کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۴۶۶
تاریخ خبر:

اسامی شش ایرانی در فهرست پردرآمدهای فنلاند

اسامی شش ایرانی در فهرست پردرآمدهای فنلاند

روزنامه هفت صبح،‌ سارا سبزی| چند روز پیش اداره مالیات فنلاند مانند هر سال، لیست افرادی که در سال گذشته میلادی، بیش از 100 هزار یورو درآمد داشتند را براي رسانه‌ها فرستاد. بالاترین درآمد سال گذشته در این کشور متعلق به موسسه ولت با 79 میلیون یورو درآمد بود که کار اصلی‌اش تحویل غذا به مشتریان است.

نظام دریافت مالیات بر درآمد در فنلاند پلکانی است و با افزایش درآمد بیشتر می‌شود. علاوه بر این، مالیات درآمد و سرمایه هم متفاوت است و ممکن است کسی پول بیشتری به‌دست آورده باشد، اما مالیات کمتری بپردازد. در این کشور مالیات و سیستم مالیاتی اساسی‌ترین عامل تأمین خدمات عمومی ‌به شهروندان است و به همین دلیل دولت تاکید زیادی روی دریافت آن دارد. میانگین حقوق ماهانه تمام وقت در فنلاند کمی بالاتر از 3300 یورو و میانگین درآمد سالیانه هم 55 هزار یورو است. 30 ‌درصد از بودجه دولت از مالیات به‌دست می‌آید که البته ۸۰‌درصد آن‌ها به‌صورت مستقیم و ۲۰‌درصد به‌صورت غیر‌مستقیم هستند.

نکته مهم این لیست چیست و چرا برای ما اهمیت دارد؟ دلیل آن اسامی آشنای ایرانی در میان فهرست افراد با درآمد بالا بود؛ در فهرست اداره مالیات فنلاند، اسامی چند ایرانی‌تبار ساکن فنلاند هم وجود دارد که سال گذشته درآمدی بیش از 100 هزار یورو داشتند و بخشی از پردرآمدترین ساکنان این کشور محسوب می‌شوند. با اینکه نام این افراد در انتهای لیست شهروندان پردرآمد فنلاند آمده است، اما تقریبا شش‌برابر بیشتر از میانگین فنلاندی‌ها درآمد دارند و به همین دلیل همه آنها بیش از 30‌درصد از درآمد سال 2022 خود را بابت مالیات پرداخته‌اند.

این شهروندان ایرانی چقدر درآمد داشتند و چقدر مالیات پرداختند؟
* محسن توسلی در فنلاند فعال حوزه آموزش است و سال گذشته 150 هزار یورو درآمد داشته است که بعد از کسر مالیات، به 102 هزار یورو رسیده است؛ یعنی 32‌درصد از درآمد سال گذشته خود را بابت مالیات پرداخته است.

* نفر بعدی سید‌محمد‌مهدی طباطبایی است که مالک شرکت یونیتی در این کشور است و با 123 هزار یورو در‌آمد در سال، یکی از شهروندان پردرآمد فنلاند محسوب می‌شود. او بابت این میزان درآمد نزدیک به 50 هزار یورو مالیات پرداخته است؛ یعنی حدود 39‌درصد از درآمدش برای مالیات کم شده است.

* جواد نوری هم در فنلاند دیتا ساینتیست و در همین شرکت یونیتی کار می‌کند. او لیسانس خود را از دانشگاه علم و صنعت گرفت و برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به دانشگاه هلسینکی فنلاند رفت. او هم سال گذشته 113 هزار دلار درآمد داشته و نزدیک به 43 هزار دلار از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کرده است.

* نفر بعدی صابر کردستانچی است که یکی از بنیانگذاران استارتاپی به‌نام هاستوی در فنلاند است و سال گذشته 109 هزار یورو درآمد داشته است و بعد از پرداخت 37‌درصد از درآمدش بابت مالیات، حدود 68 هزار یورو درآمد برایش باقی مانده است. او لیسانسش را از دانشگاه آزاد تبریز گرفته و برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به دانشگاه آلتو در کشور فنلاند رفته است.

* حامد صالحی، استراتژیست در شرکت بیمه بازنشستگی وارماست و 105 هزار دلار درآمد داشته است و بابت این میزان درآمد، 37‌درصد مالیات پرداخت کرده است. او هم مدرک ارشد و دکتری خود را از دانشگاه اولو در فنلاند گرفته است.

* ‌مریم طالبی هم پزشکی ایرانی در کشور فنلاند است و 124 هزار دلار درآمد داشته است. درآمد او بعد از کسر 43/5درصد مالیات به 70 هزار دلار رسید.

در فنلاند، درآمد کمتر از 1200 یورو در ماه به عنوان درآمد کم در نظر گرفته می شود و افراد با درآمد بیش از 5 هزار یورو در ماه، پر درآمد محسوب می شوند. علاوه بر مالیات بر حقوق، در فنلاند از جمله بابت این درآمدها هم باید مالیات پرداخت شود: دستمزد کار، درآمد شرکت، مزایای مختلف اجتماعی مانند پول روزانه بیکاری، پول روزانه والدین و کمک هزینه تحصیلی، بازنشستگی، درآمدهای سرمایه، از جمله اجاره خانه یا سود ناشی از فروش اموال. امسال از 1000 درآمد برتر فنلاند، تنها 15 درصد زن هستند.

کدخبر: ۵۴۷۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر