کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۱۶۳
تاریخ خبر:

افشای راز مونولیت جاجرود ‌توسط مشاور برندینگ

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | ماجرای مونولیت را که از ایالت یوتا شروع شده بود و روز دوشنبه به جاجرود رسید احتمالا باید یادتان باشد. حالا چهارشنبه مشخص شد این سازه آینه‌ای را فردی به نام شهریار شفیعی، برای برندسازی نام ایران در ملک شخصی یکی از دوستان خود در جاجرود نصب کرده است. اما ماجرا اینجا تمام نمی‌شود.

یک روز بعد از پخش خبر این سازه از جا درآورده‌ شده و دقیقا سرنوشت مونولیت یوتا برای جاجرود هم تکرار شده است؛ با این فرق که جای سازه ایرانی را با یک تکه چوب بنایی پر کرده بودند. امیرهوشنگ کمالی‌فرد که خبررسانی درباره این جسم مرموز را مدیریت کرده است می‌گوید که حالا بعد از چوب، چهارشنبه هم به‌جایش یک بیل گذاشته‌ا‌ند و مردم با آن عکس می‌گیرند.

*** ماجرا چه بود؟
اولین‌بار دو ماه پیش یک جسم فلزی آینه‌ای در ایالت یوتای آمریکا دیده شد که در بیابان‌های سرخ این ایالت نصب شده بود. به این ستون‌های فلزی مرموز، مونولیت گفته شد که به معنای یک تکه سنگ بزرگ است. با پیدا شدن دومین مونولیت در رومانی، ذهن‌ها به کار افتاد و هر کسی حدس و گمان متفاوتی مطرح کرد.

عده‌ای می‌گفتند این اجسام مرموز کار یک گروه هنری است، گروهی دیگر می‌گفتند از سیاره دیگر آمده، برخی حدس می‌زدند آثار به‌جامانده از فیلم کوبریک باشد. بعد از آن در جنوب کالیفرنیا، جزیره‌ای در بریتانیا، بلژیک و دیگر نقاط دنیا هم کشف شد. دیگر خبر برای ما ایرانی‌ها عادی شده بود تا اینکه دوشنبه گفتند همین سازه فلزی را در جاجرود هم پیدا کرده‌اند.

*** جزئیات مونولیت ایرانی
مونولیت ایرانی از ورقه‌های فلزی ساخته شده، ارتفاع آن سه متر و روی آن دو حرف N و S به معنی شمال و جنوب حکاکی شده است. حالا چرا یک نفر این خلاقیت را به خرج داده و یک جسم مرموز فلزی بالای تپه‌ای در روستای نیکنام‌ده نصب کرده است؟ شهریار شفیعی، مدیر و موسس آکادمی برند ایران این ایده را پیاده کرده و دغدغه اصلی‌اش هم برای این کار برندسازی اسم ایران در رسانه‌های خارجی بوده است.

کمالی‌فرد، استراتژیست رسانه‌ای این پروژه به هفت صبح می‌گوید که مقصود ایده‌پرداز این کار این بوده که در کنار خبر‌های بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می‌رسد، این‌بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود. به‌خاطر همین هم در ویکی‌پدیای این مونولیت در کنار اسم هلند، انگلستان، آلمان، کانادا، استرالیا و بلژیک، حالا اسم ایران هم به چشم می‌آید.

البته به گفته او، شفیعی هدف دیگری هم داشته‌ و آن این بوده که به مردم نشان دهند تا جسم مرموزی دیدند به خرافات پناه نبرند یا مثلا فکر نکنند که کار آدم‌فضایی‌هاست. او توضیح می‌دهد: «در شبکه‌های اجتماعی گفته بودند که چرا این سازه درست پرچ نشده، ولی ما اتفاقا به‌عمد بی‌دقت این سازه را ساختیم تا مشخص باشد که کار دست انسان است.»

*** فردا دوباره مونولیت را برمی‌گردانیم
این سازه فلزی دو روز نکشیده از جایش غیب شده است، اما افرادی که آن را آنجا گذاشته‌ بودند می‌گویند قصد دارند فردا دوباره یک مونولیت جدید همانجا نصب کنند. کمالی که مدیریت استراتژی‌های رسانه‌ای این سازه آهنی را برعهده داشته، می‌گوید: «هدف سوم و اصلی ما یادآوری این وظیفه ملی بود که یکایک ما در قبال نام‌آوری ایران‌زمین و جایگاه برند میهن خود متعهد و مسئول هستیم و حال که در یک روند جهانی، کار‌های هنری در کشور‌های مختلف در حال برپا شدن هستند، چه بهتر که نام ایران هم در زنجیره این اخبار هیجان‌انگیز و جذاب قرار گیرد.»

*** چرا تهران نه؟
کمالی‌فرد می‌گوید که همه مونولیت‌های کشورهای خارجی در خارج از شهر نصب شده‌ بودند، دکتر شفیعی هم جاجرود را انتخاب کردند که از مرکز شهر فاصله داشته باشد. برخی افراد این مونولیت را هم به موجودات فضایی نسبت می‌دادند، ولی ایده‌پردازهای سازه فلزی ایرانی می‌گویند اهدافی مانند برندینگ مکانی در پس این ماجرا‌ها در سراسر جهان وجود داشت. بنابراین، با نصب این مونولیت و شفاف‌سازی بعدی، کوشیده‌اند به خرافات‌ستیزی و ابهام‌زدایی در این زمینه کمک کرده باشند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۴۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر