کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۱۹۰
تاریخ خبر:

اریک، اینجا آخر خطه!

اریک، اینجا آخر خطه!

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| به طور قطع، هجوم ماموران اف‌بی‌آی به عمارت مارآلاگو در فلوریدا که اقامتگاه رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و تفتیش و ضبط اسناد دزدیده شده توسط او، بیش از هر چیزی سبب شد تا «اف‌بی‌آی» برای عموم مردم، نامی آشنا به حساب بیاید و این تصویر در اذهان شکل بگیرد که زمانی اف‌بی‌آی وارد عمل می‌شود که اتفاق خیلی بدی رخ داده باشد.

حالا قلاب اف‌بی‌آی به دهان اریک آدامز، شهردار سیاه‌پوست، پرماجرا و دموکرات نیویورک گیر کرده است و با توجه به فرضیاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این اتفاق سبب شده است تا جمهوری‌خواهان و رسانه‌هایشان در جشن و سرور به سر ببرند. البته اگر انصاف و صداقت را معیار قرار دهیم، باید بگوییم که ماجرا به خودی خود هم جنجالی است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

به هر حال، روزگاری قرار بود تا اریک آدامز ادامه دهنده راه باراک اوباما و جانشین احتمالی جو بایدن در کاخ سفید باشد اما سقوط مستمر او در تمامی عرصه‌ها سبب شد تا او به فردی تبدیل شود که مغضوب بایدن و دموکرات‌هاست و از همه مهم‌تر اینکه اکنون در جایگاه متهم اف‌بی‌آی قرار دارد. بر اساس گزارش‌ بی‌بی‌سی و اخبار رسمی، پلیس فدرال آمریکا که به اف‌بی‌آی مشهور است، دو دستگاه تلفن و یک کامپیوتر دستی اریک آدامز، شهردار نیویورک را ضبط کرده تا از محتوای آن‌ها در ارتباط با اتهام فساد مالی در ستاد انتخاباتی او تحقیق کند.

ستاد انتخاباتی آقای آدامز گفته کارآگاهان اف‌بی‌آی روز دوشنبه گذشته این دو دستگاه گوشی آیفون و یک آی‌پد را با حکم قضایی ضبط کردند و با خود بردند. این خبر را نخستین بار روزنامه نیویورک تایمز مخابره کرد و نوشت که تحقیقات اف‌بی‌آی در ارتباط با اتهام فساد مالی در ستاد انتخاباتی شهردار نیویورک مرتبط با این فرضیه است که ستاد آدامز از دولت ترکیه کمک مالی غیرقانونی دریافت کرده است. اریک آدامز ۶۳ ساله، اتهام هرگونه قانون‌شکنی و فساد مالی را رد کرده است.

بوید جانسون، وکیل ستاد انتخاباتی شهردار نیویورک از همکاری حداکثری آدامز با اف‌بی‌آی صحبت کرده و این را نشانی از حسن نیت آقای شهردار دانسته است. در بیانیه دفتر آدامز هم که یک دموکرات و افسرسابق نیروی پلیس نیویورک است آمده:«به عنوان یک عضو سابق نیروی پلیس، من از همه کارمندانم انتظار دارم که از قوانین پیروی کنند و با هرگونه تحقیقاتی کمال همکاری را داشته باشند، خودم هم دقیقا همین کار را خواهم کرد. من چیزی برای پنهان کردن ندارم».

اما این تبلیغات کافی نیست و تحقیقات اف‌بی‌آی در این رابطه از هفته پیش و وقتی که ماموران در سپیده دم به خانه ارشدترین مسئول جمع‌آوری کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی آقای آدامز یورش بردند، شدت گرفت. ماموران در آن روز خانه بریانا ساگز، ۲۵ ساله، مقیم بروکلین را جستجو کردند. افسران اف‌بی‌آی، دو دستگاه لپ‌تاپ و سه دستگاه تلفن و پوشه‌ای که روی آن نوشته شده بود «اریک آدامز» را در خانه بریانا ساگز ضبط کردند.

او که یک لابی‌گر حرفه‌‌ای است پیش‌تر از دستیاران آقای آدامز بود. بنابر گزارش‌ها، ماموران اف‌بی‌آی همچنین چند محل کار و خانه دیگر در نیویورک را هم در همین ارتباط بازرسی کرده‌اند. با این حال، نخستین بار است که ماموران به طور مستقیم شخص شهردار نیویورک را هدف تحقیقات اولیه خود قرار داده‌اند و این می‌تواند نشانی از بالاگرفتن این بررسی‌ها تلقی شود.

بر اساس قوانین آمریکا، خارجی‌ها اجازه کمک مالی به ستادهای انتخاباتی در این کشور را ندارند اما ناظران می‌گویند در برخی موارد افراد حقیقی یا حقوقی با استفاده از یک شهروند آمریکا به عنوان واسط، چنین کمک‌هایی را به ستادهای انتخاباتی مورد علاقه‌شان انجام می‌‌دهند که می‌تواند با پیگرد قضایی همراه شود. گفتنی است همین اتهام در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نیز مطرح شد.

در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ متهم به دریافت کمک از روس‌ها و برخی نیز این فرضیه را مطرح می‌کردند که چین و ایران هم در انتخابات ۲۰۲۰ به ستاد بایدن کمک کرده‌اند. ۲ سال پیش، رقابت‌های انتخابات صد و دهمین شهردار نیویورک به پایان رسید و اریک آدامز، نامزد حزب دموکرات در این انتخابات پیروز شد و دومین شهردار سیاه‌پوست تاریخ نیویورک لقب گرفت.

۳۰ سال پس از انتخاب تاریخی دوید دینکینز، وکیل و نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی به مقام شهرداری نیویورک، اریک آدامز، سروان بازنشسته پلیس نیویورک، شهردار این شهر شد. هرچند که باراک اوباما سخنوری یگانه بود و در میدان کلام حریفی ندارد و قیاس او با آدامز قیاس مناسبی نیست اما آدامز نیز پا در همان مسیر گذاشته و با اتکا بر روزگار پر افت و خیزی که از سر گذرانده و با استمداد از واژه‌های پر سوز و گدازی که از پس هم سوار کرده است توانست دل نیویورکی‌ها را به دست آورد‌.

آدامز با اتکا بر همین روش توانست با کسب 66/5درصد از کل آرا با قدرت از سد رقیبان خود بگذرد. نفر دوم این رقابت کورتیس سیلوا، گوینده رادیو و نامزد حزب جمهوری‌خواه بود که تنها 28/8 از آرا را به دست آورد. باراک و میشل اوباما، جو و جیل بایدن، کامالا هریس و بسیاری دیگر از سران صاحب نام حزب دموکرات به عنوان حامیان آدامز صف کشیدند و در تعریف و تحسین از او با یکدیگر رقابت کردند و ظهور یک سیاه‌پوست قابل اعتنای دیگر در این حزب را نوید دادند.

از این رو انتظارها از آدامز بسیار بالا رفت. با گذر زمان و نگاهی به سیاهه عملکرد آدامز در نیویورک و نگاهی به افت و خیز روابط او با هم‌حزبی‌هایش، باید بگوییم حقیقت آن است که آدامز نه توانست آمار جرم و جنایت در نیویورک را کاهش دهد، نه توانست بحث آموزش و مدارس در حاشیه شهرها را سر و سامان دهد و نه توانست تغییری در رویه بیمه‌های پزشکی و خدمات درمانی ایجاد کند و بر شمار بیمه‌شده‌های این ایالت بیفزاید.

اتفاق بدی که بیش از هر چیزی آدامز را زیر سوال برد و موجب شد سران حزب لب به انتقاد از عملکرد او باز کنند، طوفان زمستانی اخیر در نیویورک و مرگ ۱۴ نفر در نیویورک بود. بایدن از این اتفاق دیگر هیچ اعتنایی به آدامز نداشت و سعی می‌کرد که او را نادیده بگیرد و آدامز که روزگاری نه چندان دور خود را با افتخار «بایدن بروکلین» معرفی می‌کرد اعلام کرد که دیگر از همنشینی و همصحبتی با رئیس‌جمهور، لذت سابق را نمی‌برد.

در ماه مه، نام آدامز از فهرست جایگزینان بالقوه بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حذف شد و درست از آن زمان انتقادات آدامز از دولت و عملکرد بایدن مضاعف شد. در ادامه آدامز درباره وضعيت مهاجران غیر قانونی، همصدای جمهوری‌خواهان شد و بایدن را به عدم کفایت در حراست از مرزهای کشور متهم کرد و گفت از بهار ۲۰۲۲ تا بهار ۲۰۲۳ بیش از ۱۱۰ هزار مهاجر غیر قانونی وارد نیویورک شدند و مسئول این فاجعه شخص رئیس‌جمهور است.

جدایی کامل بایدن از آدامز را می‌شد در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد دید. آدامز که شهردار نیویورک بود به استقبال بایدن در زمان ورود به این شهر نیامد و بایدن هم سعی کرد تا پایان اقامتش در نیویورک، آدامز را نادیده بگیرد. اگر اتهام فساد مالی آدامز ثابت شود، تکه آخر پازل سقوط تمام عیار او نیز کامل می‌شود.

کدخبر: ۵۴۷۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر