کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۰۵۰
تاریخ خبر:

افزایش قیمت‌ ۵۰ تا ۱۲۰درصدی هفت خوراکی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| تورم خوراکی‌ها به ۵۹درصد رسیده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد خوراکی‌ها بعد از هتل‌ها و رستوران‌ها بیشترین تورم نقطه به نقطه را در بخش‌های مختلف تجربه کرده‌اند و قیمت آنها در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به مرداد سال ۹۹ به طور متوسط ۵۹درصد افزایش پیدا کرده است. درحالی که تورم نقطه به نقطه کل کالاها و خدمات ۴۳٫۲درصد گزارش شده است. در همین یک ماه گذشته روند افزایش قیمت خوراکی‌ها ادامه‌دار بوده و با وجود تورم ماهانه ۳٫۲درصدی کل کالاها، خوراکی‌ها بیشتر و حدود ۴٫۶درصد گران شده‌اند.

بعضی محصولات آتش تندتری دارند و در یک سال ره صدساله رفته‌اند. مثلا یک قالب ۱۰۰گرمی کره در این مدت ۱۲۰درصد گران شده و از چهار هزار و ۸۰۰تومان در مرداد ۹۹ به حدود ۱۰ تا ۱۳هزار تومان رسیده است. بررسی گزارش‌هایی که مرکز آمار هر ماه از متوسط قیمت خوراکی‌ها منتشر می‌کند، نشان می‌دهد قیمت‌ها چطور آرام آرام روند صعودی به خود گرفتند و حالا بعد از یک سال می‌بینیم گوشت و برنج ۵۱درصد، مرغ ۶۴درصد، روغن ۹۲درصد، چای ۶۵درصد و شکر ۷۵درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

برنج؛ ۵۱درصد افزایش قیمت
برنج ایرانی حدود ۴۱درصد و برنج خارجی حدود ۵۱درصد افزایش قیمت را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. بررسی گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد مرداد پارسال قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷هزار تومان بود. این رقم در شهریور ۹۹ به ۲۷هزار و ۶۰۰تومان، مهر به ۲۹هزار و ۱۰۰تومان، آبان به ۳۱هزار و۸۰۰تومان، آذر به ۳۳هزار و ۳۰۰تومان، دی به ۳۳هزار و ۸۰۰تومان، بهمن به ۳۴هزار و ۵۰۰تومان، اسفند به ۳۴هزار و ۹۰۰تومان، فروردین امسال به ۳۵هزار و ۵۰۰تومان، اردیبهشت به ۳۶هزار و ۱۰۰تومان، خرداد به ۳۶هزار و ۸۰۰تومان و در تیرماه به عنوان آخرین گزارش مرکز آمار به ۳۷هزار و ۴۰۰تومان رسیده است.

آنطور که در گزارش مرکز آمار آمده این ماه هم قیمت برنج ۵٫۸درصد افزایش داشته و اگر این روزها به بازار بروید، برای خرید برنج ایرانی درجه یک باید کیلویی ۳۸ تا ۴۲هزار تومان هزینه کنید. برنج خارجی در مدت یک سال افزایش قیمت بیشتری را نسبت به برنج ایرانی تجربه کرده است. قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی مردادماه سال گذشته حدود ۱۸هزار و ۱۰۰تومان بود. این رقم در شهریور به ۱۸هزار و ۹۰۰تومان، در مهر به ۲۱هزار و ۲۰۰تومان، در آبان به ۲۲هزار و ۸۰۰تومان، در آذر به ۲۳هزار و ۵۰۰تومان، در بهمن به ۲۴هزار تومان، در اسفند به ۲۴هزار و ۳۰۰تومان، در فروردین امسال به ۲۴هزار و ۵۰۰تومان، در اردیبهشت به ۲۴هزار و ۷۰۰تومان، در خرداد به ۲۴هزار و ۷۵۰تومان و در تیرماه امسال که آخرین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خوراکی‌ها منتشر شده به ۲۴هزار و ۸۳۰تومان رسید. این روزها قیمت هرکیلوگرم برنج خارجی در بازار رقمی حدود ۲۴هزار تا ۲۵هزار و ۲۰۰تومان است.

گوشت؛ ۵۱درصد افزایش قیمت
قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک سال به ترتیب ۳۳ و ۵۱درصد افزایش پیدا کرده. موردی که نشان می‌دهد قیمت گوشت گاو و گوساله این روزها تقریبا یک و نیم برابر سال قبل است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد مرداد پارسال قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله به طور میانگین ۸۷هزار و ۲۰۰تومان بوده. این رقم در شهریور ۹۹ به ۸۸هزار و ۶۰۰تومان، در مهر به ۹۱هزار تومان و در آبان به ۱۰۷هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد و تا دی ۹۹ در همین محدوده باقی می‌ماند. قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله در بهمن ۹۹ حدود ۱۱۱هزار تومان و اسفندماه حدود ۱۱۷هزار تومان گزارش شده است.

آنطور که مرکز آمار گفته، قیمت گوشت گوساله فروردین امسال به ۱۲۳هزار تومان، اردیبهشت به ۱۲۶هزار تومان، خرداد به ۱۲۷هزار تومان و تیرماه به ۱۲۹هزار تومان رسیده است که آخرین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خوراکی‌ها به حساب می‌آید. در مردادماه گوشت قرمز تورم ۵٫۶درصدی را تجربه کرده و حالا قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تفاوت زیادی با گزارش‌های مرکز آمار پیدا کرده. طوری که یک کیلو سردست گوساله ۱۵۴هزار تومان، راسته گوساله ۱۸۹هزار تومان و ران و ماهیچه کیلویی ۱۵۹هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت گوسفند در گزارش‎های مرکز آمار افزایش قیمت کمتری را نسبت به گوشت گوساله تجربه کرده و حدود ۳۰درصد گران شده است. مرداد سال ۹۹ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۰۳هزار تومان بود.

شهریور به ۱۰۵هزار تومان، مهر به ۱۰۶هزار تومان و آبان به ۱۲۰هزار تومان رسید و تا دی‌ماه در همان محدوده باقی ماند. قیمت گوشت گوسفندی بهمن ۹۹ حدود ۱۲۳هزار تومان، اسفند ۱۲۹هزار تومان، فروردین ۱۳۶هزار تومان و اردیبهشت ۱۳۸هزار تومان گزارش شده و در ماه‌های خرداد و تیر آنطور که مرکز آمار گفته قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۳۴ تا ۱۳۵هزار تومان بوده است. مرکز آمار افزایش ۵٫۶درصدی قیمت گوشت در مردادماه را تایید کرده است. در بازار هم قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به صورت شقه کامل ۱۳۶هزار تومان است ولی انواع گوشت قیمت متفاوتی دارند. مثلا راسته ۱۴۷هزار تومان، ران ۱۶۱هزار تومان، سردست ۱۴۰هزار تومان و خورشتی کیلویی ۲۱۰هزار تومان است.

مرغ؛ ۶۴درصد افزایش قیمت
قیمت یک کیلوگرم مرغ در طول یک سال گذشته به طور متوسط ۶۳٫۷درصد افزایش پیدا کرده است. گزارش مرکز آمار از میانگین قیمت محصولات خوراکی نشان می‌دهد مرداد سال ۹۹ قیمت هر کیلو مرغ در بازار ۱۸هزار تومان بوده است. این رقم در شهریور به ۱۸هزار و ۱۰۰تومان، مهر به ۱۹هزار و ۲۰۰تومان، آبان ناگهان به ۲۴هزار و ۲۰۰تومان و آذر به ۲۷هزار و ۳۰۰تومان می‌رسد. ابتدای زمستان به طور موقت بحران مرغ فروکش می‌کند.

طوری که دی‌ماه مرغ به کیلویی ۲۱هزار تومان برمی‌گردد. قیمت مرغ در بهمن ۲۳هزار تومان، اسفند ۲۵هزار و ۸۰۰تومان و فروردین امسال به ۲۷هزار و ۴۰۰تومان می‌رسد. بعد از کاهش نسبی قیمت مرغ در اردیبهشت به ۲۵هزار و ۹۰۰تومان، مجددا در خرداد قیمت مرغ به ۲۷هزار و ۱۰۰تومان و در تیرماه به ۲۸هزار و ۳۰۰تومان می‌رسد. این آخرین اطلاعاتی است که مرکز آمار از متوسط قیمت مرغ در کشور ارائه کرده ولی در گزارش تورم آمده مرداد امسال تورم گوشت و مرغ ۵٫۶درصد بوده است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در بازار حدود ۲۹ تا ۳۰هزار تومان است و در میادین تره‌بار به قیمت مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰تومان فروخته می‌شود.

روغن مایع؛ ۹۲درصد افزایش قیمت
هرچند روغن جامد حواشی زیادی در یک سال گذشته داشته ولی روغن مایع هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده. در مدت یک سال قیمت روغن جامد ۱۲۸درصد و قیمت روغن مایع ۹۲درصد افزایش پیدا کرده است. آنطور که مرکز آمار می‌گوید قیمت یک بطری ۹۰۰گرمی روغن مایع، مرداد ۹۹ حدود ۹هزار و ۳۰۰تومان بوده و از آن زمان رفته رفته افزایش داشته.

طوری که در شهریور به ۹هزار و ۷۰۰تومان، مهر به ۱۰هزار تومان، آبان به ۱۱هزار و ۳۰۰تومان، آذر به ۱۲هزار و ۹۰۰تومان، دی به ۱۳هزار و ۶۰۰تومان، بهمن به ۱۴هزار و ۵۰۰، اسفند به ۱۵هزار و ۶۰۰، فروردین و اردیبهشت امسال به ۱۶هزار و ۴۰۰، خرداد به ۱۶هزار و ۷۰۰ و تیرماه به ۱۷هزار و ۲۰۰تومان رسیده است. مرکز آمار می‌گوید تورم روغن و چربی در مردادماه هشت دهم درصد و کمترین نرخ تورم بین خوراکی‌ها بوده. این روزها قیمت یک بطری کوچک ۸۱۰گرمی روغن مایع در بازار حدود ۱۴هزار تومان است که می‌شود معادل بطری ۹۰۰گرمی به قیمت ۱۵هزار و ۶۰۰تومان.

چای؛ ۶۵درصد افزایش قیمت
بسته ۵۰۰گرمی چای خارجی در مدت یک سال بیش از ۶۵درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار قیمت هر بسته چای مردادماه سال ۹۹ حدود ۶۶هزار و ۴۰۰تومان بود و رفته رفته این رقم افزایش پیدا کرد. طوری که شهریور به ۶۸هزار و ۳۰۰تومان، مهر به ۷۳هزار و ۲۰۰تومان، آبان به ۸۰هزار تومان، آذر به ۸۵هزار و ۷۰۰تومان، دی به ۹۰هزار تومان، بهمن به ۹۳هزار و ۵۰۰تومان، اسفند به ۹۶هزار و ۸۰۰تومان، فروردین امسال به ۹۹هزار و ۳۰۰تومان، اردیبهشت به ۱۰۲هزار و ۷۰۰تومان، خرداد به ۱۰۴هزار و ۸۰۰تومان و تیرماه به ۱۰۵هزار و ۸۰۰تومان رسید که آخرین متوسط قیمت اعلام شده توسط مرکز آمار است. همچنین گزارش تورم نشان می‌دهد چای و نوشیدنی‌ها در مردادماه ۳٫۳درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. در حال حاضر قیمت چای بسته به برند و البته تاریخ تولید بین ۱۰۰ تا ۱۲۵هزار تومان متغیر است.

کره پاستوریزه؛ ۱۲۰درصد افزایش قیمت
یک قالب ۱۰۰گرمی کره قیمت چندانی ندارد و شاید به همین خاطر باشد که افزایش ۱۲۰درصدی آن در یک سال گذشته کمتر به چشممان آمده. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد مردادماه سال ۹۹ قیمت هر قالب ۱۰۰گرمی کره پاستوریزه حیوانی چهار هزار و ۹۰۰تومان بوده است. این رقم شهریور به پنج هزار و ۴۰۰تومان، مهر به هفت هزار و ۶۰۰تومان، آبان به هشت هزار و ۲۰۰تومان، آذر به هشت هزار و ۹۰۰تومان، دی به ۹هزار و ۶۰۰تومان

بهمن به ۹هزار و ۹۰۰تومان، اسفند به ۱۰هزار تومان، فروردین امسال به ۱۰هزار و ۳۰۰تومان، اردیبهشت به ۱۰هزار و ۴۰۰تومان، خرداد به ۱۰هزار و ۴۵۰تومان و تیرماه به ۱۰هزار و ۶۰۰تومان رسیده است. کره در گزارش تورم مرکز آمار در بخش روغن و چربی قرار می‌گیرد که تورم هشت دهم درصدی را در مردادماه تجربه کرده. در بازار قیمت قالب ۱۰۰گرمی کره پاستوریزه بسته به برندی که دارد بین ۱۰ تا ۱۳هزار تومان متغیر است. قالب‌های بزرگ ۲۵۰گرمی ۲۵هزار تومان و قالب‌های کوچک ۵۰گرمی عموما پنج هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارند.

شکر؛ ۷۵درصد افزایش قیمت
شکر از افزایش قیمت‌ها در یک سال گذشته مستثنا نیست. قیمت هر کیلوگرم شکر نسبت به پارسال تقریبا ۷۵درصد افزایش پیدا کرده و حدود ۱٫۷برابر شده. بررسی گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم شکر مردادماه ۹۹ حدود ۹هزار تومان بوده و ماه به ماه افزایش پیدا کرده. این رقم شهریور به ۹هزار و ۱۰۰تومان، مهر به ۹هزار و ۳۰۰تومان، آبان به ۹هزار و ۴۰۰تومان، آذر به ۹هزار و ۵۰۰تومان، دی به ۹هزار و ۷۰۰تومان، بهمن به ۱۱هزار و ۵۰۰تومان، اسفند به ۱۲هزار و ۴۰۰تومان

فروردین امسال به ۱۳هزار و ۱۰۰تومان، اردیبهشت به ۱۳هزار و ۶۰۰تومان، خرداد به ۱۴هزار و ۳۰۰تومان و تیرماه به ۱۵هزار تومان رسیده است. این آخرین متوسط قیمت اعلام شده توسط مرکز آمار است و در گزارش تورم گفته شده مردادماه شکر و مربا تورم ۲٫۹درصدی را تجربه کرده‌اند. این روزها بسته ۹۰۰گرمی شکر در فروشگاه‌ها بین ۱۹ تا ۲۰هزار تومان فروخته می‌شود که معادل کیلویی ۲۲هزار تومان است. مرکز آمار در گزارش‌هایش قیمت شکر فله‌ای را هم در نظر می‌گیرد.

کدخبر: ۴۱۰۰۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر