کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۵۲۶
تاریخ خبر:

از کامبک تا تعویض‌های طلایی

روزنامه هفت صبح | پرسپولیس در سال‌های اخیر عادت‌های خوبی در دربی پیدا کرده است. دربی برگشت لیگ نوزدهم از لحاظ کیفی و فنی با دربی ضعیف و کسل‌کننده و البته جنجالی دور رفت تفاوت‌های زیادی داشت. البته که همچنان می‌شد ردپای احتیاط و ترس از شکست را در تصمیمات تاکتیکی سرمربیان جوان دو تیم دید اما دو تیم به خصوص در فاز تهاجمی عملکرد خوبی داشتند و می‌شد این دربی را یکی از در‌بی‌های زیبای چند سال اخیر دانست. نکته عجیب در این دربی تکرار اتفاقات مهم و تاثیرگذاری بود که به نظر می‌رسد تبدیل به عادات خوب پرسپولیس و عادات بد استقلال شده است.

*** گل‌های دقایق پایانی پرسپولیس
پرسپولیس با گل دقیقه ۸۹ بشار رسن از شکست مقابل استقلال گریخت. در سال‌های اخیر، این اتفاق یعنی گلزنی پرسپولیس در دقایق پایانی‌ به شکلی عجیب و شاید باورنکردنی در حال تکرار است. کمی به عقب برگردیم. در فینال جام حذفی ۱۳۸۷ پرسپولیس با گل دقیقه ۸۵ افشین پیروانی ۲-۱ استقلال را شکست داد.

در دربی رفت لیگ دهم آزادگان که به دربی برومند و رافت هم معروف است، علی کریمی با گل دقیقه ۸۹ خود مانع از شکست پرسپولیس شد. در بازی رفت لیگ برترِ هفتم، محسن خلیلی با گل دقیقه ۸۴ خود باعث شد بازی با تساوی یک -یک به پایان برسد. در لیگ هشتم، ابتدا در دربی رفت باز هم علی کریمی با گل دقیقه ۸۷ خود اجازه نداد استقلال به پیروزی برسد و در بازی برگشت هم پنالتی مازیار زارع در دقیقه ۹۳ بازی را مساوی کرد.

در بازی برگشت لیگ نهم کریم باقری با گل دقیقه ۸۸ خود پرسپولیس را به پیروزی رساند. در دربی برگشت لیگ یازدهم هر سه گل ایمون زاید در۱۰ دقیقه پایانی به ثمر رسید! در دربی رفت لیگ چهاردهم امید عالیشاه در دقیقه ۸۲ گل زد و پرسپولیس را برنده کرد. جری بنسون در دقیقه ۹۶ دربی رفت لیگ پانزدهم گل مساوی پرسپولیس را زد. در دربی رفت لیگ نوزدهم مهدی عبدی در دقیقه ۸۱ گل برتری پرسپولیس را زد و دربی برگشت هم با گل دقیقه ۸۹ بشار رسن ۲-۲ مساوی شد.

*** گل‌های تعویضی‌های پرسپولیس
یکی دیگر از اتفاقات تکراری دربی‌های چند سال اخیر، گلزنی یا پاس گل دادن بازیکنان تعویضی پرسپولیس است! از مرحوم مهرداد اولادی شروع کنیم که در دربی رفت لیگ ششم به جای مهرزاد معدنچی در دقیقه ۵۸ به زمین رفت و ۳ دقیقه بعد گل پیروزی‌بخش پرسپولیس را زد. دربی برگشت یازدهم اما از نظر تاثیرگذاری بازیکنان تعویضی پرسپولیس یک دربی باورنکردنی و احتمالا تکرارنشدنی است.

در آن بازی ایمون زاید در دقیقه ۵۶ به زمین رفت و در دقایق ۸۱، ۸۳ و ۹۱ سه بار برای پرسپولیس گل زد. نکته عجیب این که مهدی مهدوی‌کیا هم در دقیقه ۵۶ به میدان رفت و پاس گل دوم زاید را به او داد و حسین بادامکی که در دقیقه ۸۸ به زمین رفته بود در دقیقه ۹۱ پاس گل سوم پرسپولیس را به زاید داد! در دربی رفت لیگ پانزدهم هم یک بازیکن تعویضی پرسپولیس را از باخت نجات داد. در آن بازی جری بنسون در دقیقه ۵۵ به جای احمد نورالهی به زمین رفته بود و در دقیقه ۹۶ آن گل عجیب و به یادماندنی را به استقلال زد.

در بازی رفت لیگ نوزدهم مهدی عبدی در دقیقه ۸۰ به جای وحید امیری به زمین رفت و یک دقیقه بعد تک‌گل پیروزی‌بخش پرسپولیس را زد. در بازی برگشت هم آنتونی استوکس که به جای کریستین اوساگوانا به زمین رفته بود شوت اول را به سمت دروازه حسین حسینی زد و در ریباند، بشار رسن که جایگزین کمال کامیابی‌نیا شده بود گل مساوی پرسپولیس را زد!

*** گلزن‌های خارجی دربی پرسپولیسی‌اند!
نام بشار رسن هم به فهرست خارجی‌های گلزن تاریخ دربی اضافه شد. با گل او، آمار گلزنان خارجی دربی همچنان در انحصار پرسپولیسی‌ها باقی ماند. البته شاید اگر شیخ دیاباته به این بازی می‌رسید می‌توانست طلسم گل نزدن بازیکنان خارجی استقلال را در دربی بشکند اما مصدومیت او اجازه این طلسم‌شکنی را نداد.

اولین گلزن خارجی دربی عیسی ترائوره بود. هافبک مالیایی پرسپولیس در دربی رفت لیگ برتر سوم، یکی از دو گل استقلال را جبران کرد اما در نهایت بازی با همان نتیجه ۲-۱ به سود استقلال به پایان رسید. چند سال بعد ایمون زاید ایرلندی در دربی برگشت لیگ یازدهم یک هت‌تریک به یادماندنی ثبت کرد و باعث شد پرسپولیس بازی ۲-صفر باخته را در ۱۰ دقیقه پایانی به پیروزی ۳-۲ تبدیل کند. در دربی رفت لیگ پانزدهم جری بنسون هندوراسی در دقیقه ۹۶ با گل عجیب و البته اتفاقی‌اش بازی را به تساوی کشاند و سرانجام در دربی روز پنجشنبه هم دو بازیکن خارجی پرسپولیس نقش‌های اول و دوم گل تساوی این تیم بودند.

استوکس ایرلندی شوت اول را زد و در ریباند بشار رسن عراقی دروازه استقلال را باز کرد. این ۴ بازیکن خارجی در مجموع ۶ گل در تاریخ دربی زده‌اند. نکته عجیب این که استقلال در تمام این سال‌ها بازیکنان خارجی خوبی داشته، اما از میان بازیکنانی مثل جانواریو، ساموئل، کرار جاسم، جپاروف، تیام، پاتوسی و … هیچ یک موفق به گلزنی در دربی تهران نشده‌اند.

*** فرار از باخت
برای چندمین بار در سال‌های اخیر، پرسپولیس موفق شد بازی باخته را با تساوی یا برد عوض کند و این اتفاق کمتر برای استقلال رخ داده است. در دربی برگشت لیگ سوم، سیدعباسی در دقیقه ۳ به پرسپولیس گل زد اما کاویانپور در دقیقه ۲۰ این گل را جبران کرد. در دربی رفت لیگ ششم ابتدا استقلال توسط صادقی به گل رسید اما پرسپولیس با گل‌های معدنچی و اولادی برنده شد. در هر دو دربی رفت و برگشت لیگ هفتم، امید روانخواه استقلال را پیش انداخت اما هر دو بار محسن خلیلی بازی‌ها را به تساوی کشاند.

در دربی رفت لیگ هشتم، برهانی گل اول را زد اما علی کریمی در دقیقه ۸۷ پرسپولیس را از باخت نجات داد. در بازی برگشت هم اول جباری برای استقلال گل زد اما زارع در دقیقه ۹۳ بازی را مساوی کرد. در بازی برگشت لیگ نهم اول مجیدی گل زد اما در ادامه پرسپولیس با گل‌های نوروزی و باقری پیروز شد. در دربی برگشت لیگ یازدهم هم استقلال با گل‌های میداوودی و زندی پیش افتاده بود اما با هت‌تریک زاید پرسپولیس برنده شد.

در دربی رفت لیگ چهاردهم شهباززاده استقلال را پیش انداخته بود اما نوری و عالیشاه پرسپولیس را برنده کردند. دربی رفت لیگ پانزدهم هم بنسون در دقیقه ۹۶ گل دقیقه ۴۹ جابر انصاری را پاسخ داد. روز پنجشنبه هم مطهری دو بار استقلال را پیش انداخت اما در نهایت هر دو بار پرسپولیس توانست با گل‌های علیپور و رسن بازی را به تساوی بکشاند.

کدخبر: ۳۰۸۵۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر