کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۵۲۲
تاریخ خبر:

اضطراب جمعی‌ ایرانیان تورنتو

اضطراب جمعی‌ ایرانیان تورنتو

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| «از تورم ایران فرار کردیم، در دام تورم کانادا افتادیم»؛ این جمله‌ای است که این روزها خودش یا مشابه‌اش را زیاد از سمت کاربران ایرانی مقیم کانادا شنیده‌ایم. برخی کاربران ساکن ایران هم که تحملشان از تورم داخل کشور به ستوه آمده، هموطنان کانادانشین خود را به‌خاطر این «منفی‌بافی‌ها» سرزنش کردند و نوشتند «اگر ناراحتی برگرد.»

کار به جایی رسید که ایرانی‌های کانادا برای اثبات حرف خود انتقادات خودِ کانادایی‌ها به گرانی و تورم را به اشتراک گذاشتند تا نشان دهند واقعا ماجرا همان‌قدر که می‌گویند بغرنج است. با این حال ‌می‌بینیم که با وجود هشدارهایی که کانادانشین‌ها درباره وضعیت اقتصادی به دیگران می‌دهند، تعداد ایرانیانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند اگر بیشتر نشده باشد، کمتر هم نشده است. دلیل این پدیده شرایط ویژه‌ای است که کانادا برای ایرانیان در نظر گرفته تا کمبود نیروی کار خود را هرچه سریع‌تر با نیروی کار ارزان پر کند.

می‌پرسید این شرایط ویژه چیست؟ آگوست سال 2020 و در اوج شیوع کرونا، مقامات کانادایی سیاستی موقت در نظر گرفتند تا کسانی که ویزای توریستی این کشور را دارند بدون ترک این کشور و با هزینه و استرس کمتری برای دریافت ویزای کار اقدام کنند و در کانادا بمانند. پیش از این افرادی که می‌خواستند در این کشور درخواست کار بدهند، معمولا باید قبل از آمدن به کانادا برای مجوز کار اولیه خود اقدام می‌کردند و یا اگر با ویزای توریستی در این کشور حضور داشتند، باید کانادا را ترک می‌کردند تا مجوز کار برای آن‌ها صادر شود.

این سیاست مهاجرتی ابتدا تا اسفند سال جاری اعتبار داشت اما حالا مدتی است که اعلام شده این تاریخ تا سال 2025 تمدید شده است. این قانون موقت شامل حال تمام مهاجران، چه ایرانی و چه غیر‌ایرانی می‌شود اما وزارت مهاجرت کانادا با در نظر گرفتن تمایل بالای ایرانیان به مهاجرت به این کشور تسهیلات ویژه‌ای را برای ایرانی‌ها در نظر گرفته‌اند که وسوسه مهاجرت را در برخی بیشتر کرده است.

به‌طور معمول با داشتن ویزای توریستی می‌توان 6 ماه در کانادا اقامت داشت اما با شرایط جدیدی که دولت کانادا در نظر گرفته اگر با این ویزا در خاک کانادا باشید می‌توانید ویزای توریستی خود را بدون هزینه و در اولویت کاری تمدید کنید تا بتوانید ویزای کاری خود را بگیرید. در چند سال اخیر ایرانی‌های بسیاری از این امکان استفاده کردند و همین امر باعث افزایش قابل توجه جمعیت ایرانیان ساکن کانادا شده بود.

طبق آمار وزارت مهاجرت کانادا در سال گذشته 11هزار و 105ایرانی موفق شدند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند و در جایگاه هشتم خارجی‌هایی قرار بگیرند که در سال 2022 وارد خاک کانادا شده‌اند. حالا با تمدید این سیاست به‌نظر می‌رسد روند صعودی افزایش جمعیت ایرانی‌ها در این کشور ادامه داشته باشد.

در همین‌باره برخی کاربران ابراز نگرانی کرده‌اند که به دلیل افزایش درخواست ویزای توریستی برای استفاده از این فرصت، میزان رد درخواست (ریجکتی) ویزاهای توریستی کانادا برای ایرانیان هم بالاتر رفته است. دولت کانادا برای جبران کمبود نیروی کار غیرمتخصص خود این امکان را در نظر گرفته و به همین دلیل بسیاری از افرادی که برای ویزای کار غیرتخصصی اقدام می‌کنند، از آن‌ها که به‌دنبال کار تخصصی هستند سریع‌تر و راحت‌تر به نتیجه می‌رسند. هرچند برخی کاربران در فضای مجازی می‌گویند پیدا کردن کار غیرتخصصی یا جنرال هم در کانادا به‌خصوص در شهرهای بزرگ سخت شده است و آن‌ها که بی‌گدار به آب می‌زنند با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

اجاره خانه دو‌برابر شده است
شمار بالای ورود مهاجران به کانادا نه‌تنها صدای شهروندان این کشور را درآورده بلکه خود مهاجران هم که بسیاری از آن‌ها ایرانی هستند، به سیاست‌های مهاجرتی این کشور برای جذب نیروی کار انتقاد دارند. تورم در کانادا نه فقط بر روی مایحتاج اولیه زندگی بلکه بر روی مسکن هم تاثیر بزرگی داشته و بسیاری از شهروندان و مهاجران ساکن این کشور در شبکه‌های اجتماعی از بالا رفتن اجاره‌ها گله‌مند هستند.

منتقدان دولت جاستین ترودو می‌گویند دولت قبل از اینکه برای مهاجران خانه بسازد، در را به روی آن‌ها باز کرده و باعث شده که شرایط برای سکونت در این کشور سخت‌تر از سال‌های قبل شود. آنقدر سخت که نرخ اجاره و خرید مسکن در هشت سال گذشته دو‌برابر بیشتر شده است. هشت سال پیش یکی از وعده‌های ترودو که برای نخست‌وزیری نامزد شده بود این بود که هزینه‌های مسکن را کاهش دهد.

اما حالا اینطور که رهبر حزب محافظه‌کار کانادا می‌گوید هزینه‌های اجاره، ودیعه و بهره وام مسکن در این هشت سال تقریبا دوبرابر شده. نرخ اجاره مسکن در مقایسه با سال گذشته با ۲۰درصد افزایش همراه بوده و تورم ماهانه نرخ اجاره در ماه گذشته هم ۲۱درصد محاسبه شده است. بر اساس آخرین آمار اگر امروز شما بخواهید یک خانه یک‌خوابه در مرکز شهر تورنتو اجاره کنید، به طور میانگین باید ماهی 3هزار دلار کرایه بدهید.

اگر هم تعدادتان بیشتر باشد بايد برای یک خانه سه‌خوابه در مرکز شهر تورنتو به‌طور میانگین بیش از 4هزار دلار ماهانه هزینه کنید. این در حالی است که میانگین دستمزد بعد از پرداخت مالیات 4 هزار و 700 دلار بیشتر نیست.اینطور که رهبر حزب محافظه‌کار کانادا اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود بدهی خانوارهای کانادایی از ارزش کل اقتصاد این کشور بیشتر شده که تقریبا سه‌چهارم آن بدهی وام مسکن آنهاست. این گزارش را صندوق بین‌المللی پول هم تایید کرده و گفته خانواده‌های کانادایی بیشترین بدهی را در بین کشورهای سران G هفت دارند طوری که از هر 10 مالک، سه نفر در پرداخت اقساط به مشکل برخورده‌اند.

پرشیای‌ کوچک در قلب تورنتو
ایرانی‌ها یکی از بزرگترین جمعیت مهاجران کانادا را تشکیل می‌دهند. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت مهاجرت کانادا 213هزار و 160 نفر ایرانی‌تبار در کانادا زندگی می‌کنند. همچنین این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانی‌هاست. ایرانی‌ها ششمین ملیتی هستند که بیشترین ویزای تحصیلی را در کانادا دارند و طبق آمار، 21 هزار و 115دانش‌آموز ایرانی در سال 2022 در این کشور در حال تحصیل بوده‌اند.

68 درصد جمعیت ایرانی‌های کانادا در شهرهای تورنتو و ونکوور زندگی می‌کنند. 44درصد ایرانیان کانادا در تورنتو اقامت دارند و طبق آخرین آمار منتشر شده بیش از 97هزار ایرانی در این شهر ساکن هستند. تعداد ایرانی‌ها در این شهر به‌قدری زیاد است که محله‌ای به‌نام پرشیای کوچک در این شهر وجود دارد که به مرکز اصلی خرید ایرانیان تبدیل شده است. این محله پر است از سوپرمارکت‌ها، قنادی‌ها و رستوران‌های ایرانی و بسیاری از هموطنان عزیز هم در همین منطقه زندگی می‌کنند.

کدخبر: ۵۴۹۵۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر