کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۵۲۱
تاریخ خبر:

افزایش قیمت سکه همچنان ادامه خواهد داشت؟

روزنامه هفت صبح | اگر همین الان نظر خود سکه را بپرسید احتمالا خودش هم مایل است دست‌‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرد و روند افزایش قیمت‌ها را متوقف کند. الکی که نیست. هفته پیش درباره سکه هشت میلیونی نوشتیم. دو روز پیش گفتیم چرا سکه ۹میلیون تومانی شد و بعد از مرز ۱۰میلیون عبور کرد. الان که دارید این نوشته را می‌خوانید خدا بزرگ است.

آمارها می‌گویند در هفته گذشته بازدهی سکه موفق شده بورس را بگیرد چون بهای آن ۱۳٫۵درصد رشد کرد. این عدد در هفته گذشته برای بورس ۱۳٫۶درصد بود.از ما نشنیده بگیرید اما ممکن است روند افزایش قیمت سکه همچنان ادامه داشته باشد. دلایل متفاوتی برای این اتفاق می‌توان درنظر گرفت. مثلا ارزش دلار در بازار داخلی همچنان رو به ‌افزایش است.

اگر باعث تکدر خاطر کسی نمی‌شویم باید بگویید دلار دیروز ۲۱هزار تومان را رد کرد و تا ۲۱هزار و ۵۵۰تومان هم رسید. با این حساب یکی باید برود خود دلار را بگیرد. دیگر عامل اثرگذار بر تعیین قیمت سکه در بازار ایران، قیمت جهانی طلا است. خبر بد درباره عامل اخیر این است که نشانه‌‌ای از رحم و مروت در رفتار آن پیدا نمی‌کنید.

طلا هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ به بالای هزار و ۸۰۰دلار صعود کرد اما پای عواملی در میان است که روند صعودی قیمت جهانی این فلز ارزشمند را محتمل می‌کند. از میان ۱۷کارشناس وال استریت که در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند، ۱۲نفر به افزایش قیمت طلا رای دادند.
در نظرسنجی آنلاین از سرمایه‌گذاران هم ۱۹۴۰نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲۸۷نفر رشد قیمت طلا را پیش‌بینی کردند.

علاوه بر این که طلا از نظر فنی، روند صعودی پرقدرتی را تجربه می‌کند، تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که بازار با حمایت قابل توجهی روبه‌رو است زیرا سرمایه‌گذاران در هنگام کاهش قیمت، به سرعت دست به‌خرید می‌زنند. حتی رکورد رشد مشاغل آمریکا در ژوئن هم باعث نشد قیمت طلا پایین بیاید و بازار معاملات هفته گذشته را که به دلیل تعطیلات رسمی کوتاه‌تر شده بود با افزایش به پایان برد.

در داخل کشور عامل اثرگذار دیگری روی قیمت سکه وجود دارد که به آن تقاضا می‌گویند. فعالان بازار طلا می‌‌گویند گرفتن سرنخ‌های این یکی عامل هم نتایج امیدوارکننده‌‌ای به دنبال نخواهد داشت چون پس از سختگیری و اعمال محدودیت‌های بانک‌مرکزی برای خرید و فروش دلار، سرمایه‌گذاران فعلا ورود به بازار سکه را کم‌دردسرتر می‌بینند.

با این حساب فردا چه اتفاق‌‌هایی رقم خواهد خورد؟ واقعا باید بگوییم چیزی معلوم نیست. از نظر کلاسیک همه‌چیز بستگی به واکنش بازار دارد و باید دید خریداران چطور به استقبال سکه ۱۰میلیون تومانی رفته‌اند اما خودتان که بهتر می‌دانید ما در هفت‌صبح هیچ‌وقت دست‌‌مان از نشانه‌های مثبت خالی نمی‌ماند. مثلا الان احتمال می‌دهیم سرمایه‌گذاران قبلی با دیدن قیمت فعلی سکه تصمیم بگیرند سرمایه‌های خود را نقد کنند سود ببرند. این کار عرضه را در بازار افزایش می‌دهد. نه؟

کدخبر: ۳۳۷۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر