کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۱۳۲
تاریخ خبر:

افتضاحات و افتخارات ایرانیان کانادا

افتضاحات و افتخارات ایرانیان کانادا

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| دو ایرانی ساکن کانادا، یکی فیزیوتراپ و دیگری داروساز در دو روز اخیر خبرساز شدند. هرچند اسم آن‌ها، به دلایلی کاملا متفاوت از یکدیگر به رسانه‌ها راه یافته است؛ یکی به آزار جنسی متهم شده و دیگری به عنوان زن تاثیرگذار کانادا انتخاب شده است. ماجرای هر کدام را اینجا می‌توانید بخوانید.

یک: دو روز پیش پلیس منطقه یورک اعلام کرد به پرونده قضایی یک فیزیوتراپ که از مدتی پیش در جریان است اتهامات جدیدی اضافه شده. حدودا یک ماه پیش بود که پلیس منطقه یورک کانادا گزارشی از یک مورد آزار جنسی در منطقه ریچموندهیل دریافت کرد. یکی از مراجعه‌کنندگان یک کلینیک به پیش پلیس رفته بود و ادعا می‌کرد که در حین معاینه مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

متهم مردی 53 ساله به نام ایرج.د بود و همان روز هم دستگیر شد. پس از دستگیری او رسانه‌ها نوشتند که ایرج به آزار جنسی منتهی به آسیب فیزیکی متهم شده است. با وجود دستگیری این پرونده باز ماند و نام و تصویر متهم در رسانه‌ها منتشر شد تا در صورتی که قربانیان دیگری هم وجود دارند به پلیس مراجعه کنند.

یک ماه بعد افراد دیگری هم با مراجعه به پلیس ادعا کردند که تحت شرایط مشابهی مورد آزار این مظنون قرار گرفته‌اند و حالا دو اتهام آزار جنسی دیگر هم به پرونده او اضافه شده است. پلیس همچنان معتقد است این مرد قربانیان دیگری هم دارد. ایرج.د در زمانی که ایران بوده در دانشگاه شیراز تحصیل کرده و 15سال در استان گیلان فیزیوتراپ بوده است. او بعد از مهاجرت و از سال 2016 در کانادا و در یک کلینیک بازپروری ایرانی به نام پارس کلینیک، به عنوان تنها فیزیوتراپ این مطب به فیزیوتراپی و ماساژتراپی مشغول بوده است.

دو: در آخر هفته‌ای که گذشت یک دکتر داروساز ایرانی به نام گل‌نسیم ریاحی در طی مراسمی در تورنتو جایزه زن تاثیرگذار کانادا را دریافت کرد. او در دو سال گذشته تنها زن ایرانی است که به این جایزه دست یافته و از میان 11هزار نفر در بین 25 نفر منتخب قرار گرفته است. این جایزه در دسته‌بندی‌های مختلف به افراد داده می‌شود.

گل نسیم ریاحی همراه با چهار زن کانادایی برنده دسته‌ «زنان آینده» شده و به هر کدام از آن‌ها 5هزار دلار کانادایی تعلق گرفته است. این دسته از جوایز به کسانی تعلق می‌گیرد که کمتر از سه سال از راه‌اندازی کسب‌وکارشان می‌گذرد اما در این مدت توانسته‌اند تاثیر مهمی روی جامعه خود بگذارند. ریاحی هم به خاطر راه‌اندازی داروخانه آنلاین در کانادا و نوآوری در این زمینه این جایزه را دریافت کرده است.

او درباره چگونگی شکل‌گیری این ایده در مصاحبه‌ای می‌گوید: «این ایده در دوران کرونا به ذهنم رسید. علاقه اصلی من داروسازی کلینیکی، یعنی ارتباط با بیمار و ساخت دارو مطابق با نیاز بیمار است. وقتی کرونا اتفاق افتاد من به دنبال روشی بودم که هم بتوانم این کار را انجام دهم و هم بیمار و داروساز به طور مستقیم ارتباط نداشته باشند اما همچنان کیفیت مراجعه حضوری را داشته باشد.

اینطور شد که امکانی را فراهم کردیم که بیماران بتوانند از طریق سایت، اپلیکیشن و تلفن با ما تماس بگیرند. در کانادا هم دسترسی به پزشک خیلی راحت نیست و این کار خیلی به افراد کمک کرد مخصوصا که از سال 2015 داروسازان هم می‌توانند نسخه بنویسند. ارسال رایگان هم در نظر گرفتیم که در دوران کرونا بسیار کمک‌کننده بود.»

انجمن داروسازان کانادا از این ایده استقبال زیادی کرد اما قانع کردن بانک‌ها و موسسات بیمه چالش‎‌های خودش را داشته است. این مراسم با عنوان «برترین کارآفرینان زن کانادا» هر ساله از طرف بزرگترین بانک این کشور، بانک آر.بی.سی برگزار می‌شود و موسسه‌ زنان تاثیرگذار کانادا با بررسی کارآفرینان، کاندیداهای واجد شرایط را انتخاب می‌کند.

گل‌نسیم ریاحی در ایران در رشته داروسازی تحصیل کرده و در فرانسه در رشته نانوبیوتکنولوژی تخصص خود را گرفته است. او پس از تحصیل در فرانسه به آمریکا مهاجرت و در دانشگاه هاروارد فلوشیپ خود را دریافت کرد. ریاحی بعد از دریافت دکترای خود به کانادا رفت و تا سه سال پیش در دانشگاه مونترال تدریس می‌کرد.

ریاحی دستی هم بر قلم دارد و از زمانی که در ایران بوده و با نشریه‌هایی مانند چلچراغ و روزنامه همشهری و دوچرخه همکاری داشته است. او بعد از خروج از ایران هم همچنان در زمینه داستان کوتاه‌نویسی فعال ماند و بارها در جشنواره‌های داخل و خارج از ایران شرکت کرد. داستان کوتاه «گوشواره» نوشته ریاحی در سال 99 برنده جایزه داستان مازندران شد.

کدخبر: ۵۴۹۱۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر