کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۵۴۶
تاریخ خبر:

اشتباه استراتژیک ‌جناب خان و خندوانه

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | برای این‌که جناب خان محبوب خاص و عام شود، مسیری سخت طی شده است. در گزارش امروز قصد واکاوی این مسیر را نداریم و صرفا به یک مورد آن اشاره می‌کنیم: عروسک محبوب خندوانه با مراقبت‌های زیاد به موقعیت فعلی رسیده. بارها این جایگاه می‌رفت به خطر بیفتد.

اما هوشمندی محمد بحرانی (صداپیشه) و رامبد جوان (مجری) به همراه دیگر همکاران، آن را از ورطه سقوط نجات داده است. یکی از ابزارهای موفقیت جناب خان، نه گفتن به پیشنهادهای اغواکننده برای حضور در محافل مختلف بوده و دیگری «اندازه نگه داشتن» در بهره‌گیری از ظرفیت اوست. جمعه شب اما خلاف این مانیفست رقم خورد.

‌ و ناگهان بسته پیشنهادی
برنامه بسته پیشنهادی مدتی است جمعه شب‌ها به شکل زنده از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه بر اساس رسالتی که برای ایجاد حال خوب برای خود تعریف کرده، موفق بوده است. جمعه اخیر جناب خان مهمان مژده لواسانی بود و به سوالات او پاسخ گفت. این اتفاق درست زمانی رخ می‌دهد که سری جدید خندوانه آغاز شده و جناب خان سه شب در هفته روی آنتن شبکه نسیم است.

اولین ایراد همین جا شکل می‌گیرد که چرا این عروسک باید همزمان با پخش خندوانه در شبکه‌ای دیگر هم دیده شود؟ به سازندگان بسته پیشنهادی ایرادی وارد نیست؛ آن‌ها فهرستی از مهمان آماده می‌کنند که جناب خان یکی از آن‌ها بوده است. ایراد به سازندگان خندوانه برمی‌گردد که چرا اجازه حضور برندشان در برنامه و شبکه دیگری را داده‌اند؟ مجری و تهیه‌کننده و خود بحرانی به آفت‌های این اتفاق، فکر نکرده بودند؟

خروج از قالب همیشگی
نمی‌دانیم در پشت پرده چه خبر است و بچه‌های خندوانه بر چه اساس، چنین اجازه‌ای را صادر کردند. هرچه هست، جناب خان جمعه شب در بسته پیشنهادی حاضر شد، بذله‌گویی کرد، آهنگ خواند و … و کاری که نباید می‌کرد را انجام داد: او در قالب شخصیتی دانا فرو رفت و در باب اصلاح امور صحبت کرد.

در یک فصل از خندوانه، جناب خان چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشت که بارها نوشتیم، اصرار بر بیان حرف‌های جدی، کارکرد عروسک را از بین می‌برد. در فصل پیش و حالا جناب خان به اندازه صحبت می‌کند و جدی‌ترین حرف‌ها را با شوخی و مطایبه به زبان می‌آورد. راز موفقیت او در همین «اندازه نگه داشتن» است. در برنامه بسته پیشنهادی اما خلاف این شیوه عمل کرد. کاش خود محمد بحرانی به برنامه می‌آمد و همین حرف‌ها را از زبان خودش می‌شنیدیم نه جناب خان.

بدون رامبد هرگز
مشخص بود سازندگان بسته پیشنهادی برای جناب خان «پلن» دارند. مژده لواسانی هم خیلی تلاش کرد با او همراه باشد. با این حال چه انتظاری می‌رود که نتیجه، به اندازه دوئت رامبد جوان و جناب خان موفق باشد؟ رامبد سال‌هاست با جناب خان برنامه اجرا می‌کند و به زبان مشترک رسیده‌اند. تازه، خندوانه زنده نیست و می‌توان بخش‌هایی را دوباره تکرار کرد. بسته پیشنهادی اما زنده بود و لواسانی برای نخستین بار با جناب خان مصاف داشت. یک بار دیگر برنامه بسته پیشنهادی را ببینید و دیالوگ معروف جناب خان (نارنگی بخور) را با خندوانه مقایسه کنید.

خاطرات تلخ
تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد، جناب خان فقط در خندوانه موفق است و اگر حضورش در محافل دیگر تکرار شود، آسیبی جدی به آن وارد خواهد شد. اگر خاطرتان باشد، جناب خان ابتدا در سریال خانگی کوچه مروارید عرض اندام کرد. مخاطب سریال معدود بود و این عروسک وقتی صاحب شهرت شد که جوان آن را به خندوانه آورد. بعد از آن ، سازندگان سریال تصمیم گرفتند از شهرت جناب خان برای فروش کوچه مروارید بهره ببرند.

تصویر او و جوان به وفور در سطح شهر دیده می‌شد اما اتفاقی که باید برای سریال رقم نخورد. انگار مخاطب، جناب خان را فقط در خندوانه دوست دارد. وانگهی، در روزهایی که این عروسک مشکل مالکیتی پیدا کرده بود، برای تبلیغ یک محصول مورد استفاده قرار گرفت اما کارایی نداشت و هر روز افسوس بحرانی و جوان بلند بود. آن‌ها کار سختی برای احیای جناب‌خان داشتند و حالا که در اوج است کارشان سخت‌تر شده.

نود؛ یک استثنا
احتمالا می‌پرسید جناب خان یک بار دیگر در برنامه‌ای غیر از خندوانه حاضر شده و نتیجه‌ای جذاب به‌دست آمده است. بله، در این میان برنامه‌ای چون نود یک استثناست چرا که جناب خان یک وجه پررنگ فوتبالی دارد و شش سال پیش وقتی در ویژه برنامه نوروزی عادل فردوسی پور حضور پیدا کرد، از آن استفاده‌ای به‌قاعده شد.

کدخبر: ۴۲۶۵۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر