کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۴۸۰
تاریخ خبر:

از قطر تا صیدا؛‌ همه کامبک‌های تاریخی ایران

روزنامه هفت صبح | پیروزی مقابل لبنان حتی در این کشور نمی‌تواند اتفاق بزرگ و خاطره‌انگیزی برای فوتبال و فوتبالدوستان ایران باشده اما نحوه رقم خوردن این پیروزی باعث شد تا از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ و حماسی نام برده شود تا جایی که دراگان اسکوچیچ، اخراج شدن را به جان بخرد و برای نیمکت رقیب خط و نشان بکشد. به بهانه این کامبک شگفت‌انگیز که در اوج ناامیدی رقم خورد، به یادماندنی‌ترین کامبک‌های تیم ملی را مرور می‌کنیم.

قطر ۲-۳ ایران؛ نجات با هاشمیان
در مرحله اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ با سوریه، اردن و لائوس همگروه بودیم. در دو بازی اول، قطر و لائوس را بردیم اما در بازی سوم در آزادی به اردن باختیم. اردنی که دو بازی قبلی خود را هم با پیروزی پشت سر گذاشته بود. از هر گروه فقط یک تیم به مرحله بعد صعود می‌کرد و ما برای صعود فقط و فقط باید هر سه بازی دور برگشت را می‌بردیم.

تیم ملی در آن مقطع درگیر اختلافاتی بود و با دخالت محمد دادکان، وحید هاشمیان و خداداد عزیزی که از تیم ملی کنار رفته بودند، بازگشتند و همین دو نفر نقش بزرگی در رقم نخوردن یک فاجعه بزرگ برای تیم ملی ایفا کردند. ایران ابتدا اردن را در امان با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد. این پیروزی با دو گل دیرهنگام به دست آمد و امیدهای ایران برای صعود به مرحله بعد را زنده نگه داشت.

اما بازی اصلی در قطر باقی مانده بود. در آن بازی ابتدا با گل زودهنگام هاشمیان از میزبان پیش افتادیم اما چند دقیقه بعد گل مساوی را دریافت کردیم. در اواخر نیمه اول میرزاپور مصدوم شد و رحمتی به جای او به میدان رفت. در حالی که نیاز به گل برتری داشتیم تا از گروه صعود کنیم، یحیی گل‌محمدی در دقیقه ۷۵ به اشتباه دروازه خودمان را باز کرد تا در آستانه حذف قرار بگیریم.

تعویض‌های برانکو اما جواب داد. آرش برهانی سه دقیقه بعد گل مساوی را زد و در وقت‌های تلف شده، روی پاس تودرِ خداداد، فرار مهدوی‌کیا و پاس کات‌بک او برای هاشمیان و ضربه دقیق وحید، به گل سوم رسیدیم و در نهایت با پیروزی ۳بر۲ از کابوس حذف نجات پیدا کردیم. این یکی از پر استرس‌ترین بازی‌های دو دهه اخیر تیم ملی ایران بود.

چین ۲-۴ ایران؛ فتح قلعه دالیان
بعد از یک جام ملت‌های خاطره‌انگیز و سومی در امارات، تیم ملی با همان اسکلت و همان سرمربی یعنی محمد مایلی‌کهن راهی بازی‌های انتخابی جام جهانی ۹۸ فرانسه شد. اولین بازی در دالیان چین برگزار می‌شد. جایی که چینی‌ها هرگز در آن شکست نخورده بودند. نیمه اول بازی رو به پایان بود که چین دروازه ما را باز کرد. خیلی جای نگرانی نبود و به نظر می‌رسید تیم ملی می‌تواند از این باخت فرار کند. اما در دقیقه ۵۴ گل دوم را هم دریافت کردیم!

به نظر می‌رسید کارمان تمام است و چین در دالیان باز هم پیروز خواهد شد اما کریم باقری در دقیقه ۶۱ یکی از گل‌ها را جبران کرد و بعد، طوفان مهدوی‌کیا شروع شد. او در دقایق ۶۷ و ۷۳ دو سوپرگل به چینی‌ها زد و در نهایت علی‌اصغر مدیرروستا در دقیقه ۸۴ تیر خلاص را زد و قلعه تسخیرناپذیر چینی‌ها فتح شد. این پیروزی و گل‌های زیبای تیم ملی تا مدت‌ها سوژه اول رسانه‌های ورزشی و حتی تلویزیون بود.

استرالیا ۲-۲ ایران؛ کامبک ناتمام اما فاتحانه
نتایج ضعیف در بازی‌های آخر مرحله گروهی انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه باعث کنار گذاشته شدن محمد مایلی‌کهن شد و والدیر ویرای برزیلی جایگزین او شد. با او در بازی پلی‌آف تیم‌های دوم گروه‌ها مقابل ژاپن ۳بر۲ باختیم و برای رسیدن به جام جهانی آخرین راه‌مان، گذشتن از سد استرالیا بود.

استرالیایی که یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ خود را در اختیار داشت و در آن زمان عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا نبود. در بازی رفت مقابل این تیم در ورزشگاه آزادی به تساوی یک - یک رسیدیم. نتیجه‌ای که اصلا امیدوارکننده نبود. بازی برگشت در استادیوم ترسناک کریکت گراند ملبورن برگزار می‌شد. استادیوم جای سوزن انداختن نداشت و جو به گونه‌ای بود که بازیکنان تیم ملی با وجود تجربه حضور در بازی‌های حساس و ۱۰۰ هزار نفری به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

محمد خاکپور حتی نمی‌توانست دو قدم با توپ حرکت کند. در دقایق ابتدایی توپ از نیمه زمین استرالیا هم عبور نمی‌کرد و اگر درخشش عابدزاده و پاشازاده نبود، در همان چند دقیقه ابتدایی نیمه اول چند گل می‌خوردیم و یک تحقیر بزرگ و تاریخی برای تیم ملی رخ می‌داد. آن دقایق پر استرس سپری شد و در ادامه فشار استرالیا کمتر شد اما در اواخر نیمه اول سرانجام هری کیول زهرش را ریخت و گل اول کانگوروها را زد.

سه دقیقه بعد از شروع نیمه دوم ویدمار دومین گل استرالیا را هم به ثمر رساند و ورزشگاه منفجر شد. هوادار معروف و دیوانه استرالیایی به دروازه ایران حمله و تور دروازه عابدزاده را پاره کرد و همین وقفه چند دقیقه‌ای، فشار استرالیا را کاهش داد. عابدزاده هم که روحیه‌اش را نباخته بود، با چند حرکت روحیه‌بخش، بازیکنان تیم ملی را به بازی برگرداند. روند بازی البته همچنان امیدوارکننده نبود اما معجزه رخ داد.

در دقایق ۷۵ و ۷۹ دو بار توسط باقری و خداداد به گل رسیدیم تا در آستانه صعود به جام جهانی قرار بگیریم. دوباره فشار خردکننده استرالیا شروع شد اما این بار بازیکنان تیم ملی مقاومت کردند و حتی ۸ دقیقه وقت تلف‌شده‌ای که ساندرو پل داور فقید مجارستانی اعلام کرد، فایده‌ای برای استرالیا نداشت و در نهایت با تساوی ۲-۲، این ما بودیم که به عنوان آخرین تیم راهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شدیم. این بار خبری از برد نبود اما این کامبک، قطعا بهترین و خاطره‌انگیزترین کامبک تمام تاریخ فوتبال ایران است.

کدخبر: ۴۲۵۴۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر