کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۸۸۵
تاریخ خبر:

استقلال -ذوب‌آهن ؛ بازی سرنوشت فرهاد مجیدی

روزنامه هفت صبح| ‌امشب استقلال در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی میزبان ذوب‌آهن اصفهان است. تا همین دو هفته پیش به نظر نمی‌رسید این بازی برای استقلال زیاد مهم و دشوار باشد اما اتفاقاتی که در این دو هفته رخ داد، این بازی را تبدیل به بازی سرنوشت مجیدی کرده و نتیجه آن شاید حتی در آینده فرهاد در استقلال تاثیرگذار باشد.

استقلال پس از صدرنشینی در گروهش در آسیا و صعود به مرحله حذفی، مست و مغرور به ایران برگشت و در اولین بازی خود در لیگ برتر، میزبان ذوب‌آهن بود. ذوب‌آهنی که به شدت خطر سقوط به لیگ یک را احساس می‌کرد. خیال مجیدی از این بازی راحت بود اما در همان دقایق ابتدایی، ذوب‌آهن به گل رسید و استقلال نه‌تنها نتوانست گل خورده را جبران کند، بلکه در نیمه دوم یک گل دیگر هم دریافت کرد و درنهایت با وجود حملات زیاد و فرصت‌هایی که خلق کرد، مغلوب مهمان خود شد و با یک باخت خانگی به استقبال دربی رفت.

باخت به ذوب‌آهن، دربی را برای استقلال و مجیدی حساس‌تر هم کرد. آبی‌ها برای ماندن در کورس قهرمانی به ۳ امتیاز این بازی نیاز داشتند اما روی یکی از معدود حملات پرسپولیس گل خوردند و باز هم در جبران گل خورده ناتوان عمل کردند و در نهایت دومین باخت متوالی خانگی را هم ثبت کردند. در همین دو هفته‌ای که استقلال شش امتیاز از دست داد، پرسپولیس و سپاهان هر کدام چهار امتیاز گرفتند و حالا فاصله استقلال با صدر جدول دو رقمی شده است.

*** لیگ برتر از دست رفته؟
اما چرا معتقدیم که بازی امشب استقلال و ذوب‌آهن کلیدی است و سرنوشت مجیدی را برای فصل آینده هم تعیین می‌کند؟ استقلال اگر هر ۹ بازی بعدی خود را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر بگذارد ۶۱ امتیازی می‌شود و به میانگین لازم و استاندارد برای قهرمانی یعنی حداقل ۲ امتیاز از هر بازی خواهد رسید، هر چند همین امتیاز هم قهرمانی تیم مجیدی در لیگ برتر را تضمین نخواهد کرد چرا که پرسپولیس و سپاهان می‌توانند با ۵ و ۶ برد دیگر به ۶۱ امتیاز برسند و شانس قهرمانی استقلال را به صفر برسانند.

اما اگر استقلال از ۹ بازی بعدی خود صاحب ۸ برد و یک تساوی هم بشود، در نهایت ۵۹ امتیازی خواهد شد و این به معنای کسب میانگین کمتر از ۲ امتیاز از هر بازی است. در واقع از دست دادن اولین امتیازات در لیگ برتر به معنای خداحافظی قطعی این تیم با قهرمانی لیگ برتر خواهد بود. این اتفاق ممکن است در همین هفته بیست و دوم هم رخ بدهد و این یعنی ناامیدی هواداران استقلال از قهرمانی در پایان هفته بیست و دوم!

این اتفاقی است که در چند سال اخیر رخ نداده و آبی‌ها با وجود فراز و نشیب‌های زیاد، هرگز اینقدر زود از قهرمانی در لیگ برتر ناامید نشده بودند. این بار اما به نظر می‌رسد این اتفاق رخ خواهد داد و استقلال به زودی امتیاز از دست خواهد داد و با قهرمانی در لیگ برتر وداع خواهد کرد و تنها شانس مجیدی برای کسب جام با استقلال، قهرمانی در جام حذفی خواهد بود. جامی که امشب با تقابل با ذوب‌آهن دوباره استارت خواهد خورد. مجیدی بعد از شکست در دربی هم تلویحا اعتراف کرد که تمام تمرکز و نیرویش را روی جام حذفی خواهد گذاشت.

*** جام حذفی، جام مرگ و زندگی
طبیعی است که استقلال با اختلافی که با تیم‌های صدر جدول دارد، قید قهرمانی را بزند و حداکثر برای کسب سهمیه آسیا تلاش کند‌ اما جام حذفی می‌تواند راه نجات استقلال و مجیدی باشد. استقلال تا قهرمانی جام حذفی چهار بازی و در واقع به چهار پیروزی نیاز دارد و اگر تمام تمرکزش را روی موفقیت در این جام بگذارد، شاید بتواند به هدفش برسد.

البته پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و فولاد هم در جام حذفی حضور دارند اما برای پرسپولیس «گلات» کردن و رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر مهم‌تر از قهرمانی در جام حذفی است. سپاهان هم به دنبال قطع نوار قهرمانی‌های پرسپولیس است و قهرمانی در لیگ برتر را به قهرمانی در جام حذفی ترجیح می‌دهد. تراکتور و فولاد هم در اوج نیستند و در مجموع به نظر می‌رسد استقلال هم شانس و هم انگیزه بیشتری برای قهرمانی در جام حذفی دارد.

*** نزدیک‌تر اما پرریسک‌تر!
درست است که استقلال فقط چهار پیروزی تا قهرمانی در جام حذفی فاصله دارد اما باخت در هر یک از این بازی‌ها به منزله حذف این تیم خواهد بود و استقلال و مجیدی، هر دو جام را از دست خواهند داد. این اتفاقی است که اگر بیفتد، معنایی جز ناکامی و شکست برای استقلال و مجیدی نخواهد داشت و هواداران استقلال هم دیگر اعتماد سابق را به شماره هفت محبوب همیشگی خود نخواهند داشت. به همین دلیل است که بازی امشب مقابل ذوب‌آهن بسیار مهم‌تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسید.

*** سخت‌تر از بازی لیگ!
استقلال در بازی امشب باید مقابل تیمی قرار بگیرد که کمتر از دو هفته پیش، در همین ورزشگاه با دو گل مغلوبش شده است. آن هم در نمایشی انتقادآمیز و آشفته. استقلال قبل از آن بازی شرایط روحی خوبی داشت. با صدرنشینی در گروهش در آسیا به ایران برگشته بود و فشاری روی کادر فنی و بازیکنان نبود اما داستان بازی امشب کاملا متفاوت است. استقلال پس از دو باخت متوالی خانگی که یکی از آنها مقابل همین تیم و دیگری در دربی بوده، مقابل ذوب‌آهن قرار خواهد گرفت. مجیدی و بازیکنانش فشار زیادی روی دوش خود احساس می‌کنند و همین موضوع، بازی امشب را سخت‌تر از بازی دو هفته قبل خواهد کرد.
ب
*** ازی‌های دیگر
امشب دو بازی دیگر از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی برگزار می‌شود. قشقایی شیراز میزبان تیم فولاد خوزستان خواهد بود و بدش نمی‌آید خاطره حذف پرسپولیس را این بار در برابر یک تیم لیگ برتری قدرتمند دیگر مثل فولاد زنده کند‌ اما در بازی دیگر آلومینیوم اراک میزبان تراکتور است. این بازی تقابل علیرضا منصوریان با تیمی است که ابتدای فصل هدایتش را بر‌عهده داشت و خیلی زود با آن قطع همکاری کرد.

منصوریان در چند هفته‌ای که در اراک کار کرده نتایج خوبی گرفته و برای تقابل با تراکتور و انتقام گرفتن از مدیران این باشگاه که به او فرصت ندادند انگیزه‌های زیادی دارد. تراکتور هم البته با رسول خطیبی مقابل آلومینیوم قرار می‌گیرد. خطیبی در نیم‌فصل اول سرمربی اراکی‌ها بود و بعد از اینکه به شکلی شاید غیراخلاقی این تیم را ترک کرد، حالا برای تقابل با تیم سابقش به اراک می‌آید و این موضوع هم می‌تواند به حاشیه‌های این بازی حساس اضافه کند.

کدخبر: ۳۹۰۸۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر