کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۷۴
تاریخ خبر:

استاد گوشی‌قاپ‌های پایتخت چگونه به‌دام افتاد؟

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ماجرای دستگیری قدیمی‌ترین گوشی‌قاپ تهران هم از آن دسته ماجراهای جالب است که حتی خود پلیس هم اذعان می‌کند ما در این سال‌ها، گوشی‌قاپی که حدود ۵۴ سال سن داشته باشد دستگیر نکرده بودیم. به عکس‌های این فرد هم نگاه کنیم متوجه کهولت سن در او می‌شویم، موها و محاسن سفید و با سابقه زندان که به تازگی آزاد شده است.

حتی قدیمی‌ترین جیب‌بر و کیف‌قاپ که به ماشالله جیب‌بر معروف بود و در سال ۸۵ دستگیر شد در سابقه‌اش گوشی‌قاپی نداشته است. اما ماجرای این فرد دستگیر شده که به قول پلیس قدیمی‌ترین گوشی‌قاپ تهران است در بحث آموزش سرقت به سارقان نوجوان جالب است.

این فرد به نحوی یادآور شخصیت «فاگین» در کتاب الیور توئیست، چارلز دیکنز است. پیرمردی که بچه‌های یتیم و بی‌خانمان را با آموزش جیب‌بری و کیف‌قاپی به خیابان‌ها می‌فرستاد و از آنها متهمان کوچک می‌ساخت. این گوشی‌قاپ ۵۴ ساله اما یک تفاوت با فاگین معروف دارد و آن هم این است که حتی به سراغ نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله که سابقه‌دار هم نبودند می‌رفت و به آنها آموزش دزدی می‌داد.

این فرد سه دسته را برای آموزش جیب‌بری و گوشی‌قاپی انتخاب کرده بود. دسته اول نوجوانان ۱۳، ۱۴ ساله که سابقه‌دار نبودند انتخاب کرده و با وعده نشستن پشت موتور او و دور زدن در خیابان و پارک به آنها یاد می‌داد چگونه دست به گوشی‌‌قاپی بزنند و این نوجوانان که غرور و هیجان داشتند گوش می‌دادند. دسته دوم، کسانی بودند که سوابق کمی داشتند و او به آنها آموزش می‌داد چگونه بهتر گوشی‌های مردم را به سرقت ببرند و دسته سوم سابقه‌دارهایی بودند که او راه و روش سرقت‌های جدید را به آنها آموزش می‌داد.

*** دستگیری در محله ۱۳ آبان
سارق از اهالی محله ۱۳ آبان است. منطقه ۲۰ تهران و انتهای اتوبان آزادگان و حالا ماجرای دستگیری او از چه قرار است؟ رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری قدیمی‌ترین موبایل قاپ تهران خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای در این باره گفت: در پی وقوع چندین فقره موبایل قاپی و سرقت در محدوده جنوب تهران و به خصوص محله ۱۳آبان، رسیدگی به موضوع در دستورکار ماموران کلانتری این محل قرار گرفت و در جریان تحقیقات انجام شده ماموران متوجه شدند سارق موبایل قاپ فردی میانسال است.

وی با بیان اینکه در همین راستا بانک اطلاعات مجرمان مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن با تصاویری که از طریق دوربین‌های مداربسته به دست آمده بود، مطابقت داده شد، گفت: در جریان این بررسی‌ها هویت سارق مشخص شد و ماموران متوجه شدند این موبایل‌قاپی‌ها توسط یکی از قدیمی‌ترین سارقان کیف‌قاپ و موبایل‌قاپ تهران انجام شده است.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اشاره به هماهنگی با مقام قضایی برای دستگیری این فرد، گفت: ماموران با مراجعه به منزل این سارق او را که اخیرا و پس از طی کردن دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده بود، مجدد دستگیر کرده و به مقر انتظامی منتقل کردند. موقوفه‌ای با بیان اینکه از منزل این سارق۲۷دستگاه تلفن‌همراه و تبلت مسروقه کشف و ضبط شد، گفت:

این فرد تحت بازجویی قرار گرفت و در جریان آن اعتراف کرد که اموال مسروقه را در چند روز اخیر در مناطقی از نیاوران و دربند تا خیابان ۱۳ آبان سرقت کرده است. او در مجموع به دست کم ۳۰ فقره موبایل‌قاپی اعتراف کرد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه این فرد از زمان ورود نخستین گوشی‌های تلفن همراه تاکنون چندین بار به جرم موبایل قاپی و کیف‌قاپی دستگیر شده بود، گفت: در تحقیقات بیشتر همچنین مشخص شد که این فرد با اغفال نوجوانان و ارائه آموزش‌های تخصصی کیف قاپی به آنان، این افراد را نیز در جرم خود شریک کرده بود.

کدخبر: ۳۶۰۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر