کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۵۶۸
تاریخ خبر:

از پرتیراژترین روزنامه جهان چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی|‌ این هفته به مناسبت ترند شدن سریال توکیو وایس که داستان یک خبرنگار جنایی در ژاپن است؛ به سراغ فهرست پرتیراژترین روزنامه‌های جهان رفتیم و یومیوری شیمبون، پرتیراژترین روزنامه جهان را مورد بررسی قرار دادیم. سریال توکیو وایس که با نمره ۸٫۲ از ۱۰ در میان مخاطبان IMDB در این روزها، مورد توجه علاقه‌مندان سینما قرار گرفته داستان یک روزنامه‌نگار جنایی در ژاپن است. این روزنامه‌نگار در یک روزنامه شاخص در ژاپن کار می‌کند.

نام این روزنامه در فیلم یومیوری نیست ولی کمتر کسی است که نداند، یومیوری نه فقط شاخص‌ترین روزنامه در ژاپن، بلکه یکی از شاخص‌ترین روزنامه‌های دنیاست. اساسا این سریال هم بر اساس خاطرات یک روزنامه‌نگار به نام جیک ادلشتاین ساخته شده که اولین گزارشگر جنایی آمریکایی در یومیوری شیمبون بوده است. اما درباره یومیوری شیمبون چه می‌دانیم؟ هفت نکته را با هم مرور می‌کنیم:

یک: ژاپن، پنج روزنامه مهم دارد: یومیوری شیمبون، آساهی شیمبون، چونیچی شیمبون (توکیو شیمبون)، ماینیچی شیمبون و نیهون کیزای شیمبون. شیمبون در ژاپنی یعنی روزنامه.

دو: یومیوری شیمبون، پرتیراژترین روزنامه جهان از سال ۲۰۱۹ با تیراژ حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه است.

سه: یومیوری در سال ۱۸۷۴ تاسیس شده است.

چهار: این هلدینگ متعلق است به خانواده شوریکی که همین حالا هم ۴۵ درصد از کل شرکت را در اختیار دارند. با این حال آنان در عملیات اجرایی دخالتی ندارند. هلدینگ یومیوری شیمبون، بزرگترین شرکت رسانه‌ای ژاپن از نظر درآمد و دومین شرکت بزرگ رسانه‌ای پس از سونی است.

پنج: خانواده شوریکی و به طور مشخص آقای ماتسوتارو شوریکی، از ابتدا مالک این روزنامه نبودند. در واقع یومیوری از سال ۱۸۷۴ تا سال ۱۹۲۴ به مدت ۵۰ سال یک روزنامه کوچک بود که بیشتری در حوزه هنری ادبی حرف برای گفتن داشت اما وقتی ماتسوتارو آن را در سال ۱۹۲۴ در اختیار گرفت؛ آن را به یک روزنامه خبری با هدف خوانندگان پایتخت نشین و احتمالا طبقه متوسط و کارمند شناخته شد.

شش: دفتر مرکزی روزنامه یومیوری در توکیو، پایتخت ژاپن قرار دارد ولی روزنامه در شهرهای دیگری مثل اوزاکا، فوکوئوکا و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن، به صورت نسخه‌های محلی و در دو نوبت صبح و عصر چاپ می‌شود. یومیوری روزنامه‌ای حجیم، با ضمایم گوناگون، در قطع متوسط است و به صورت تک رنگ منتشر می‌شود.

هفت: روزنامه، از حیث سیاسی نماینده دیدگاه‌های محافظه‌کار، راستگرا و ملی‌گرا است.

از روزنامه‌های ژاپن چه می‌دانیم؟
علی نورایی در کانال تلگرامی خود نوشت: در ژاپن بیش از ۵۷ میلیون خانواده مشترک روزنامه‌ها هستند. تیراژ روزانه نیز بیش از ۳۳ میلیون نسخه در روز است. قیمت روزنامه بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ ین (۹۲ سنت تا یک دلار و ۴۰ سنت) برای هر شماره است. جالب است بدانید که بیش از ۶۰ شرکت مطبوعاتی به منظور حفظ و ترویج عادت روزنامه‌خوانی در میان کودکان دبستانی و دبیرستانی اقدام به انتشار روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه به صورت مستقل و یا به ضمیمه روزنامه‌های عادی می‌کنند و قیمت روزنامه کودکان در حدود ۷۰ ین (۵۵ سنت)، نصف قیمت روزنامه‌های معمولی است.

کدخبر: ۴۵۵۵۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر