کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۶۴۳
تاریخ خبر:

‌اخبار و حاشیه‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت‌

‌اخبار و حاشیه‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت‌

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری| اگر بخواهیم سریع از اخبار هفته گذر کنیم، باید بگویم حاشیه‌های هفته گذشته موسیقی ایران به‌ترتیب عبارت بود از ریختن پلیس ترکیه به خانه امیر تتلو، خواستگاری یک آقا از یک خانم در کنسرت چارتار، راه پیدا کردن فیلمی درباره نادر مشایخی به جشنواره‌ای در هند و کنسرت مشترک انوشیروان روحانی و همایون شجریان که قرار است به‌زودی در کانادا برگزار شود.

هفته گذشته تولد یک موزیسین برجسته ایرانی هم بود. کیهان کلهر 60‌ساله شد. موسیقی ما یک گزارش کامل و جامع از او روی سایتش گذاشته که پیشنهاد می‌کنم حتما آن را بخوانید. در ابتدای این گزارش آمده: «کمانچه‌نواز افسانه‌ای شصت ساله شد و مثل تمام زندگی پربارش همچنان در حال کار است و خلق.

«کیهان کلهر» با بسیاری از هنرمندان بزرگ ایرانی چون محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، گروه دستان و… به اجرای موسیقی پرداخته است. او «شب، سکوت، کویر» را زمانی ساخت که تنها سی‌ سال داشت و از همان ابتدا خلاقیت خود در زمینه آهنگسازی را به رخ کشید. اما او در اثر آخرش نیز چون بسیاری دیگر از تجربیاتش با نوازندگان بین‌المللی همکاری داشته است.»

‌ روزبه بمانی؛ «بالابلند»
کار جدید روزبه بمانی در میان آثارش کاری ریتمیک محسوب می‌شود. یک عاشقانه آرام روی ریتم رومبا که پیشنهاد می‌کنم حتما به آن گوش کنید. از آن دست آهنگ‌هایی است که مناسب شنیدن در هر موقعیتی هست. بمانی خودش ترانه «بالا‌بلند» را سروده و احسان نی‌زن هم آهنگساز این قطعه بوده. تنظیمش هم کار دست سعید زمانی است. آهنگ جدید بمانی از قطعات پرطرفدار هفته اخیر بوده.

محسن ابراهیم‌زاده؛ «لیلی»
ژانر آهنگ‌هایی که با تم موزیک‌های قبل از انقلاب منتشر می‌شود این روزها به اوج خود رسیده. کمی پیش از این علیرضا طلیسچی آهنگ «پاقدم» را منتشر کرد که هیت هم شد و قبل از آن هم خواننده‌هایی نظیر فرزاد فرزین یا اشوان با تم دهه پنجاه موزیک‌ها و موزیک‌ویدئوهایشان را به بازار فرستاده بودند.

محدود به همین یکی دو خواننده هم نمی‌شود و حالا این روزها اکثر خواننده‌ها از تم‌های نوستالوژیک در آهنگ‌هایشان استفاده می‌کنند. آهنگ جدید محسن ابراهیم‌زاده هم از همین ژانر است. «لیلی» به‌تازگی منتشر شده و موزیک‌ویدئوی آن‌هم با استایل خواننده‌های دهه 50 تولید شده. آهنگ جدید ابراهیم‌زاده شاد است، ریتمیک است و شش و هشت. علی یزدانی ترانه و آهنگسازی‌اش را بر‌عهده داشته و تنظیم آن‌هم بر‌عهده فرشاد میرزایی بوده. ابراهیم‌زاده در کاور و ویدئوی این آهنگ خودش را شبیه به یکی از خوانندگان قبل از انقلاب کرده که به‌نام عمو حسن آن را می‌شناسیم!

‌امیر‌عباس گلاب؛ «پاییز دلم»
آهنگ جدید امیر‌عباس هم همانطور که از اسمش پیداست یک عاشقانه ریتمیک و آرام پاییزی است که شاید نکته خاص و ویژه‌ای نسبت به دیگر آهنگ‌هایش نداشته باشد اما آنقدر همه‌چیز آهنگ با هم تناسب دارد که می‌تواند بارها و بارها در پس‌زمینه روزمرگی‌هایتان پخش شود و خسته‌تان هم نکند. آهنگساز «پاییز دلم» خود گلاب است و ترانه زیبای اثر هم کاری از مهدی ایوبی است. ایوبی در ترانه‌اش به خود‌انتقادی می‌پردازد و از عشق می‌گوید. تنظیم کار جدید امیر‌عباس گلاب هم کاری از فرید مهاجر‌پور است که انصافا دلپذیر از کار در‌آمده.

‌ حامد همایون؛ «قول مردونه»
حامد همایون اساسا معلوم نیست دارد چکار می‌کند؟ اگر منصفانه بخواهم در مورد کار جدیدش نظر بدهم باید بگویم «قول مردونه» کاری متوسط، خشک و بی‌روح است که اصلا نمی‌تواند احساس مخاطب را لمس کند. باور کنید ما هیچ مشکلی با حامد همایون نداریم اما واقعا آهنگ جدیدش ویژگی خاصی ندارد. حالا خودتان می‌دانید. اگر خواستید بروید گوش کنید. یک شش و هشت ساده با ترانه‌ای متوسط. تنها نکته مثبت کار جدید همایون تنظیم ملایم و لطیف سهیل شمس و میکس و مستر خوب محمد فلاحی است.

کدخبر: ۵۴۹۶۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر