در دو هفته گذشته به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید.

قیمت وارداتی‌ها در بازار
اما خودرو‌های وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می‌دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاری با کارکرد ۳۷ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ تا ۴ میلیارد و ۹۵۰ در بازار قیمت‌گذاری شد. این روند نسبت به هفته گذشته ثبت شده است. دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت‌گذاری از سوی فروشندگان باز می‌گردد، به‌طوری که نبود نظارت قیمت خودرو‌های وارداتی موجب شده تا برخی از این خودرو‌ها که در بازار طرفدار بیشتری دارند، با قیمت‌های متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند.

از دیگر خودرو‌های‌ وارداتی می‌توان به «رنو تالیسمان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر هم در بازار با قیمت‌ ۳ میلیارد و ۳۰۰ ‌ تا ۳‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به بازه زمانی مورد بررسی می‌توان ‌‌گفت رشدی حدود ۳۰۰ میلیونی داشته.

‌‌اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده با کارکرد ۳۰ هزار ‌ با دامنه نوسانی‌ ۲ میلیارد و ۷۰۰ ‌ تا ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون در بازار قیمت‌گذاری شد و با این دامنه نوسان افزایش ۳۰۰ میلیونی را تجربه کرد اما «میتسوبیشی اوتلندر» در هفته سپری شده با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر با بازه قیمتی ۴ میلیارد و ۳۵۰ ‌ تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

این خودرو در بازه زمانی مورد بررسی رکورد افزایش قیمت را شکست و دامنه نوسان آن به یک میلیارد تومان رسید.همچنین ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که «توسان IX ۳۵» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد هم در هفته سپری شده با قیمت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد و رشدی ۷۰۰ میلیونی داشت.

از سوی دیگر رصد بازار نشان‌دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد و با این شرایط با افزایش ۱۰۰ میلیونی وارد کانال جدید شد.محاسبه قیمت خودروهای خارجی کارکرده نشان می‌دهد خودروهای وارداتی هم چندان نتوانسته‌اند از التهاب این بازار کم کنند.

کدخبر: ۵۴۸۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر