کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۵۹۶۲
تاریخ خبر:

استقلال و پرسپولیس و سپاهان؛ اینجوری قهرمان نمی‌شوید!

استقلال و پرسپولیس و سپاهان؛ اینجوری قهرمان نمی‌شوید!

روزنامه هفت صبح| همین حالا دو تیم اول و دوم جدول رده‌بندی، با کسب میانگین بیش از دو امتیاز از هر بازی، مدعی جدی قهرمانی نشان داده‌اند. اگر کسر 4 امتیاز را هم از سپاهان در نظر نگیریم، این تیم هم مثل استقلال و پرسپولیس، استاندارد امتیازی لازم برای قهرمانی را دارد اما هر 3 تیم و تیم‌های دیگری که پتانسیل قهرمانی را نشان داده‌اند، مشکلات کمابیش بزرگی دارند که می‌تواند آنها را در هفته‌های پیش رو، از جرگه مدعیان قهرمانی خارج کند.

استقلال
تا هفته ششم، استقلال فقط یک گل خورده بود که آن یک گل هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده بود. اما در 3 بازی اخیر شاگردان نکونام 4 گل دریافت کرده‌اند که بیشتر آنها روی اشتباهاتی ناشیانه و عدم رعایت ابتدایی‌ترین اصول دفاعی به ثمر رسیده‌اند. همین حالا میانگین گل خورده استقلال، بیشتر از یک گل در هر بازی است و این فاکتور مهمی است که باعث می‌شود خیلی از تیم‌های مدعی قهرمانی در نهایت به هدف‌شان نرسند.

فراموش نکنیم که استقلال در فصلی که با فرهاد مجیدی قهرمان لیگ‌برتر شد، تا این مقطع از فصل فقط دو گل دریافت کرده بود. نکته مهم درباره تیم نکونام، به ثبات نرسیدن در ترکیب و سیستم پایه است. استقلال در 3 بازی با سیستم 4 دفاعه به میدان رفت و در همه بازی‌ها کلین‌شیت کرد اما در 5 بازی با 3 دفاع مقابل حریفان قرار گرفت و فقط دو کلین‌شیت ثبت کرد. با وجود تفاوت مشخص نتایج، هنوز معلوم نیست که نکونام دقیقا چه در‌سر دارد و در بازی بعدی تیمش را با چه سیستمی روانه میدان خواهد کرد.

نکته دیگر ناآمادگی مدافعان میانی این تیم است. در میان مدافعان میانی استقلال، فعلا فقط محمدحسین مرادمند آماده و مطمئن ظاهر شده و سلیمی پراشتباه نشان داده، سهرابیان مصدوم بوده و روزبه چشمی هم مثل همیشه ریسکی بازی کرده است. تا وقتی جواد نکونام به سیستم و ترکیب ثابتی در خط دفاع تیمش نرسد، احتمال از دست رفتن امتیازات بیشتر و در نتیجه از دست دادن صدر جدول وجود دارد.

پرسپولیس
اگر یک امتیاز کسر شده از پرسپولیس را در نظر نگیریم، این تیم از 8 بازی 18 امتیاز کسب کرده است. این به معنای آن است که پرسپولیس با ادامه همین روند می‌تواند تا پایان فصل بیش از 67 امتیاز به دست بیاورد و با خیال راحت قهرمان شود اما نکته اینجاست که روند مورد نظر پرسپولیس در دو هفته اخیر مختل شده ‌ و شاگردان یحیی گل‌محمدی از دو بازی گذشته خود فقط دو امتیاز گرفته‌اند. حتی همان پیروزی‌های قبلی این تیم هم خیلی مقتدرانه نبوده است.

مثل پیروزی مقابل تراکتور با اشتباه مرگبار دروازه‌بان این تیم و بردن آلومینیوم در یک بازی نه‌چندان خوب و با یک گل مشکوک! در دو بازی هم اشتباهات مسلم و بی‌حرف و حدیث داوری باعث شده تا این تیم 4 امتیاز بگیرد. اگر آن اشتباهات داوری نبود، پرسپولیس امروز 3 امتیاز کمتر داشت و میانگین امتیازاتش از هر بازی کمتر از 2 می‌شد!

واقعیت این است که پرسپولیس در این فصل به جز در یکی دو بازی خاص، خیلی خوب ظاهر نشده است. خبری از اقتدار در نمایش‌ها و نتایج این تیم نیست و حریفان کم‌بضاعت مثل ملوان و حتی صنعت‌نفت هم با داشتن یک برنامه و استراتژی مناسب می‌توانند از این تیم امتیاز بگیرند. این روند را مقایسه کنید با روند 6 هفته پایانی فصل گذشته که با 6 پیروزی منجر به قهرمانی این تیم شد. پرسپولیس اگر در هفته‌های پیش رو هم به همین راحتی امتیاز از دست بدهد، شاید باید زودتر از موعد، بی‌خیال قهرمانی شود.

سپاهان
یکی از پرستاره‌ترین سپاهان‌های تاریخ، شروع خوبی در لیگ‌برتر داشت و هر 5 بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشت. این تیم در خط حمله فوق‌العاده خطرناک و گلزن بود و همین حالا هم تنها تیمی است که به‌طور میانگین در هر بازی بیش از دو گل زده است. اما رای کمیته انضباطی و کسر 4 امتیاز از این تیم، اردوی سپاهان را به هم ریخت. مصدومیت چند بازیکن، محرومیت‌های انضباطی چند بازیکن دیگر و ناآمادگی غیرمنتظره چند ستاره هم باعث شد تا همه چیز برای این تیم عوض شود.

آنها دو هفته پیش اولین امتیازات را با تساوی مقابل نساجی از دست دادند و هفته گذشته در یک نمایش ناامیدکننده مغلوب مهمان خود ملوان شدند. ضمن اینکه ای‌اف‌سی هم این تیم را در بازی برگزار نشده مقابل الاتحاد بازنده اعلام کرد. حالا سپاهان هم در لیگ‌برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا، با تنبیهات انضباطی مواجه شده و روحیه کادر فنی و بازیکنان این تیم به شدت به هم ریخته است.

مشکل دیگر سپاهان در زمین، وضعیت متزلزل در خط دفاع است. در دو بازی اخیر 4 بار دروازه این تیم باز شده و البته خوش‌شانسی‌هایی هم باعث شده تا تعداد گل‌های خورده این تیم بیشتر نشود. هرچه در فاز حمله سپاهان آماده و خطرناک است، در فاز دفاع ضعیف ظاهر شده ‌ و حریفان به راحتی مقابل این تیم به موقعیت‌های گل می‌رسند. با این روند، سپاهان خیلی زودتر از تمام فصول اخیر، باید از رویای قهرمانی در لیگ‌برتر دست بکشد.

کدخبر: ۵۴۵۹۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر