کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۹۲۸
تاریخ خبر:

از ‌رد‌ و‌ بدل کردن‌ شماره‌ تلفن‌ تا‌ پاندا

از ‌رد‌ و‌ بدل کردن‌ شماره‌ تلفن‌ تا‌ پاندا

روزنامه هفت صبح| سرانجام انتظارها به پایان رسید و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز چهارشنبه در دیداری چهار ساعته و پس از یک‌سال با هم به گفت‌وگو نشستند. این نخستین دیدار شی جین‌پینگ از آمریکا در شش سال گذشته است و او آخرین‌بار در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به این کشور آمده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن پیش از اجلاس سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک)، در املاک فیلولی، خانه‌باغی روستایی در ۴۸ کیلومتری جنوب سانفرانسیسکو، از رهبر چین استقبال کرد. این دو در این دیدار مهم و جنجالی درباره موضوعات مهمی از جمله ایران، درگیری‌های نظامی در تایوان، هوش مصنوعی و قاچاق موادمخدر و از سرگیری مذاکرات نظامی گفت‌وگو کردند.

رد و بدل کردن شماره تلفن
پس از سفر پر سروصدای نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و ماجرای پرواز بالن جاسوسی چینی‌ها در آمریکا، ارتباط مستقیم بایدن و شی قطع شده بود. پس از این دیدار، بایدن گفت: «من و شی با برقراری دوباره ارتباط‌مان در سطح بالا موافقت کردیم و قرار است که هر یک به‌طور مستقیم با دیگری تماس تلفنی بگیریم و طرف مقابل نیز تلفن را بدون هیچ واسطه‌ای پاسخ دهد.»

فنتانیل
طی چند سال کذشته، ماده‌مخدر فنتانیل که مواد اولیه‌اش از چین به آمریکا می‌رسد جان افراد مختلفی از جمله کودکان و نوجوانان را گرفته است. از این‌رو قرار است شی کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه فنتانیل را تحت تعقیب و پیگرد قرار دهد و کاری کند که بازار موادفروشان و معتادان آمریکا کساد شود.

پاندا، پیک صلح و دوستی
بعد از این ملاقات، آقای شی اشاره کرد که پکن آماده است پانداهای بیشتری را به باغ‌وحش‌های آمریکا بفرستد. چین که پاندا در آن یک «گنج ملی» است چند دهه است که از دیپلماسی پاندا برای کمک به تقویت روابط با سایر کشورها استفاده می‌کند. آقای شی در جمع رهبران کسب‌وکار و صنایع در مراسم شامی در کالیفرنیا بعد از این نشست گفت: «پاندا همیشه فرستاده دوستی میان مردم چین و آمریکا بوده است.»

لغزش کلامی یا بازگشت به تنظیمات کارخانه؟
پس از این دیدار که هر دوطرف آن را سازنده و گامی رو به جلو برای عبور از دست‌اندازها خواندند، جو بایدن در یک نشست مطبوعاتی حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در میانه این رویداد، بایدن باز هم بر روی مواضع پیشین خود ایستاد و در مقابل دوربین‌ها، شی را «دیکتاتور» خواند. به کار بردن این واژه سبب شد تا آناتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در میان حضار قرار داشت عصبانی شود و زیر لب عبارت «یا خدا» را زمزمه کند. ممکن است این اظهارات بایدن دوباره شرایط و روابط را تیره و تار کند.

خیابان‌های تمیز سانفرانسیسکو
فرماندار گاوین نیوسام پس از اعتراف به این‌که پاکسازی سریع خیابان‌های کثیف و کمپ‌ بی‌خانمان‌ها در سانفرانسیسکو برای دیدار شی جین‌پینگ و دیگر مقامات خارجی برای نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس زمان‌بندی شده بود، مورد انتقاد شهروندان آمریکا، به ویژه ساکنان سانفرانسیسکو قرار گرفت.

عده قابل توجهی از مردم در شبکه‌های اجتماعی خشم خود را نسبت این قضیه ابراز کردند و از نیوسام و حزب دموکرات به دلیل اولویت دادن به پاکسازی برای رهبران خارجی به جای پرداختن به بحران بی‌خانمان‌ها در کالیفرنیا انتقاد کردند. منتقدان، نیوسام و دیگر سیاستمداران را متهم کردند که نیازهای شهروندان خود را نادیده می‌گیرند و تنها زمانی که مقامات خارجی در شهر هستند دست به کار می‌شوند و به سراغ حل مشکلات و معضلات می‌روند.

برخی به ریاکاری و ادعای نیوسام درباره صرف میلیاردها دلار در طول سال‌ها برای رسیدگی به بحران بی‌خانمانی اشاره کردند، در حالی که سانفرانسیسکو توانست به برکت سفر شی، تنها در ۴۸ساعت پاکسازی شود. البته نیوسام از تلاش‌های همکارانش برای پاکسازی و زیباسازی شهر دفاع کرد و اظهار داشت که این بخشی از پروژه کالیفرنیای پاک و هدف آن نشان دادن سانفرانسیسکو به عنوان مکانی فوق‌العاده برای رهبران بازدیدکننده است.

کدخبر: ۵۴۷۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر