کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۷۱۷
تاریخ خبر:

از طلاق کراهت چه می‌دانید؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته در پارکه به سه سوال مطرح شده در سایت حقوقی دادراه پاسخ می‌دهیم که شاید سوال شما هم باشد.

یک: خانمی در این سایت پرسیده‌اند: مدت ۳ سال و دو ماه است در خانه پدرم هستم و درخواست طلاق کراهت از شوهر دارم. باید چه کاری انجام بدهم که این درخواست من به نتیجه برسد؟

پاسخ: طلاق کراهت یعنی طلاقی که دلیل آن تنفر زن از شوهر باشد. یعنی زن آن قدر از شوهر بدش بیاید که نتواند با او زندگی کند و به همین دلیل از دادگاه تقاضای طلاق دارد. با این حال، این طلاق مبنای قانونی ندارد و برای پیش بردن آن باید از طریق همان مسئله کلی عسر و حرج اقدام کند. عسر و حرج یعنی به سختی افتادن شدید که یکی از مواردی است که زنان بر اساس آن به صورت قانونی می‌توانند درخواست طلاق از دادگاه داشته باشند.

برای اینکه این خانم به نتیجه برسند، مقدماتی را دارند. مثل مفارقت جسمانی که طولانی مدت بوده و زن و شوهر با هم زیر یک سقف نبوده‌اند. این برای دادگاه یک نشانه است که واقعا چنین کراهتی وجود دارد. با این حال زن برای نشان دادن تنفر خود از شوهر، لازم است اقدام دیگری نیز داشته باشد و آن بخشیدن مهریه یا حقوق مالی خود است. در واقع دادگاه در صورتی که زن، حقوق مالی خود را هم مطالبه کند؛ معمولا به این نتیجه نمی‌رسد که دلیل طلاق، کراهت زن از شوهر است ولی در صورتی که مثلا مهریه بخشیده شود، احتمال اینکه قاضی به این نتیجه برسد بسیار است.

دو: من و خواهرم، بعد از فوت مادرم که معلم بودند حقوق ایشان را به طور مساوی می‌گرفتیم. الان خواهر من تقریبا ۲ سال است که شاغل هستند و بیمه برای ایشان رد می‌شود. من شنیدم که حقوق ایشان قطع می‌شود چون شاغل هستند و به من اضافه می‌شود. می‌خواستم بدانم آیا صحت دارد؟

پاسخ: بله. شما من بعد قاعدتا کل حقوق مادر مرحوم خود را دریافت خواهید کرد.

سه: سال ۱۳۹۰ می‌خواستند سهم الارث مادر و دایی من را تقسیم کنند و برای آن سند بگیرند. مادر بنده دستش تنگ بوده و نمی‌توانسته هزینه ثبت سند را بدهند. دایی من می‌گوید: خواهر من! که پول نداری سند بزنی. من حق تو را در سند خودم می‌زنم و هر وقت نیاز داشتی جدا می‌کنم. حالا ولی دایی‌ام زیر بار نمی‌رود. آیا ممکن است از طریق دادگاه اقدام کنیم؟

پاسخ: برای ابطال آن سند نمی‌توانید کاری کنید ولی می‌توانید از دادگاه مطالبه ثمن معامله را داشته باشید و در دادگاه این اظهارات را بگویید و مادر شما هم بگویند که برای این معامله مبلغی دریافت نکردند. در این صورت امکان صدور حکم به نفع شما وجود دارد.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۰۹۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر