کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۷۸۴
تاریخ خبر:

اقامت در خانه قصه‌های مجيد، شبی يك ميليون

اقامت در خانه قصه‌های مجيد، شبی يك ميليون

روزنامه هفت صبح| خانه سريال معروف قصه‌هاي مجيد كه دهه 70 از تلويزيون پخش مي‌شد، تقريبا از اواسط تابستان امسال بعد از سال‌ها بلاتكليفي كاربري تازه‌اي پيدا كرده و حالا مي‌توانيد اتاق‌هاي آن را در سايت‌هاي كرايه اقامتگاه گردشگري پيدا كنيد؛ خانه‌اي قديمي در خيابان احمدآباد شهر اصفهان كه 450 متر فضا دارد و هزينه كرايه يك شب آن نزديك به يك ميليون تومان است.

اين خانه قبل از اينكه به اقامتگاه تبديل شود، به حال خود رها شده و به پاتوق كارتن‌خواب‌ها تبديل شده بود. لوكيشن اين فيلم قبل از تغيير كاربري به اقامتگاه، قرار بود به خانه‌موزه تبديل شود و آثار، عکس‌‌ها و جایزه‌هاي مرادی‌کرمانی در آن به نمايش گذاشته شود و علاوه بر‌آن هم مركز داستان‌نویسی و ادبیات کودک و نوجوان باشد، اما در نهايت قرعه به‌نام اقامتگاه افتاد.

اين خانه اولين جايي نيست كه بعد از تصويربرداري يك فيلم، معروف شده و كاربري ديگري پيدا كرده است؛ سريال‌هاي پس از باران، زيرزمين، پدرسالار و مهمان مامان هم به لوكيشن‌هايشان اعتبار دادند و اين خانه‌ها به‌نام آنها شناخته مي‌شوند و البته كاربري ديگري به‌غير از لوكيشن فيلم پيدا كرده‌اند.

از لوكيشن زيرزمين تا اقامتگاه گردشگري
لوكيشن سريال زيرزمين به كارگرداني عليرضا افخمي هم به محل اقامت توريست‌ها تبديل شده است. اين خانه در محله سرچشمه تهران قرار دارد و متعلق به دوره تاريخي قاجار و پهلوي اول است. مالك اين خانه سيد‌حسن شجاعت يا همان پهلوان حسن رزاز بود كه براي تصويربرداري فيلم زيرزمين در اختيار تيم تصويربرداري قرار داده شد.

این خانه به اندازه ۴۴ نفر ظرفیت دارد و اتاق‌ها دوازده، هشت، چهار و سه‌نفره است. خاندان شجاعت در سال 1270 این خانه را خریدند و تا سال 1327 در آن ساكن بودند و پس از آن خانه را به فرد دیگری واگذار مي‌كنند؛ خانه‌ای با معماری قاجاري و پنجره‌های رنگی و حوض آبی رنگی. مالک جدید در دهه 30 بخشي از فضاي غربي خانه را تخریب و آن را با معماری روز دوره پهلوی بازسازی می‌کند. این ساختمان از ساختمان‌های اعیانی محله ميرزا محمود وزیری بود كه براي پهلوان حسن رزاز زورخانه خصوصی هم داشته، اما الان در اختيار گردشگران است.

نون.خ هم تغيير كاربري مي‌دهد
سه سال پيش اعلام شد كه قرار است يكي از لوكيشن‌هاي فيلمبرداري سريال نون.خ در استان كرمانشاه به همين شيوه تغيير كاربري دهد و به‌زودي به اقامتگاه بومگردي تبديل مي‌شود. اين خانه در روستاي پريان دهستان كندوله كرمانشاه است و 210 متر وسعت دارد و حتي مجوز تغيير كاربري آن به اقامتگاه گردشگري هم صادر شد.

كرايه يك اتاق از عمارت پس از باران
عمارتي كه سال 1379 در اختيار تيم فيلمبرداري سريال پس از باران قرار گرفت، تا همين الان هم به نام همين فيلم شناخته مي‌شود. این خانه به عمارت مسعودي معروف است و در بخش جوکندان شهرستان تالش قرار دارد و البته تاريخي طولاني هم به آن منتسب است. شنيده‌هايي درباره اين عمارت وجود دارد كه طبق آن مالك اوليه يكي از نوادگان شيخ صفي‌الدين اردبيلي بود. مالك فعلي آن هم تعدادي از اتاق‌هاي آن را به‌عنوان اقامتگاه در نظر گرفته و به‌غير از آن هم، توريست‌هاي زيادي هنگام عبور از جوكندان به آن سر مي‌زنند.

سرنوشت لوكيشن‌هاي پدرسالار و مهمان مامان به كجا رسيد؟
سرنوشت همه لوكيشن‌هاي معروف به اقامتگاه بومگردي نرسيد و تعدادي از آنها كاربري‌هاي ديگري هم پيدا كرده‌اند. يكي از آنها حمام معروف فيلم قيصر است كه نام اصلي‌اش حمام نواب صفوي است و مثل خيلي از لوكيشن‌هاي معروف فيلم‌هاي تاريخي در محله عودلاجان تهران ساخته شده است. اين حمام مدت‌هاست كاربري توريستي پيدا كرده و گردشگران به‌عنوان حمامي تاريخي از آن بازديد مي‌كنند.

لوكيشن فيلم مهمان مامان، ساخته داريوش مهرجويي، هم در يك مزايده به خانه استارتاپ‌هاي گردشگري تبديل شد و نام واقعي آن هم خانه سرهنگ ايرج است. اين خانه هم در محله عودلاجان ساخته شده و قدمتش به دوران قاجار برمي‌گردد. مالک اولیه بنا و همچنین معمار سازنده آن مشخص نیست اما از سال۱۳۱۵ تا ۱۳۷۰ به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از افسران دوران پهلوی اول و دوم و ورثه او قرار داشت و در دهه 80 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و در دوره ریاست رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی خريده شد.

اين ملك قديمي براي بسياري از فيلمسازان جذاب است، اما تا امروز فقط فيلم مهمان مامان اجازه تصويربرداري در آن را پيدا كرده است.لوكيشن ديگر مربوط به فيلم پدرسالار است كه اتفاقا اين خانه هم در محله عودلاجان قرار دارد و متعلق به مهرانگيز كامبيز، يكي از نوادگان خاندان قاجار است. اين خانه با 100 سال قدمت، اين روزها به‌نام خانه فرهنگ محله امامزاده يحيي تغيير كاربري پيدا كرده است.

کدخبر: ۵۴۷۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر