کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۷۳۸
تاریخ خبر:

استراتژی‌های صاحبخانه شدن با کمک بورس

روزنامه هفت صبح| عرضه بالای اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال گذشته، به دلیل تعطیلی طولانی مدت بازار در تعطیلات نوروز باعث شد روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش پیدا کند. در کنار این اتفاق باید به‌کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان واقعی مسکن، کم‌اثر شدن وام و تعطیلی بخش عمده‌ای از شعب بانک مسکن در سه هفته گذشته هم اشاره کرد.

در نهایت اگر چه همه درباره کرونا حرف می‌زنند اما آنهایی که گوشه‌چشمی به صاحبخانه شدن با کمک بورس داشتند شاید بتوانند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند. قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن به‌طور متوسط به ۵۰هزار تومان رسیده است. با توجه به این اتفاق می‌توان گفت مجردهای ساکن تهران برای دریافت وام ۱۴۰میلیون تومانی، شامل ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰میلیون تومان جعاله به ۲۸۰برگه تسهیلات مسکن نیاز دارند.

هزینه خرید این تعداد برگه با احتساب نرخ ۵۰هزار تومانی ۱۴میلیون تومان می‌شود. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰میلیون تومان تسهیلات شامل ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوج‌های ساکن تهران باید ۴۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۰میلیون تومان می‌شود. در ادامه آنها می‌توانند با پرداخت چهار میلیون تومان و خرید ۸۰برگه تسهیلات مسکن وام جعاله را هم بگیرند که در مجموع هزینه آنها به ۲۴میلیون تومان می‌رسد.

سقف تسهیلات وام مسکن برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰هزار نفر به ۸۰میلیون تومان رسیده که برای آن باید ۱۶۰برگه خریداری شود که هزینه آن هشت میلیون تومان است. این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰برگه خریداری شود که هزینه آن شش میلیون تومان می‌شود. اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته بازار سرمایه یعنی شنبه ۱۶فروردین با کاهش قیمت مواجه و در همه نمادهای معاملاتی زیرمجموعه «تسه»، یکپارچه قرمزپوش شد.

متوسط قیمت تقریبا در همه نمادهای معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن، بین ۴۹ تا ۵۳هزار تومان در نوسان بود. با این‌حال در تعدادی از نمادها به ۴۸هزار تومان کاهش پیدا کرد و در دو نماد نیز بالای ۵۵هزار تومان خرید و فروش شد. تسه ۹۸۰۵ که در حقیقت به نماد اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۸ تعلق دارد در گران‌ترین قیمت بازار با قیمت ۵۶هزار و ۴۰تومان ایستاد و ۴۸هزار و ۷۷۰تومان نیز برای ارزان‌ترین اوراق تسهیلات مسکن، به نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۶ اختصاص پیدا کرد.

پُرمعامله‌ترین نماد معاملاتی نیز به اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال قبل (تسه ۹۸۱۲) با فروش ۵۱هزار و ۴۴۲برگه تعلق گرفت؛ تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه سال گذشته) نیز با فروش بیش از هفت هزار برگه، در پله دوم اوراق پرطرفدار ایستاد. با این‌حال سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن از نظر تعداد برگه‌های معامله شده در فرآیند روز گذشته بازار سرمایه، با زیر هزار برگه تقاضا مواجه بودند.

کدخبر: ۳۱۷۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر